Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Longines armbandsur 75:-

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Longines armbandsur 75:-

    Hej!

    Hittade ett armbandsur av märket Longines Conquest Automatic i en loppisbutik för 75:-. Tror det självuppdragande verket fungerar som det skall. Gillar klockan jättemycket och har tänkt lämna in den för en genomgång, byte av sprucket glas och ett tidsenligt orginalarmband. Hörde mig för i en butik i Norrland vad det skulle kosta att skicka den till Longines, han trodde det max skulle gå på ca 500:-. Bor nu i Stockholm och undrar om ni har någon aning om var det är bäst att lämna in klockan i stan, en billig och pålitlig affär.

    Har ni mer information om ålder, värde och dylikt så överös mig gärna med informationen

    Bilder:





    Mvh

    KJG

  • #2
    Verkar vara ett riktigt fynd du har gjort:
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
      Verkar vara ett riktigt fynd du har gjort:
      http://www.brittons-watches.co.uk/wa...s_longines.htm
      Ja, nog verkar det vara ett fynd alltid. Klockan överst i länken liknar ju min mest, även den en conquest. Skulle jag få liknande pengar för min klocka efter restauration skulle jag nog gå tillbaka till min Casio för 600:-

      Comment


      • #4
        Hittade ett nästan likadant armbandsur på en hemsida nu. Det som efter en snabb jämförelse uppenbart skiljer dem åt är typsnitt på texten "Automatic". Min har tre stjärnor över texten Conquest och svarta "prickar" klockan 12, 3, 6 och 9 medan den på nätet har vita "prickar". Finns inte heller någon text på uppskruvningsskruven på mitt ur vilket det gör på den på nätet.

        Länk:

        Status: SOLD Contact Seller This is an original Longines Conquest from 1959, a great looking stainless steel watch in pristine condition including the gold and enamel Longines logo on the back. Watch is signed on dial, movement, case and crown. The dial appears to have been recently professionally refinished and is in mint condition. The … Continue reading "#2914 Vintage Longines Conquest Automatic circa 1959"


        Efter allt letande på intenet börjar ett intresse för armbandsur pyra djupt inom mig, kanske behåller uret ändå och skaffar ett gäng till

        Klockan blir nog riktigt läcker med nytt glas och ett sjysst orginalarmband

        Undrar vad de små olikheterna klockorna emellan betyder. Är det till exempel "finare" med 3 stjärnor än ingen stjärna?

        Mer information om uret och om bra och skäliga urmakare att lämna uret till uppskattas verkligen. Kommentarer är alltid kul.

        Mvh

        KJG

        Comment


        • #5
          Vilken toppensnygg klocka och vilket fynd! Kan se den framför mig nyrenoverad och fin!

          Har tyvärr ingen erfarenhet av urmakare i Stockholm, men ett allmänt tips är att försöka hitta nån av "entusiasterna", och inte titta på de butiker på fina gatan som säljer dagens modeller. Dessa är ofta dyrare, och jag har själv blivit lite besviken på att jag tycker de verkar behandla uren lite "maskinellt" och utan känsla. Nej, då föredrar jag att att hämta ut en klocka från en urmakare som ger en liten berättelse om varför just ens egen klocka var rolig att laga, vilka mekansika egenheter den har och så vidare.

          Ett tips kan vara att försöka googla efter ett svenskt klockforum, eller kanske nån sida för svenska klockensiaster. Känner tyvärr inte till någon på rak arm, men om du hittar någon kan de säkerligen ge dig tips!

          Comment


          • #6
            Detta verkar vara ett aktivt forum:
            Tapatalk the world's leading mobile platform for building great communities online
            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
            Konfucius

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
              Vilken toppensnygg klocka och vilket fynd! Kan se den framför mig nyrenoverad och fin!
              Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
              Detta verkar vara ett aktivt forum:
              http://www.network54.com/Forum/594638/
              Tackar så mycket för alla tips!

              Någon som en aning om hur mycket en service på klockan kan kosta?


              Jag kommer nog börja kika lite extra efter ur nu

              Comment


              • #8
                En allmän genomgång av ett annars fungerande verk brukar kosta ett par tusenlappar, tyvärr, och anledningen är att det helt enkelt tar en sabla tid att göra...

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
                  En allmän genomgång av ett annars fungerande verk brukar kosta ett par tusenlappar, tyvärr, och anledningen är att det helt enkelt tar en sabla tid att göra...
                  Ok, tack för svaret!

                  Mvh

                  KJG

                  Comment


                  • #10
                    Ett bra klockfynd du gjorde!
                    Bra verk i Conquestserien, liksom de flesta Longines med egentillverkade urverk.
                    Senast jag lämnade in en klocka för rengöring, oljning, glasbyte samt byte av boett och kronpackning gick det på 275:-. Det var en Certina DS från 1962.
                    Jag lämnar till en pensionerad urmakare härute i landsbygden. Han tar reservdelar från sitt stora lager från 1950-80talet. Priserna är desamma som "förr i tiden". Betalt för arbete är han dålig på att ta. Han ser arbetet mera som en hobby och brinner verkligen för att bevara gamla mekaniska ur.
                    Försök leta reda på en äldre urmakare lite utanför städerna är mitt råd.
                    Ruckning kan man sköta själv med en boettöppnare, bra lupp samt mycket små mejslar.
                    Det är härligt att studera verken med lupp, där kan man tala om finmekanik!
                    Min urmakare har lärt mig lättare rengöring, oljning, packningsbyten och ruckning.
                    Jag ger mig inte på dessa jobb då det gäller lite "bättre" klockor, inte ännu i alla fall. Har några billiga ur som jag köpt på auktion som övningsobjekt. Nu har jag en gammal "Svalan" nedskruvad. Skall försöka få ihop den i helgen.
                    Skall du använda klockan, KJG, så köp ett läderband som är mjukt och följsamt och av god kvalitet. Det kostar kanske ett par hundra men är väl värt det. De billigare banden är ofta för styva och sitter inte bra.
                    En vink om prisläget kan du få om du söker på avslutade auktioner på Tradera.
                    Priserna i de länkar ni hittat verkar lite höga.
                    Last edited by Sladden; 2008-04-23, 08:12.
                    Gud gjorde några perfekta huvuden,
                    resten satte han hår på.

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
                      Ett bra klockfynd du gjorde!
                      Bra verk i Conquestserien, liksom de flesta Longines med egentillverkade urverk.
                      Senast jag lämnade in en klocka för rengöring, oljning, glasbyte samt byte av boett och kronpackning gick det på 275:-. Det var en Certina DS från 1962.
                      Jag lämnar till en pensionerad urmakare härute i landsbygden. Han tar reservdelar från sitt stora lager från 1950-80talet. Priserna är desamma som "förr i tiden". Betalt för arbete är han dålig på att ta. Han ser arbetet mera som en hobby och brinner verkligen för att bevara gamla mekaniska ur.
                      Försök leta reda på en äldre urmakare lite utanför städerna är mitt råd.
                      Ruckning kan man sköta själv med en boettöppnare, bra lupp samt mycket små mejslar.
                      Det är härligt att studera verken med lupp, där kan man tala om finmekanik!
                      Min urmakare har lärt mig lättare rengöring, oljning, packningsbyten och ruckning.
                      Jag ger mig inte på dessa jobb då det gäller lite "bättre" klockor, inte ännu i alla fall. Har några billiga ur som jag köpt på auktion som övningsobjekt. Nu har jag en gammal "Svalan" nedskruvad. Skall försöka få ihop den i helgen.
                      Skall du använda klockan, KJG, så köp ett läderband som är mjukt och följsamt och av god kvalitet. Det kostar kanske ett par hundra men är väl värt det. De billigare banden är ofta för styva och sitter inte bra.
                      En vink om prisläget kan du få om du söker på avslutade auktioner på Tradera.
                      Priserna i de länkar ni hittat verkar lite höga.
                      Man tackar för alla råd!

                      Blir nog att jag lämnar in den. En kille på klockforum.se har erbjudit sig att fixa till den, kanske skickar den till honom. Ja, nog är priserna väldigt höga på dylika hemsidor. Behåller nog uret då jag nu börjar få ett intresse av gamla armbandsur, har redan börjat kika på att köpa fler. Du har rätt i att ett snyggt armband med hög kvalité är ett måste, banden höjer eller sänker känslan på klockor avsevärt enligt min mening.

                      Funderar också på att köpa in lite billigare klockor att pula med, men har lite projekt att bli klar med innan jag åtar mig några nya. Håller till exempel på att bygga en ny plint till min skivspelare och det tar tid

                      Vad innebär ruckning? Ruckar man på kugghjul och grejer i verket som sitter fast eller vad?

                      Mvh

                      KJG

                      Comment


                      • #12
                        Finns en liten arm eller skruv på balansen/oron som du ställer verkets exakthet med (snabbare - långsammare).
                        Det är ruckning.
                        Apropå plint till skivspelare, jag spelar mycket vinyl och har min skivspelare på en takhängd hylla. Upphängd med kedjor. Inga vibrationer alls!
                        Vad gäller klockor. Köper du en så blir det snart tio, osv.
                        Men de är kul och lättsamlade. Troligen också en liten investering.
                        Last edited by Sladden; 2008-04-23, 18:06.
                        Gud gjorde några perfekta huvuden,
                        resten satte han hår på.

                        Comment


                        • #13
                          Har flyttat diskussionen om stereoanläggningar hit:
                          /Admin
                          admin@precisensan.com

                          Comment


                          • #14
                            Klockan fixad och fin!

                            Lämnade in den på renovering och beställde ett armband från Tyskland. Tycker den blev bra



                            Har även skaffat lite fler klockor, till exempel en gammal Atlantic för ca 20-lappen på loppis.



                            Tack för alla tips som hjälpt mig att öka mitt intresse för armbansur!

                            Mvh

                            //KJG

                            Comment


                            • #15
                              Stiliga klockor!!!
                              "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                              Konfucius

                              Comment

                              Working...
                              X