Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Stereoanläggningar - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stereoanläggningar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Stereoanläggningar

    Finns en liten arm eller skruv på balansen/oron som du ställer verkets exakthet med (snabbare - långsammare).
    Det är ruckning.
    Apropå plint till skivspelare, jag spelar mycket vinyl och har min skivspelare på en takhängd hylla. Upphängd med kedjor. Inga vibrationer alls!
    Vad gäller klockor. Köper du en så blir det snart tio, osv.
    Men de är kul och lättsamlade. Troligen också en liten investering.
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

  • #2
    Stereoanläggningar

    Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
    Finns en liten arm eller skruv på balansen/oron som du ställer verkets exakthet med (snabbare - långsammare).
    Det är ruckning.
    Apropå plint till skivspelare, jag spelar mycket vinyl och har min skivspelare på en takhängd hylla. Upphängd med kedjor. Inga vibrationer alls!
    Vad gäller klockor. Köper du en så blir det snart tio, osv.
    Men de är kul och lättsamlade. Troligen också en liten investering.
    Ok, då vet man vad ruckning är

    Vad kul att du har en takhängd skivspelare. Det har en kompis och jag funderat länge på hur man skall lösa på bästa sätt, mest på kul, men det torde ju vara en riktigt bra lösning. Hela min vintageanläggning är på vägghängda hyllor. Vore kul att se ett foto på din skivspelare hängandes.

    Här är min anläggning:



    Mvh

    KJG

    Comment


    • #3
      OJ, oj, oj! Det var grejjor det!
      Själv har jag en gammal Mitsubushi quartzstyrd skivspelare från 1980. Högtalare är Zachryhorn, Dm 8 från 1983. Har även ett par B&W Matrix 805 för finliret. Förstärkare är Rega Mira. Letar efter en fin Tandberg eller B&O. Det är ju letandet som är 50% av nöjjet då det gäller vintageljud, tycker jag.
      Visst är det väl en gammal Luxman nere till vä? Vad är det stora monstret uppe till vä?
      Högtalarna blev jag direkt avis på.
      Jag tar ett kort på min svarv till helgen.
      Gud gjorde några perfekta huvuden,
      resten satte han hår på.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
        OJ, oj, oj! Det var grejjor det!
        Själv har jag en gammal Mitsubushi quartzstyrd skivspelare från 1980. Högtalare är Zachryhorn, Dm 8 från 1983. Har även ett par B&W Matrix 805 för finliret. Förstärkare är Rega Mira. Letar efter en fin Tandberg eller B&O. Det är ju letandet som är 50% av nöjjet då det gäller vintageljud, tycker jag.
        Visst är det väl en gammal Luxman nere till vä? Vad är det stora monstret uppe till vä?
        Högtalarna blev jag direkt avis på.
        Jag tar ett kort på min svarv till helgen.
        Har aldrig sett en takhängd skivspelare, skall bli riktigt kul att se. Horn är riktigt häftigt, aldrig riktigt hört några förutom på mässa dåligt uppställda.

        Ja, letandet är riktigt kul. Är rätt nöjd nu men skall köpa nya högtalare någon gång då jag får råd. Sedan så bygger jag ihop en ny skivspelare, blir en 16 cm tjock plint i limmad MDF med ett Sony 2250 direktdrivet verk och en Micro Seiki MA-505 tonarm.

        Bild på tonarm:



        Min anläggning består av:

        Skivspelare- Transcriptors Hydraulic Reference Turntable, Ortofon OM-40
        CD-spelare- Marantz CD-5001 OSE
        Radiodel- Yamaha T-1
        Försteg- Luxman C-300
        Slutsteg- Luxman M-300
        Högtalare- JBL L-100 T

        Mvh

        KJG

        Comment


        • #5
          Klocktråden blev en hifitråd

          Comment


          • #6
            Kanske dags med en ny kategori?
            Gud gjorde några perfekta huvuden,
            resten satte han hår på.

            Comment


            • #7
              Så här ser det ut.
              Enklast tänkbara. Träplattan är kryssförstärkt på undersidan.
              Har hängt i åtminstonde 10 år.
              Bifogade filer
              Gud gjorde några perfekta huvuden,
              resten satte han hår på.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
                Så här ser det ut.
                Enklast tänkbara. Träplattan är kryssförstärkt på undersidan.
                Har hängt i åtminstonde 10 år.
                Underbart! Tack för jättefina bilder!

                Det där måste jag testa någon gång.

                Mvh

                KJG

                Comment


                • #9
                  Zachryhornen.
                  Stora som 1/6 telefonkiosk.
                  8" choral-bredbandare samt 1 horndiskant. Endast 25 watt men ger ett högt ljudtryck.
                  Köpte dem på Röda korset. 100:-!. Som nya!
                  Bifogade filer
                  Gud gjorde några perfekta huvuden,
                  resten satte han hår på.

                  Comment


                  • #10
                    Har du dämpmattor bakom högtalarna, KJG?
                    Gud gjorde några perfekta huvuden,
                    resten satte han hår på.

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
                      Har du dämpmattor bakom högtalarna, KJG?
                      Riktigt sköna högtalare där, och för 100:- !

                      Hemmagjorda absorbenter gjorda efter samma princip som herren i länken Har 5 stycken i mitt lilla "lyssningsrum".

                      Comment


                      • #12
                        Det där är seriöst!
                        Lite överkurs för mig, kanske mest beroende på att div. vägghyllor med glas står ivägen.
                        Gud gjorde några perfekta huvuden,
                        resten satte han hår på.

                        Comment


                        • #13
                          Vägghyllor med glas är nog bra mycket vackrare än absorbenter

                          Comment


                          • #14
                            Jovisst är det vackrare men de hjälper ju inte upp ljudet.
                            Vill gärna hitta ett par OA 14 eller OA 12 i bra skick. De funkar ju i ett vanligt, möblerat rum. Ev. får jag öppna stora plånboken och köpa ett par OA 58.2!
                            Gud gjorde några perfekta huvuden,
                            resten satte han hår på.

                            Comment


                            • #15
                              Skulle gärna ha ett par av någon av de bättre modellerna av OA. Ett par OA 116 skulle sitta fint!

                              Tyvärr är det ju så att ljudförbättrande åtgärder inte alltid blir så vackert, men som en entusiast börjar jag tycka att saker som förbättrar återgivningen kan vara vackra just för att jag vet vilka förbättringar de ger. Folk som kommer över på besök undrar nog ofta vad jag har för knasig stil hemma

                              Comment

                              Working...
                              X