Någon som har koll på vilket årtionde spegeln är ifrån?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ikea spegel
Collapse
X
-
Om du bor i närheten av Mölndal (utanför Göteborg), så har de en 80-talsutställning på Mölndals Museum fram till början av oktober. Har bläddrat i IKEA-kataloger från 80-talet när jag varit där. Kanske finns den med i någon av dem?
Har du inte möjlighet, så kanske jag kan kolla om jag har vägarna förbi museet igen.
Comment
-
Från 80 till 91 - ingenting.
Kollade för säkerhetsskull även 14, 15 och 16 - nada!
Hittade en 78 - inte där heller.
Fristående speglar förekommer inte förrän just i nutid - fast då i annorlunda fasoner.
Jag har nu Ikeakataloger komplett från i stort sett 80 till 16.
Jag dumpade en massa för ett par år sedan - från ca 1970 - på Tradera och fick bra betalt för nästan alla.
Ikeakatalogen kommer ju gratis på hallmattan varje år, det är bara att ställa den bland de andra i bokhyllan.
Comment
-
Vet inte om det stämmer, men gör det det så kom streckkoden på varor redan på 1960-talet... Men vi kanske var senare i Sverige
Klockan, hjulet, flygplanet. Historier om uppfinningar och uppfinnare av allt från elektrisk belysning och bilar till Cornflakes och giljotinen.
Streckkoden uppfanns 1949 av amerikanerna Norman Woodland och Bernard Silver. Silver hade råkat höra en butiksägare nämna att det skulle vara smart med en apparat som lätt kunde avläsa varuinformationen.
De båda ingenjörerna fick då idén att använda morsealfabetets prickar och streck för uppgifterna. Men prickarna var för små för att kunna läsas av. I stället förlängde de prickarna och strecken till smala och breda linjer.
Själva streckkodsläsaren tillverkades av en 500-watts glödlampa. Inte förrän lasern kom på 1960-talet hamnade koderna på varorna.
Comment
-
Här kommer lite historia (det är ett pdf-dokument i länken), det var på 80-talet man började använda den i Sverige. Sen är jag osäker på när IKEA började tillverka varor i Thailand men det bör i alla fall IKEA själva kunna svara påUrsprungligen postat av PeppigaPia Visa inläggVet inte om det stämmer, men gör det det så kom streckkoden på varor redan på 1960-talet... Men vi kanske var senare i Sverige
http://varldenshistoria.se/teknik/up...nn-streckkoden
http://www.diva-portal.org/smash/get...FULLTEXT01.pdf
Comment
Ett antal speglar var bortklippta och ingen av de kvarvarande såg ut som din, tyvärr.
Comment