Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ikea spegel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ikea spegel

Någon som har koll på vilket årtionde spegeln är ifrån?
    Bifogade filer

Streckkod och tillverkad i Thailand, känns som 90-tal. Kanske 91 i artikelnumret är årtalet?
    Den är i alla fall så pass ny att du bör kunna få hjälp om du mailar IKEA =)

Comment

I katalogerna 1992 till 1998 gick det inte att hitta spegeln.

Tillägg - Inte i 1999 till 2004 heller
      Last edited by HgF; 2015-09-06, 00:42.

Comment

Tackar för svar. Söker vidare.

Comment

Skickade mail till Ikea, och har nu fått svar.

"Tack för ditt mail.

Vi har sökt på både namn och artikelnummer på din spegel men dessvärre får vi inte fram någonting."

Det blir till att söka vidare.

Comment

Om du bor i närheten av Mölndal (utanför Göteborg), så har de en 80-talsutställning på Mölndals Museum fram till början av oktober. Har bläddrat i IKEA-kataloger från 80-talet när jag varit där. Kanske finns den med i någon av dem?
            Har du inte möjlighet, så kanske jag kan kolla om jag har vägarna förbi museet igen.

Comment

Har en bra bit till Göteborg så du får gärna titta om du vill.
              /Bege

Comment

Nu har jag kollat. Tyvärr hittade jag bara en katalog från 1983 nu och den hade något gått loss med en sax i och klippt ut en massa bilder Ett antal speglar var bortklippta och ingen av de kvarvarande såg ut som din, tyvärr.

Comment

Från 80 till 91 - ingenting.
                  Kollade för säkerhetsskull även 14, 15 och 16 - nada!
                  Hittade en 78 - inte där heller.

Fristående speglar förekommer inte förrän just i nutid - fast då i annorlunda fasoner.

Jag har nu Ikeakataloger komplett från i stort sett 80 till 16.
                  Jag dumpade en massa för ett par år sedan - från ca 1970 - på Tradera och fick bra betalt för nästan alla.
                  Ikeakatalogen kommer ju gratis på hallmattan varje år, det är bara att ställa den bland de andra i bokhyllan.

Comment

Nuförtiden har de ju tillfälliga kollektioner som varar några månader och aldrig är med i katalogen. Kanske var så förr också?
                    Rotting(?)samt etiketten med streckkod känns omodernt, men inte för gammalt heller. Kanske är 70-tal då?

Comment

Med tanke på att lappen hänger i ett snöre känns det inte helt nytt. Idag är det väl en klisterlapp som gäller.
                      /Bege

Comment

Hm, men streckkoder kom inte förrän någon gång kring mitten av 80-talet?

Comment

Vet inte om det stämmer, men gör det det så kom streckkoden på varor redan på 1960-talet... Men vi kanske var senare i Sverige

Klockan, hjulet, flygplanet. Historier om uppfinningar och uppfinnare av allt från elektrisk belysning och bilar till Cornflakes och giljotinen.

Streckkoden uppfanns 1949 av amerikanerna Norman Woodland och Bernard Silver. Silver hade råkat höra en butiksägare nämna att det skulle vara smart med en apparat som lätt kunde avläsa varuinformationen.

De båda ingenjörerna fick då idén att använda morsealfabetets prickar och streck för uppgifterna. Men prickarna var för små för att kunna läsas av. I stället förlängde de prickarna och strecken till smala och breda linjer.

Själva streckkodsläsaren tillverkades av en 500-watts glödlampa. Inte förrän lasern kom på 1960-talet hamnade koderna på varorna.

Comment

Ursprungligen postat av PeppigaPia Visa inlägg
                            Vet inte om det stämmer, men gör det det så kom streckkoden på varor redan på 1960-talet... Men vi kanske var senare i Sverige

http://varldenshistoria.se/teknik/up...nn-streckkoden
                            Här kommer lite historia (det är ett pdf-dokument i länken), det var på 80-talet man började använda den i Sverige. Sen är jag osäker på när IKEA började tillverka varor i Thailand men det bör i alla fall IKEA själva kunna svara på

http://www.diva-portal.org/smash/get...FULLTEXT01.pdf

Comment

Working...
                            X