Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp! Mormors (emalj) bord - vem, vad hur? [ID: P Törneman]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp! Mormors (emalj) bord - vem, vad hur? [ID: P Törneman]

Hej! Vore så glad om ni kunde hjälpa mig att räta ut lite frågetecken ang ett bord som jag tycker mycket om, och som jag har ärvt av min mormor. Bordet är ca 70x70 cm i emalj tror jag, och med smala strama fyrkantiga stålben Vem har gjort det? Är det gjort i Sverige? Vilken tid är det tillverkat? Vad tror ni att det kan ha för värde? Inte för att jag vill göra mig av med det, men det vore kul att veta..

Har för mig att mamma sa någon gång att mormor hade köpt bordet på NK i Sthlm, men jag är osäker..

Vore så tacksam och glad om ni kunniga personer "där ute" kan hjälpa mig, som inte har någon koll alls

/ Lisa
    Bifogade filer

Jag är inte till någon hjälp men kan inte låta bli att säga att jag tycker bordet ser oerhört läckert ut.
    Det som står under verkar tyda på att borden är gjorda i en begränsad upplaga, nr 7 av 100 st.
    Men jag kanske har fel.

Comment

Hi, hi... Tack JAg gillar det också.. Det är lite ful-ballt på något vis Dessutom praktiskt eftersom ytan är i "sten" så man behöver inte vara rädd om det eller så..

Tack även för hjälpen med KB Karlskronaservisen, såg att du lämnat lite info. Tusen tack!

/ Lisa

Comment

Bordet är gjort av P Törneman och såldes mycket riktigt på NK
        är det 87*87 cm stort....

Han jobbade med Stig Lindberg i emaljverkstaden

Comment

hej igen
          Jag hittade kul text på form1900 s hemsida

Men man hade inte bara snappat upp teknik i USA. Gustavsbergs ledning hade också insett att man där använde målade emaljplåtar för offentlig utsmyckning. Gustavsbergs vd Hjalmar Olsson tipsade både Wilhelm Kåge och Stig Lindberg, men bägge var tveksamma till en början.
          "När jag frågade Stig Lindberg om han ville komma över till fabriken och måla på plåt fick jag en blick som om jag bett honom måla staket", berättade Waldemar Wahlgren i en tillbakablick. Kåges enda insats blev att formge frontplåtarna till de första badkaren, men den mer nyfikne Lindberg prövade såsmåningom emaljmåleriet. Entusiastisk kallade han in sina konstnärsvänner Endre Nemes, Algot Törneman och Egon Möller-Nielsen som kom att bli den moderna emaljkonstens pionjärer.

Industrin såg möjligheterna till stordrift och utsmyckningar i den heta byggmarknadens tid. Det första offentliga emaljverket blev Endre Nemes zodiakklocka som sedan 1950 sitter på en fasad i Västertorps centrum i Stockholm. Stig Lindberg gjorde 1952 klockan Solbåten till taket på restaurang Solliden på Skansen. Nemes gjorde flera större väggar och Törneman och Lindberg tryckte mönstrade emaljbord som såldes bla. på NK. Emaljkonsten blev modern och omskriven, även utomlands där Lindberg ställde ut emaljtavlor. Allt fler konstnärer dök upp för att utföra offentliga uppdrag eller för privat tavelmåleri. Lage Lindell, X:et, CO Hultén, Eje Öberg prövade det måleriet, präglat av "emaljens truliga oföljsamhet och blixtrande nycker", som den tillfällige emaljmålaren Öivind Fahlström skrev 1961. Råplåt köptes till självkostnadspris för ett par hundra kronor kvadratmetern och kunde målad säljas för flera tusen kronor per kvadrat. Emaljer kunde vara små tavlor eller 145 meter långa verk för tunnelbanan. Emaljer prydde skolor, sjukhus och byggnader och turnerade på utställningar.

Comment

Angående emaljbord

Japp, det är ett emaljbord av sign. "P" Törneman, som gjorde detta och andra åt NK. Det fanns bl.a. också "Röd Kvadrat" OCH "Bubbel" i ung samma storlek på NK. P var min farfar och min far, Ulf Törneman tog också till sig emaljen som uttrycksform, liksom undertecknad under en period under 80- och 90-talet

Comment

Vad är oddsen? Följde den här strängen igår och i eftermiddags besökte jag, trots den sena timmen, en sådan typisk morgon-rush-loppis för att hitta detta; Signerat P Törneman. För en hundring. Detta kan man väl gissa är röd kvadrat?
              Bifogade filer

Comment

Grattis!!! Vilket fynd!
                "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                Konfucius

Comment

Hej Törneman! Men vad står "P" för i din farfars namn? Sökte på Internet utan framgång. Överallt omskrivs han som "P" Törneman.

Comment

Det röda emaljbordet heter enligt min mor och far Elddans. De har det i den stora, rektangulära varianten.

Jag har dock varit på jakt efter det kvadratiska till dem i något år nu, dock utan resultat. Det blåa har jag hittat på olika auktioner, men aldrig det röda.

Om någon har något tips om var man kan hitta ett kvadratiskt Elddans eller om det nu heter Röd kvadrat som någon sa så tar jag tacksam emot dessa tips!

Comment

Hejsan!

Jag är nog säker på att det är ett sådant bord jag har!! Det enda jag vet om bordet är att det har sålts på NK i slutet på 50-talet tror jag. Bordet är röda och oranga kvadrater och märkt P.Törneman, och jag har alltid gillat det.
                      Är det någon som vet hur mycket det kan vara värt?

Vänligen Linda

Comment

Inget nytt under solen direkt men P Törneman hette Algot i förnamn och bordet tillverkades i flera färger varav blått och rött var populärast.
                        Så är det.

Comment

Ja, säg det. När jag var yngre hävdade min far att det var en rationell förkortning av "pappa". Jag vet att han kallades "P" på C-byrån, där han var verksam under kriget och han kallas även det i en bok som heter "Kodnamn Onkel" och som handlar just om underättelseverksamheten och C-byrån. Själv hörde jag aldrig någon kalla honom något annat än just "P" oavsett om man var vän, barn eller barnbarn.

Comment

Här kommer mitt bidrag på Törneman.Ditt bord verkar sakna original underredet??
                            Bifogade filer

Comment

Rektangulärt bord

Hej!

Jag har ett bord som är rektangulärt och går i röda toner.
                              Signerat P Törneman 114/200 1969
                              Är det någon som vet värdet på det?
                              Last edited by Anna2009; 2009-04-07, 15:29.

Comment

Working...
                              X