Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gamla stolar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Nä du Hgf,inte med den ryggbrickan och de armstödsavsluten.Ja,jag ska ta dem till en tapetserare och fixa stolsitsarna,tyget satt på då jag köpte dem

Comment

Ursprungligen postat av Fnusfröken Visa inlägg
      Till Kim ang rokokokarmstolen.
      Stolen har för hårda linjer och mycket krusiduller.Träet i sitsen vittnar om sekelskiftet ungefär.Kolla sargens insida- ska vara grovt sågad om den är 1700-tal.Bra sida att kolla modeller /referens är Uppsala auktionskammares kataloger över avslutade auktioner.
      Har själv ett par Stockholmsarbeten i lite annorlunda modell som jag återkommer med bild på vid senare tillfälle
      Hallå Fröken Fnus,
      Du har säkert rätt för jag köpte stolarna för en spottstyver för många år sedan.
      Åkte förbi B:s för att får ett expertutlåtande, men dom kunde faktiskt inte säga bu eller bä. Din stol är 100. Stockholm??? Tveksamt. De flesta arbeten från storstan har en liten signatur. Färgen på bild toppen, den är väl blekt blå?
      So long...

PS. Jag skulle klä stolen i, just det, kalvskinn....

Comment

Är faktiskt också osäker på Stockholm,men har visat dem för riktiga kännare och de säger så.Kvalitéen på stolarna är finfin men jag blir fundersam mest pga ryggbrickans schvungfulla utformning.Funderar mig mot Finland men expertisen säger att det inte fanns så duktiga möbelsnickare där på 1760-talet??
        Färgen är lite mörkare än på bilden mer åt det blå än turkos,blir nog tyg på sitsarna då jag tycker att svart el.brunt inte passar till det blå.Har inte hittat "rätt" tyg ännu.

Comment

bellmansstol

Har för mig att jag läst någonstans att "Gylldene freden" var möblerad med sådana på Bellmans tid,och där var han ju en flitig gäst

Comment

Hallå Fröken,
            Vet ej, möjligen paradvåningen en trappa upp (Akademiens samlingslokal).
            Knappast med karmstolarna, men ganska sannolikt enkla stolar utan stöd
            (som de flesta på den tiden säkert behövde. Bor i G:a stan sedan tidigt
            60-tal och på min tid lyste dina solar med sin frånvaro. So long...

Comment

Nej inte med mina utan med dina såkallade Bellmansstolar

Comment

Hallå F,
                Sorry, läste slarvigt. Jo då kan det stämma, men svaret är vet ej.

Vore kul att kolla upp. Har en kompis som kan det här med Freden. Återkommer.
                So long...

Comment

En blå med vacker flickvän och en ask (träd)

Hej allihop, här kommer ett bidrag, en blå stol som jag vill att ni ska beskriva era tankar om, Och jag tar inte illa upp om ni är krassa, jag längtar!! Det är inte ett Stockholmsarbete mer ett Värmlandsarbete...enda ledtråden ni får. Den vita fick vara med för hon är vacker och ommålad av mig. Hoppas det är bra med er alla!
                  Bifogade filer
                  Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

Comment

Hallå Viol,
                    Charmig stol. Vågar inte gissa på ålder eftersom den typen av stolar har tillverkats under så lång tid, men nog är den släkt med den här? Vi får nog svar av någon som kan...so long...
                    Bifogade filer

Comment

Hallå, stå upp för gamla stolar,
                      Här en karmstol av biedermaiertyp, fanerad, men sannolikt snickrad i Sverige. Vi talar om tiden 1920-1940. So long.
                      PS. Det randiga tyget hör tiden till.
                      Bifogade filer

Comment

Trevlig stol

Den här stolen hör till ett set om 6 st. som jag tycker mycket om. Är denna stil vanlig i Sverige? Stolarna kommer antagligen från Ryssland men är det lätt att köpa fler möbler i denna stil på Svenska auktioner?
                        Bifogade filer
                        hemsida

Comment

Stilen är Ny-Louis XVI och den är tillverkad ungefär fr 100 år sedan, dvs. vid förra sekelskiftet.

Typen är inte ovanlig i Sverige, men förekommer här oftast med stoppad rygg vilket ju gör den mera alldaglig som matsalsmöbel.

Dessa kan man nog hoppas att komma över för någon tusenlapp för halvdussinet på stadsauktioner, dina skulle nog kunna inbringa åtskilligt mera, särskilt om dess ryska proviniens kunde baläggas!

Comment

Windsor stol

Kom över denna Windsor Chair mod. 1638 av Ove Bolt. Danskt 40-tal. Efter lätt uppfräschning och hoplimning fick den en ny skinndyna från Mosebo. Inte särskilt värdefullClick image for larger version

Name:	Bolt_1638.jpg
Views:	1
Size:	64,9 KB
ID:	551512, men jag gillar den. (Egentligen skulle den postas i "Nyare möbler", men den hamnade i denna tråden. Admin får väl flytta på inlägget.
                            Last edited by Nallelufs; 2014-01-06, 23:19.

Comment

Hallå Nalle,
                              Som pappa till den här tråden får jag hälsa dig välkommen med din trevliga stol. Visst platsar den in i
                              sällskapet, typen har ju mer än 300 år på nacken och är väl pinnstolens moder. Namnet lär den ha fått efter kungen Georg III som förälskade sig i typen och beställde en uppsättning till Windsor Castle. Tack för ditt bidrag som väckte liv i sovande tråden.... so long...

Comment

Mitt senaste "fynd"

I början av mars klev jag in på en loppis,scannade snabbt av läget o såg att det stod en rokokostilstol i ett hörn som kanske kunde vara intressant till rätt pris.Kikade runt innan jag gick fram till stolen som var påkladdad en mattvitt shabby färg ovanpå ett lager gulnad linoljefärg.Men oupppsi vid en närmare titt såg jag att detta var minsann ingen stikopia från 1900-talet utan ett "provinsarbete från tiden" som Knutte i Antikrundan hade sagt.Dvs en bondrokokostol från ca 1760-70 talet.Tanten som hade loppisen tyckte att hon sålde en söt shabbychic stol o vägrade pruta Femhundra kronor fattigare men glad ändå gick jag därifrån med stolen.Original färgen som varit mörkbrun är tyvärr nästan helt borta men med många timmars pulande tycker jag att den fått tillbaka en air av sitt gamla jag.Ville inte måla den utan tog försiktigt bort de två vita färglagren samt gned in den med färgat möbelvax.
                                Click image for larger version

Name:	1240060_633677846685960_641185853_n.jpg
Size:	34,0 KB
ID:	554553Click image for larger version

Name:	002pes.JPG
Size:	39,5 KB
ID:	554552

Comment

Working...
                                X