Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gamla stolar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Den första stolen är en av flera. Stolarna har gått iarv på frugans sida. Svärfar fick dock för sig att måla och klä om stolarna. Omklädningen är väl inget att säga något om. Målningen däremot. Svärfar var ändå verksam som möbelsnickare.
    Lite smått.
    Bifogade filer

Comment

Tre stycken stolar som den på bilden nedan fann jag nyligen hemma hos föräldrarna. Nu har jag tagit bort tyget på dem och lite slipning återstår innan de får flytta in i mitt kök.

Jag vet ingenting om dem. Tycker de är lite ful-charmiga med sin breda sits och låga ryggstöd.

Comment

Caféstolen med karmar är ju verkligen en raritet.

Comment

Hallå Elin,
          Trevliga stolar, har själv haft tre likadana fast med stoppad sits. Bonad björk, Biedermeier eller Karl Johan ca 1850. Möjligen Lindome. Tror att dina stolar hade runda medaljonger (mässing eller brons) i ryggen.

Här en stol från samma tid. So long...
          Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
            Den första stolen är en av flera. Stolarna har gått iarv på frugans sida. Svärfar fick dock för sig att måla och klä om stolarna. Omklädningen är väl inget att säga något om. Målningen däremot. Svärfar var ändå verksam som möbelsnickare.
            Lite smått.
            Hallå Motala,
            Originella stolar, kul att se. Håller med HgF, caféstolen är underbar. Tack för dina bidrag. So long...

Comment

Fyra stolar med formpressad sits, gjorda i Estland innan det blev Ryskt teritorium. Inköpta av Karl och Klara före 1920. Nu är stolarna inne på tredje generationen och står runt mitt matbord i köket.
              Bifogade filer

Comment

Hallå Trollet,
                Roligt att få se så ovanliga "pinnstolar". De svenska brukar väl ha enkla perforerade sitsar. Grattis och so long...

Comment

Grattis, jattefina!!!

Comment

Bara lite sned

Hallå igen,
                    Min kärlek till enkla möbler som lånat sina drag av mästarna i storstan håller i sig. Den här stolen är väl typiskt gustaviansk med sina skärningar och kulbården runt ryggen. Betsad björk som bonats, men usprungligen var den nog målad, pärlgrått. So long...
                    Bifogade filer

Comment

Hallå,
                      Vad skulle man göra utan stolar? Mitt livs första gamla inköp ligger mig nära hjärtat, men jag undrar vad man egentligen kallar stilen? Tiden är väl sent 1800-tal.

Sitt vackert och so long...
                      Bifogade filer

Comment

Senempire runt 1850 skulle jag säga.

Träslag gissningsvis alm.
                        Last edited by Kaptenen; 2010-06-23, 00:14.

Comment

Kärt bar har många namn...

Hallå och tack Kapten,
                          Nu var jag kanske ute efter namnet på den ganska speciella stil som stolen har, tänker på ryggbrickan och det ljusa träslaget. Ibland med svärtade delajer. Biedermeier fick jag lära som ung men så sa mig någon att det är regencyinfluerad form. Har några enklare stolar i samma anda. So long...
                          Bifogade filer

Comment

Hejsan!

Här kommer en kommer en bild på en stol som samlar damm hemma hos mig...
                            Sitsen är utbytt 1951 av Ivar Pettersson(skrivet under).
                            Bifogade filer

Comment

Hallå Trojan,
                              Muskulös snubbe, stolen menar jag. Jättefin och gammal. Gissar på mitten av 1700-talet, "hemmasnickeri" originalfärg, helt i mitt tycke. Krönet förbryllar. Tack för ditt inlägg och...so long

Comment

Ropechair?

Bilderna är inte de bästa, men stolarna är sköna att sitta och titta på. Senempire?
                                Bifogade filer
                                p-son

Comment

Working...
                                X