Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gamla stolar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Det ser lite trångt ut på balkongen varför inte samla på miniatyrer istället? Kolla in dessa söta: http://www.kottetoys.se/. Fast det är klart nyproduktion är det ju.

Comment

Ursprungligen postat av Koala Visa inlägg
      Hej i sommarhettan (30 grader idag)!

Vilken kul tråd, har just suttit och njutit mig igenom alla fina stolar.

Tänkte bidra med Morfars stol, den som inköptes när han gifte sig år 1900 och som han hade som arbetsstol så länge han levde - han var byskollärare. Stilmässigt är det nog en riktig bastard, men jag gillar den och har den i mitt s.k. bibliotek. Originalklädseln är kvar och den är inte det minsta sliten, det var kvalitet på den tiden. Det är ingen svensk stol, morfar levde i Holland.
      Hallå Koala,
      Härligt med hybrid i vårt välplanterade stollandskap. Formspråket hag sett tidigare men det där när ryggen växer samman med armstöden är ovanligt på våra breddgrader. Kan bara komma på sk puderstolen med den konstruktionen. Tack för ditt bidrag...ddin morfar var modern...so long...

Comment

Stolar kan tala...

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
        Tråden är inte stollig, utan vilsam för ögonen att njuta av.
        Flera av exemplaren skulle passa mycket bra i trädgårdens skugga att sitta i, och speciellt då Din välskurna rokokofåtölj.
        Sitsen är definitivt 1900-tal, men är resten det?
        Möjligheten finns att stolen lutats av en gång i tiden, och fått denna enda vita färg överdragen. Ryggbrickan har horisontell sågning upptill, till skillnad från en 45-gradig, som en stilkopia 150 år senare skulle ha.
        Hallå Gideon,
        Tack för ditt som alltid sakkunniga utlåtande. Den horisonella skarven berättar att solen kan vara gammal (1700-tal), men är inget bevis. Avlutingesteorin köper jag gärna men karmstolarna säger annat... trots rätta proportionerna och design.

Stolar kan nämligen tala fick jag lära mig av en snubbe från Uppsla, på Antikrundan. Konsten är att lyssna och mina stolar säger att vi är födda i mitten av 1800-talet.

Jag kan komma med ett exempel. Efter mormor "ärvde" brorsan två liknade fåtöljer, värderade till ca 30.000:-. Bra skick, fin patina, men det var någonting som inte stämde. Min bror körde stolarna till Bukowsiks, och se en var 1700-tal och en kopia. Det var kopian som viskade i mitt öra för gamla prylar talar ett ljudlöst språk. Tro det om ni vill...so long...

Comment

Jag tror Dig.
          Även om vi bara ska visa stolar rätt upp och ner i den här tråden, så kan det inte skada med dissekeringar lite då och då.
          Visa gärna mer av undersidan på fåtöljen, virke, hörn och så...

Din andra fåtölj, med hatten på sned, fick ett gammalt minne att väckas till liv.
          -Jag har ju..? tänkte jag.
          Och jovisst, i en vykortshög i byrålådan fanns den där. Vykortet som mormor Agda fick 1911, då hon var i Odense med sin make Gideon, när han arbetade som glasslipare, från Asta i Småland.
          Tyvärr vet jag inget om stolen som avbildas, men vid tillfälle får den sökas efter i släkten och få historien till livs.

Hur som helst ett snyggt arrangemang.
          Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
            Möjligheten finns att stolen lutats av en gång i tiden, och fått denna enda vita färg överdragen. Ryggbrickan har horisontell sågning upptill, till skillnad från en 45-gradig, som en stilkopia 150 år senare skulle ha.

Samma kriterium gäller för Dina läckra medaljongstolar, rakt eller snett sågat? Det är en åldersfråga också när man tittar på virkets färg och struktur undertill.
            Hallå Gideon,
            Jag är skyldig ett svar (ett av många) och visar mest på kul upp ett oäkta par, som tvillingar med olika smink. Sannolikt gjorda av samma snickare, inte i Stockholm men kanske i Göteborg? Från tiden, det vågar jag lova.

Dina släktingar är spännande för den där engelska färgen är ovanlig på kavaljerstolarna (Gripsholm), vanligare på rokokkostollarna. Du kan väl visa en bild på en skönhet på nära håll. Återkommer...so long..
            Bifogade filer

Comment

Bellman

Hallå,
              Vi skall hålla oss till ämnet; gamla stolar. Den här är väl en av de populäraste?
              Varför den kallas Bellman vet jag inte, men stolarna är nog från tiden, bonat lövträ, vilket vet jag inte heller. So long...
              Bifogade filer

Comment

Inte 1700 snarare tidigt 1900-rokokokarmstolen alltså
                Last edited by Fnusfröken; 2010-07-15, 21:59.

Comment

Hallå Fnusfröken,
                  Roligt namn och tack för ditt bidrag. Men snälla fröken, vad är det som får dig att
                  vara så bombsäker? Jag återkommer i ämnet. So long....

Comment

Stolen i sig som profanmöbel är inte särskilt gammal från 1500-talet någon gång. Men det är klart man uppfattar gammalt olika.

Comment

Vilka fina stolar ni har!

Jag har en konstig stol som jag hittat på loppis. Som ni ser på bilderna är den inte speciellt vanlig då sitsen är "skruvad". Är det någon som vet något om denna stol eller stolar av detta slag? Den är gjord i ek och känns rejält gammal, tyget på sitsen verkar vara bytt och stolen är reparerad på några ställen med skruvar och dylikt.
                      Någon som har en aning om hur gammal den kan vara? Tyvärr finns det ingen märkning på den vad jag kan se.
                      Bifogade filer

Comment

Hallå Jimmy,
                        Du har en trevlig s.k. puderstol och jag tycker mig se drag av jugend i ryggpartiet.
                        So long...
                        Last edited by Kim von Platen; 2010-07-21, 15:45.

Comment

Denna stol som är tillverkad en bit in på 1900-talet kalls ofta "Munkstol" och är ungefär samtidig med möbelserien "Äpplet" - se bl.a. fötternas form - typisk svensk fabriksjugend, har ibland ingått i dessa serier.
                          Sitsen har troligen varit klädd med någon mörk brun/svart pergamoid.

Comment

Till Kim ang rokokokarmstolen.
                            Stolen har för hårda linjer och mycket krusiduller.Träet i sitsen vittnar om sekelskiftet ungefär.Kolla sargens insida- ska vara grovt sågad om den är 1700-tal.Bra sida att kolla modeller /referens är Uppsala auktionskammares kataloger över avslutade auktioner.
                            Har själv ett par Stockholmsarbeten i lite annorlunda modell som jag återkommer med bild på vid senare tillfälle

Comment

Rokokokarmstol från tiden

Har ett par som jag själv med mycken möda o stort besvär tagit fram originalfärgen på samt bättrat lite.Om det får man tycka bu eller bä,jag blev iallafall nöjd
                              Ska enligt expertisen vara Stockholmsarbeten,modellen på ryggbrickan samt avslutningarna på armstöden verkar vara av ovanligare modell då jag inte hittils lyckats hitta någon liknande stol.
                              Bifogade filer

Comment

"...jag inte hittils lyckats hitta någon liknande stol."

Men då kan du inte ha letat särskilt noggrant. Modellen finns med på varje bättre auktion i Stockholm. En mycket trevlig rokokokarmstol som skulle vinna mycket på att komma till en tapetserare.

Comment

Working...
                                X