Hallå Gideon, fantastiskt fint vykort som jag skulle hänga upp på väggen. Efter 1905 av allt att dömma. So long...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gamla vykort av olika kaliber!
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inläggTill Kimb från Kim:
PS. Vykoret hade en stansad lucka på bogen och när man öppnade den trillade ett tiotal små bilder på tyska fartyg ut, som ett dragspel. Tyvärr har någon förväxlat dragspelet med toalettpappersrullen. Wiedersehen...
Tack Kim, ser dock inte ut som ett vykort, men det är ju en härlig gammal bild som paminner mig om de äldre handelsresande kvinnorna fran Lubeck... wiedersehen....
Comment
-
Hallå Kimb,Ursprungligen postat av kimb Visa inläggTack Kim, ser dock inte ut som ett vykort, men det är ju en härlig gammal bild som paminner mig om de äldre handelsresande kvinnorna fran Lubeck... wiedersehen....
Visst är det ett tyskt vykort, se här:
Comment
-
Tack för kortet Viol!Ursprungligen postat av viol Visa inläggSkickar detta kort till Lars F, du har ju koll på militärer. Vad har han för rang?

Gamla uniformer är dessvärre inte min "gren".
Jag gissar!
Uniform: modell 1845 eller 1886.
Rang (grad): från manskap till officer av lägre rang.
Färg på krage och kragspegelns utseende. Ärmuppslaget färg och utseende
avgör bl.a. rangen.
Alla regementena vid denna tiden hade sina särskilda färger. Det fanns tillsammans c:a 50 st infanteri-, kavalleri och artilleriregementen, plus en mängd andra militära myndiheter som hade sin "egen" uniform.
Så tyvärr Viol jag går bet.
Det finns säkert någon annan här på PES som "prickar in" soldaten åt dig.
De mindre bilderna visar uniform för manskap vid Göta Livgarde modellår 1845, viss likhet med din uniform).
Den stora bilden visar rock för tamburmajor (egentligen regementstrumslagare) vid Livgrenadjärregementet (1800-talets mitt). Pampig!
Ha det gott!
/Lars
Bilder från Armémuseum och boken "UNIFORM" från Armémuseum.Last edited by Lars F; 2011-02-02, 11:06.- - - - - - - - - -
"För mycket av det goda är alldeles lagom."
Comment
-
Hallå Violen,
Fint kort, har alltid gillat de med runda hörn. Nu är nog inte timmermän vi ser på bilden utan skogsarbetare. Timmermän byggde båtar, hus och annat av trä.
Besservisser, skulle min hustru säga och hon brukar ha rätt... so long...vi ses ombord.Last edited by Kim von Platen; 2011-02-02, 14:58.
Comment
-
Man är ingen besservisser för att man lägger saker och ting tillrätta.Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inläggHallå Violen,
Fint kort, har alltid gillat de med runda hörn. Nu är nog inte timmermän vi ser på bilden utan skogsarbetare. Timmermän byggde båtar, hus och annat av trä.
Besservisser, skulle min hustru säga och hon brukar ha rätt... so long...vi ses ombord.
Är något galet så bör man ju rätta till det.
Bra Kim, jag tror inte Viol tar illa upp, tvärtom.
/Lars
En annan typ av timmerman (Acanthocinus aedilis) naturlig storlek- - - - - - - - - -
"För mycket av det goda är alldeles lagom."
Comment
-
Mycket fotografier i vykortsstorlek har det blivit i tråden och många föreställer militärer. Detta föll ur en bok som jag köpte på ett antikvariat och visar vad jag tror är nio tjugoåriga volontärer på ett logement vid Kavalleriets volontärsskola 1906 (poststämplat Stockholm).
Vykortsskrivaren Johan Mannerstråle presenterar logementskamraterna för sin syster "Välborna Fröken Ebba Mannerstråle, Tofthammar, Arboga"
1. v. Blixen-Finecke (Hans Gustaf ?) http://sv.wikipedia.org/wiki/Hans_vo...ke_(1886-1917)
2. Johan Mannerstråle (vykortsskrivaren)
3. Fleming
4. Stjärnsvärd
5. Kruckenberg
6. Posse
7. Skjöldebrand
8. Wallin
9. v. Essen
Därefter summerar han "Vi äro 4 lifhusarer, 4 skånska dragoner, 1 Smålandshusarer."
Mittbena var troligen mycket populärt!
Last edited by Kaptenen; 2011-02-02, 16:35.
Comment
-
Korrekt, Lars F.
Jag hittade dessa sköna typer. Om man tittar noga med förstorningsglas så tror jag inte en enda av dessa killar är nykter. De längst fram ligger och dricker pilsner. Karln som har släpat in sin cykel i gruppen är ju bara bäst.
Jag tycker detta var en riktigt härlig bild, inte så stel
Last edited by viol; 2011-02-02, 18:46.Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.
Comment
-
Comment
Comment