Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gamla vykort av olika kaliber!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Hallå Gideon, fantastiskt fint vykort som jag skulle hänga upp på väggen. Efter 1905 av allt att dömma. So long...
    Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
      Till Kimb från Kim:

PS. Vykoret hade en stansad lucka på bogen och när man öppnade den trillade ett tiotal små bilder på tyska fartyg ut, som ett dragspel. Tyvärr har någon förväxlat dragspelet med toalettpappersrullen. Wiedersehen...

Tack Kim, ser dock inte ut som ett vykort, men det är ju en härlig gammal bild som paminner mig om de äldre handelsresande kvinnorna fran Lubeck... wiedersehen....

Comment

En militär

Skickar detta kort till Lars F, du har ju koll på militärer. Vad har han för rang?
        Bifogade filer
        Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

Comment

Ursprungligen postat av kimb Visa inlägg
          Tack Kim, ser dock inte ut som ett vykort, men det är ju en härlig gammal bild som paminner mig om de äldre handelsresande kvinnorna fran Lubeck... wiedersehen....
          Hallå Kimb,
          Visst är det ett tyskt vykort, se här:
          Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av viol Visa inlägg
            Skickar detta kort till Lars F, du har ju koll på militärer. Vad har han för rang?
            Tack för kortet Viol!

Gamla uniformer är dessvärre inte min "gren".

Jag gissar!
            Uniform: modell 1845 eller 1886.
            Rang (grad): från manskap till officer av lägre rang.

Färg på krage och kragspegelns utseende. Ärmuppslaget färg och utseende
            avgör bl.a. rangen.
            Alla regementena vid denna tiden hade sina särskilda färger. Det fanns tillsammans c:a 50 st infanteri-, kavalleri och artilleriregementen, plus en mängd andra militära myndiheter som hade sin "egen" uniform.

Så tyvärr Viol jag går bet.
            Det finns säkert någon annan här på PES som "prickar in" soldaten åt dig.

De mindre bilderna visar uniform för manskap vid Göta Livgarde modellår 1845, viss likhet med din uniform).
            Den stora bilden visar rock för tamburmajor (egentligen regementstrumslagare) vid Livgrenadjärregementet (1800-talets mitt). Pampig!

Ha det gott!
            /Lars

Bilder från Armémuseum och boken "UNIFORM" från Armémuseum.
            Bifogade filer
            Last edited by Lars F; 2011-02-02, 11:06.
            - - - - - - - - - -
            "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Mössan verkar vara utan galon och med ett stort kompanimärke.
              Unformen är nog som du säger m/1845 och jag gissar på att ynglingen tillhör manskapet (menig) vid Svea Livgarde som hade gula effekter istället för de röda.

Comment

Tack Lars F & Kaptenen.
                Nästa bidrag är på två hårt arbetande timmermän. Vykortet är oskrivet, vet ej ålder men säkert början 1900-tal.
                Bifogade filer

Comment

Hallå Violen,
                  Fint kort, har alltid gillat de med runda hörn. Nu är nog inte timmermän vi ser på bilden utan skogsarbetare. Timmermän byggde båtar, hus och annat av trä.
                  Besservisser, skulle min hustru säga och hon brukar ha rätt... so long...vi ses ombord.
                  Last edited by Kim von Platen; 2011-02-02, 14:58.

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                    Hallå Violen,
                    Fint kort, har alltid gillat de med runda hörn. Nu är nog inte timmermän vi ser på bilden utan skogsarbetare. Timmermän byggde båtar, hus och annat av trä.
                    Besservisser, skulle min hustru säga och hon brukar ha rätt... so long...vi ses ombord.
                    Man är ingen besservisser för att man lägger saker och ting tillrätta.
                    Är något galet så bör man ju rätta till det.
                    Bra Kim, jag tror inte Viol tar illa upp, tvärtom.

/Lars

En annan typ av timmerman (Acanthocinus aedilis) naturlig storlek
                    Bifogade filer
                    - - - - - - - - - -
                    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Mycket fotografier i vykortsstorlek har det blivit i tråden och många föreställer militärer. Detta föll ur en bok som jag köpte på ett antikvariat och visar vad jag tror är nio tjugoåriga volontärer på ett logement vid Kavalleriets volontärsskola 1906 (poststämplat Stockholm).

Vykortsskrivaren Johan Mannerstråle presenterar logementskamraterna för sin syster "Välborna Fröken Ebba Mannerstråle, Tofthammar, Arboga"

1. v. Blixen-Finecke (Hans Gustaf ?) http://sv.wikipedia.org/wiki/Hans_vo...ke_(1886-1917)

2. Johan Mannerstråle (vykortsskrivaren)

3. Fleming

4. Stjärnsvärd

5. Kruckenberg

6. Posse

7. Skjöldebrand

8. Wallin

9. v. Essen

Därefter summerar han "Vi äro 4 lifhusarer, 4 skånska dragoner, 1 Smålandshusarer."

Mittbena var troligen mycket populärt!
                      Bifogade filer
                      Last edited by Kaptenen; 2011-02-02, 16:35.

Comment

Hallå Kapten,
                        Vilket härligt kort. Trist att svärfar är död, han skulle ha prickat alla gubbarna. Nr 7 är nog Hans Skjöldebrand, senare hovstallmästare efter en ättning till mig. Kul tråd... so long...

Comment

Korrekt, Lars F.

Jag hittade dessa sköna typer. Om man tittar noga med förstorningsglas så tror jag inte en enda av dessa killar är nykter. De längst fram ligger och dricker pilsner. Karln som har släpat in sin cykel i gruppen är ju bara bäst. Jag tycker detta var en riktigt härlig bild, inte så stel
                          Bifogade filer
                          Last edited by viol; 2011-02-02, 18:46.

Comment

När kameran ändå var framme så fotades några kort. Brevbäraren har datering 1904 och den lilla svarta postväskan går att öppna.

Sen är det några från Frankrike.
                            Bifogade filer
                            Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Att fotografera lokalkända personer var tydligen vanligt.
                              Bifogade filer
                              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Och det här stämmer in på de flesta!
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X