Hallå Kapten,
Slumpen är ingen tillfällighet (titel på en bok som en kompis skrivit), men faktum est att jag på förmiddagen letade efter en samling vykort från Rügen, förgäves. Vår släkt stammar nämligen från den lilla pärlan men jag har en ganska stor samling gamla kartor också, här en ur högen, 1600-tal.
Så nu kan Kimp orientera sig. Fint kort med de klassiska korgstolarna och ångaren i bakgrunden. På den tiden skulle man ju vara blek... so long
Tack för kartan, Kim! Göhren ligger på östra sidan av halvön i sydöst.
Efter lite bläddrande i albumet fann jag ett kort på ångaren SS Hertha som finns på förgående vykort- Salonschnelldampfer - Stettiner Dampfschiffsgesellschaft J. F. Bräunlich. Den verkar ha gått på rutten Stettin- Rügen- Bornholm.
Hallå Kapten,
Tack för kortet, du inbjudes härmed att medfölja Violen och mig på semestersegling till Rügen. Vilket härligt språk: Salonschnelldampfer.
Vi styr i S/S Herthas kölvatten. Vilket härligt fartyg. So long...
Lite böljevatten till KvP skadar inte.
Inga fartyg, men visst kunde man ankra utanför och ta sig en martini i badhuset?
Det gjorde nog mormors vän, som sände henne kortet året 1906.
Faktasökte lite och fann detta:
Postal history of the State of Rhode Island and Providence Plantations. These pages cover all Rhode Island stamp issues, event and first day covers, cancellation variations, stampless covers, and post cards.
Hallå Kapten,
Tack för kortet, du inbjudes härmed att medfölja Violen och mig på semestersegling till Rügen. Vilket härligt språk: Salonschnelldampfer.
Vi styr i S/S Herthas kölvatten. Vilket härligt fartyg. So long...
Tack för det Kim! Jag undrar om inte Gideon fikar efter en plats i båten?
A jamen! Men ni ser ju att jag redan har ett flytetyg i avataren att puttra runt med - förutan vind i onödigt segel.
Att bli tagen på släp är en tanke god, men jag ber då att bli avsläppt vid Bornholm.
Kontrar med vind i nödvändigt segel, S/Y Elin av Värmdön, kopia av engelsk kustfiskekutter byggd av lärkträ från träd i Hagaparken som fälldes i stormen 1969. Träden sägs ha varit planterade på Drottning Kristinas tid.
Några andra grabbar som också vill hänga med på seglats......
Lite böljevatten till KvP skadar inte.
Inga fartyg, men visst kunde man ankra utanför och ta sig en martini i badhuset?
Det gjorde nog mormors vän, som sände henne kortet året 1906.
Faktasökte lite och fann detta: http://thesaltysailor.com/rhodeislan...postcard14.htm
Hallå Gideon,
Fint kort, men ack så illa man hissat flaggan. Du hänger väl med till Rügen i den där lilla dingen som man kallar julle för på västkusten. Bornholm, given hamn på vägen liksom Kristiansö, den intressantaste jag besökt, och kanske kan vi plocka upp Pålle ur leran den nere i Trelleborg. So long..
Kontrar med vind i nödvändigt segel, S/Y Elin av Värmdön, kopia av engelsk kustfiskekutter byggd av lärkträ från träd i Hagaparken som fälldes i stormen 1969. Träden sägs ha varit planterade på Drottning Kristinas tid.
Några andra grabbar som också vill hänga med på seglats......
Hallå Snubben,
Gissade att du skulle flyta upp för när det rör på sig är du ju som fisken i vattnet. Tack för bilderna, Elin är en ny skön bekantskap, en engelsk rakstävad kutter för torkfiske vid Doggers banks. Jfr kuttersmycke. Några fick jobb som lotsar. Många hamnade på västkusten. Wellcome on board... du kan mönstra på vid Bullandö..medtag metspö och dobb...soo long...
PS. De andra snubbarna får stanna hemma. Endast pesanier och medlemmar hundra gubbar denna gång.
Hallå igen,
Ordning på tackel och tråd bör det vara. Här skall det handla om gamla vykort och inte semsterdrömmar så vi får ta ny kurs. Öpnnar kanske en ny tråd för alla drömmare som vill hänga med S/S Pesania till Rügen. Så mitt sista vykort här blir en bild av morfars gamla segelbåt (R:8) som var så vacker och snabb att skepparen lät trycka vykort av henne i hemmahamn, här bakom glas och ram. So long...
Här kommer några bidrag till denna tråd. Alla korten, utom det sista, har min farfar skickat till min pappa. Farfar var i flottan (marinen) och på den tiden åkte de minsann runt i världen
Det sista kortet är skickat till min farmor (adresserat "härstädes"). Således långt före postnumrens införande
Den här flaggan, från förra seklets början, hoppas jag att KvP inte hänger upp sig på.
Tryckt och broderad i Spanien, och påskriften i blyerts på vykortets baksida förtäljer:
"Köpt av en Svensktalande Kvinna i Barcelona"
Kan det ha varit Evert Taubes förgätna dam i hamn?
Comment