Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gamla vykort av olika kaliber!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tema: Gamla vykort av olika kaliber!

Jag vet inte om det kan vara till hjälp, men jag tänkte starta en vykortstråd, där man kan skicka in bidrag om man vill. Jag försökte söka fram om det fanns en sådan tråd tidigare men jag fann ingen vykortstråd, om det finns säger säkert någon till så sammanfogar säkert admin dom...Hoppas många skickar bidrag.

Nr 1 är en kvinna med intressant korsett...vet tyvärr ej år
    Nr 2 är God Jul från 1912
    Nr 3 med pansarkryssaren är faktiskt motivet av Jenny Nyström 1915, se sign vänster hörn. Inte en tomte så långt kanonen kan nå....
    Bifogade filer
    Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

Jag har en del, kanske skall lägga in några när jag får tillfälle. Tycker de gamla från tiden innan man fick skriva på baksidan är trevligast.

Här är alla fall en gammal tråd i ämet: http://www.precisensan.com/antikforu...ghlight=vykort

Comment

Lustigt, satt just och kollade på tradera vad de här vykorten kunde kallas. De är spelbara (har inte testat) och eftersom mina tyska kunskaper är 0 så har jag inte försökt googla på dem om det är från en film, musikal eller liknande. Åldern är väl 40-50tal så de tillhör ju inte de äldsta men tycker de var lite roliga.
      Bifogade filer
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Jag tror de är lite äldre, från runt 1930. Antagligen kan man få reda på ungefär när låtarna är inspelade.

Här såldes ett snarlikt http://postcards.delcampe.net/item.p...aefee3d34cb35c
        Last edited by FBQ; 2011-01-12, 21:00.

Comment

Av Jazz Orchester Beres hittade jag några låtar på Youtube, inspelade 1929, 1930 och 1931.
          Last edited by FBQ; 2011-01-13, 01:24.

Comment

Letade reda på dem på youtube och de här vykorten får nog vara ospelade av mig. Misstänker att nåltrycket på min stenkakespelare spelar sönder korten också. Tack FBQ!
            Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

WEKO-Tonbild är det förlösande ordet vid googling och de flesta med jazz borde vara mindre gångbara efter 1933.

Comment

Jag har varit medveten om denna tråd sen den startade och tyckt den var trevlig. Men först nu har jag återfunnit det fina kort jag själv först och främst ville lägga ut. Det är från min mormor till min mormorsmor på mors dag. När vet jag inte exakt, men Olea var enligt min släktforsknings-CD född 1860 och blev änka 1908. När hon dog vet vi inte. Men ungefär 100 år gammalt bör alltså kortet vara.
                Bifogade filer

Comment

Här kommer lite vykort. Har en samling vykort som är skickade till samma släkt i Västergötland. Korten är från tiden runt 1900-1920.
                  Börjar med ett antal gratulationskort. Korten är stämplade mellan åren 1904-1918.
                  Bifogade filer

Comment

Här kommer lite till. Kort nummer två på bilden är skickat den 4/3 1906.
                    Bifogade filer

Comment

Några jul och nyårskort. Från tiden 1900-1920.
                      Bifogade filer

Comment

Hallå vykortsvänner,
                        Vilken härlig samling på den här tråden och jag är lite svag för temata (kul Ulferic), men samlar inte på vykort. Kan bidra med några dåliga kort som hänger inramade i vårt badhus och bidrar till att skapa en hemtrevlig miljö när man byter om till simbyxor. Temat var ganska givet, Öregrund var ju mest känt som badort vid förra sekelskiftet. So long...

PS
                        "Bada är en härlig kur
                        ränderna går aldrig ur"
                        Bifogade filer
                        Last edited by Kim von Platen; 2011-01-24, 14:52.

Comment

nu blir det ganska konstiga vykort...

Jag föredrar vykort som är fina och gulliga, som Ulf-Erics, charmiga som Kims. Men dessa som jag hittade i ett fint Brefkortsalbum från en tant som gick bort i början av 50-talet är lite creepy tycker jag. Läskiga!!
                          Bifogade filer
                          Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

Comment

Hallå Violen,
                            Det intressanta med gamla vykort är väl att dom speglar tiden. I vykortens spegel kan man studera det mesta, från könsroller, mode, livsstilar, konst, arkitektur, så var det det då, bebyggelse och burlesk humor.. och kom ihåg att på den gamla goda tiden var inte billiigt att plåta och trycka. Och vykorten skulle säljas, helst i jätteupplagor.

Tycker därför att dina senaste postade vykort både är kul och intressanta.
                            So long...
                            Last edited by Kim von Platen; 2011-01-24, 20:38.

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                              Hallå vykortsvänner,
                              Vilken härlig samling på den här tråden och jag är lite svag för temata (kul Ulferic), men samlar inte på vykort. Kan bidra med några dåliga kort som hänger inramade i vårt badhus och bidrar till att skapa en hemtrevlig miljö när man byter om till simbyxor. Temat var ganska givet, Öregrund var ju mest känt som badort vid förra sekelskiftet. So long...

PS
                              "Bada är en härlig kur
                              ränderna går aldrig ur"
                              Ja nu har ju vi karlar fått vårt lystmäte på najadsidan, men damerna ska väl också ha sitt i form av dessa blötdjur.
                              Bifogade filer

Comment

Working...
                              X