Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aimo Nietosvuori, Gantofta

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Click image for larger version

Name:	Aimo Fångarnas kör, skulptur, stengods 1985.jpg
Views:	1
Size:	62,9 KB
ID:	543434

Fångarnas kör i stengods.
    Fick fotot av den tyska kunden som köpte figurgruppen, så jag har tyvärr ingen bättre bild. Figurgruppen är från 1985. Enkelt glaserad med vitt och svart. Jag gjorde redan under västeråstiden (före 1975) olika figurgrupper; ishockeylag, busskö, damkör o.s.v.

Name:	Aimo Stengodsurna, glasyr gjots av sten, 1982.jpg
Size:	53,6 KB
ID:	543435

Stengodsurna, glasyr av sten.
    Jag skulle dreja några saker till Jie’s 40-års jubileum 1982. Man skulle ordna liten utställning i fabrikens lokaler. Den mest lyckade blev denna, Jag hittade i grusgropen i Kvidinge en intressant sandsten. Den tog jag med mig och malde till pulver, Det pulvret använde jag i stället för kaliumfältspat i glasyren. Inga färgämnen tillsattes utan resultatet blev vad som fanns i stenen. Mycket intressant. Denna urna har jag kvar.

Name:	Aimo Fotbolllslag, lergods, 1972.jpg
Size:	58,4 KB
ID:	543436

Fotbollslaget i lergods.
    Jag gjorde ju många olika grupper liknande detta. De var i lergods eftersom det var lättare att få rätta glasyrer till dem. Många klubbar beställde då sådana grupper som pris för någonting och då skulle det vara klubbens färger på dem. Denna är från 1972.

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
      Stengodsurna, glasyr av sten.
      Jag skulle dreja några saker till Jie’s 40-års jubileum 1982. Man skulle ordna liten utställning i fabrikens lokaler. Den mest lyckade blev denna, Jag hittade i grusgropen i Kvidinge en intressant sandsten. Den tog jag med mig och malde till pulver, Det pulvret använde jag i stället för kaliumfältspat i glasyren. Inga färgämnen tillsattes utan resultatet blev vad som fanns i stenen. Mycket intressant. Denna urna har jag kvar.
      tack Aimo, riktigt framsynt att du sparat bilder på sålda objekt
      Riktigt kul att se....
      min favorit är stengodsurnan, glasyr av sten..... lyckat expriment!

Comment

Name:	Aimo Vas i stengods. 1991 a.jpg
Size:	50,7 KB
ID:	543478

Stengodsvas från 1991.
        Handbyggd i grå stengodsmassa. Brun järnhaltig glasyr ovan vit grundglasyr. På bilden ser den sned ut men är rak i verkligheten.

Name:	Aimo Vas i stengods, 1991.jpg
Size:	38,4 KB
ID:	543479

Stengodsvas.
        Byggd i gråvit stengods massa med fin chamotte. Sparsam tunn glasyr, likadant även på andra sidan. Den ser ju som äppelklyfta. Från 1991.

Name:	Aimo Sockerskål i Raku, 1989.jpg
Size:	32,9 KB
ID:	543480

Sockerskål Raku.
        Jag arbetade fortfarande mycket med Raku 1989. Men jag hade nu frångått de traditionella formerna och försökte hitta på något nytt, annorlunda. Men eftersom man knappast kunde använda föremålen till något, de var bara till att betrakta, såldes sådant dåligt. I Japan är Raku en stor konstart.

Name:	Aimo Drottningen av Saba, staty i stengods jag gjorde i NZ, 1990.jpg
Size:	36,0 KB
ID:	543481

Drottningen av Saba.
        En 25 cm hög figur i stengods från 1990. Den tillverkade jag i Nya Zealand för min utställning där. För dekoreringen fick jag använda en del smältfärger (färger för porslinsmålning). Figuren fick vara med i tidningarnas reportage om mig.

Comment

Name:	Aimo Sakral ljuslykta i stengods. 1985.jpg
Size:	40,9 KB
ID:	543482

Sakral ljuslykta i stengods.
          Den gjorde jag i Fylelera 1985. Skar delar av kavlade plattor och fogade alltsammans till en lykta. Den är tunt glaserad med gråblå bokaskeglasyr. Jag har gjort flera liknande.

Name:	Aimo Vaser stengods, 1986.jpg
Size:	28,8 KB
ID:	543483

Vaser i stengods från 1986.
          De är också inspirerade av fjärran östern. Jag hade en ljusgrå basglasyr under och sprutade stengodsglasyrer ovanpå i andra färger. Oftast blev det bra, om man bara hade rätt tjocklek på dem. Annars kunde de rinna partiellt, inte så bra då. "-Opraktiska vaser" kommenterade någon.

Name:	Aimo Jakt, soppterring och gryta med lock i stengods med bokaska glasyr. 1994..jpg
Size:	35,0 KB
ID:	543484

Soppterrin och gryta med lock.
          ”Jakt”, typiska herrpresenter. De är drejade i Fylelera 1994. Glasyren är min vanliga duvblå bokaskeglasyr. Brända i gasugn så de har nog även fått liten reduktion, sådant händer ofta i gasugnar.

Name:	Aimo Älgjaktlaget, figurgrupp i lergods, 1972.jpg
Size:	60,7 KB
ID:	543485

Älgjaktlaget.
          Figurgrupp i lergods från 1972. Den var egentligen tänkt att bli som 50-års present, men blev inte färdig i tid. Gubbarna har drejad grundform och sedan byggde jag vidare för hand. Glasyrerna är naturligtvis lergodsglasyrer, men sådana skapade jag nästan dagligen i mitt jobb hos Jie.

Comment

Name:	Aimo Måndagsmöte, skulptural urna i stengods från 1992.jpg
Size:	25,6 KB
ID:	543486

Måndagsmöte.
            Skulptural vas med änglar i vitt stengods från 1992. Helt vitglaserad och blå glasyr tunt ovanpå molnet. Små förgyllda glorior. Jag gjorde en hel utställning med liknande änglafigurer, hela 27 stycken olika, och allt såldes slut på den utställningen.

Name:	Aimo Ljusstake i stengods, 1976.jpg
Size:	34,2 KB
ID:	543487

Ljusstake i stengods från 1976.
            Maria Ericson, Edith Risberg och jag hade en liten utställning i Helsingborg i ett litet galleri på Bruksgatan. Denna ljusstake är från den tiden. Leran är vit lergodslera som Jie använde. Alla mina produkter fick väldigt komplicerade former på den tiden. Kanske beroende på min komplicerade tillvaro då. Det är bara någon oxid på utsidan så att mönstret framträder.

Name:	Aimo 3 st ljusstakar i stengods, 1992.jpg
Size:	44,1 KB
ID:	543488

3 ljusstakar i stengods.
            De är tillverkade av Fylelera, hopbyggda av delar. Det låter enkelt, men så är det inte. Är man inte noggrann vid hopfogning så delar de sig lätt i bränning. Jag hade Albanyslip under glasyren. Glasyrerna var för mig så typiska askeglasyrer, här i blå ton. Från 1992.

Name:	Aimo Magnolia, utskuren vas i stengods.jpg
Size:	30,8 KB
ID:	543489

Magnolia, utskuren vas. Från 1988.
            Den är drejad i gråvit stengods lera. Jag skar ofta ett litet mönster på övre delen. Ibland någons namn på beställning. Glasyren är ganska så blå stengodsglasyr med kobolt, med en liten dusch av vit glasyr ovanpå. Då kan man lyckas få fram trevliga rinneffekter.

Comment

Name:	Aimo 2 vaser i stengods. Den högra med inblandad lava i leran. 1978.jpg
Size:	46,0 KB
ID:	543490

2 vaser i stengods från 1978.
              Drejade i brun stengodsmassa. Den vänstra dekorerad med engobe i kohornsmålning. Brun glasyr och vit ovanpå den på toppen. Den högra drejad av Fylelera sedan jag blandat krossad lava från Island i leran. Glaserad med blå stengodsglasyr med något vitt glasyr ovanpå. Men vid bränningen hände det ovanliga saker. Leran liksom jäste, det var förstås lavabitarna som bildade gaser. Och resultatet blev detta.

Name:	Aimo Utskuren urna i stengods, 1982.jpg
Size:	45,1 KB
ID:	543491

Utskuren urna i stengods från 1982.
              Drejad i Fylelera med fin chamotte. Motivet väldigt typiskt för mig. Hus, träd, kyrka m.m. Den mönstrade överdelen tvättad med en oxidblandning av järn- och manganoxid. Den nedre delen är en koboltblå stengodsglasyr jag framställt och gärna använde på mina produkter.
              Den är ganska hög, ca 25 cm.

Name:	Aimo Väggtallrik med ristad mönster, stengods, 1981.jpg
Size:	60,9 KB
ID:	543492

Väggtallrik i stengods från 1981.
              Använde engelskt Buff-lera när jag drejade tallrikarna. Jag gjorde många och av olika storlekar. Ristade med smalt stift flera olika detaljerade mönster, alla olika. Den är tunt glaserad med vit matt glasyr och vissa delar av mönstret penselmålade med järn- eller koboltoxid.

Name:	Aimo Torso, relief i stengod 1985.jpg
Size:	33,8 KB
ID:	543493

Torso, relief i stengods från 1985
              Utkavlad i gråvit stengodsmassa och sedan påbyggd, Sparsmakat med färg, tunt med olika stengodsglasyrer i blått, brunt grönt och brunt. Den är nästan 1 meter hög.

Comment

Name:	Aimo Kanna med lock, stengods, 1994.jpg
Size:	64,5 KB
ID:	543494

Kanna med lock i stengods från 1944.
                Drejad i gulvit stengodslera. Den lilla pipen, (t.v.) och lilla handtaget (t.h.) samt dekoren på lockat handrygg. Glaserad med Albanyslip, brun, blå och grön blank stengodslera i olika lager men tunt. Knappast användbar som kanna, mer dekorativ.

Name:	Aimo Modern urna i stengods. NZ 1990.jpg
Size:	32,3 KB
ID:	543495

Modern urna i stengods Nya Zealand 1990.
                Drejad av vit stengodslera och dekoren ristad med en liten mirett. Oglaserad utvändigt, endast blå glasyr i mönstret. Invändigt vitglaserad.

Name:	Aimo Relief med lärkkottar, stengods, 1982.jpg
Size:	37,4 KB
ID:	543496

Relief med lärkkottar från 1982
                Liten tunn relief i stengods med påbyggda lärkkottar. Oglaserad utom på kanten och lärkkottarna. De har tunn brun oxid. Smal guldram runt om. Jag gjorde många liknande tunna reliefer till olika utställningar.

Name:	Aimo Skål i stengods med utskurna ishockeyspelare. 1994.jpg
Views:	2
Size:	41,7 KB
ID:	543497

Skål med utskurna hockeyspelare.
                Stengodsskål i gråvit massa från 1994. Jag skar flera olika sporter också, och som alltid, på fri hand utan skisser. Invändigt glaserad med gulvit glasyr och figurerna utvändigt med stengods-FG, tunt.

Comment

Name:	Aimo Fruktfat i stengods med stämplad mönster. 45 cm i diameter. 1988.jpg
Size:	62,6 KB
ID:	543498

Fruktfat med stämplat mönster från 1988.
                  Jag kavlade ut stora fat i Fylelera. Jag lät dem torka i skålad gipsform för att få just den formen. Men innan de fick torka så stämplade jag mönstret med små fyrkantiga träpinnar. Det är också frihandsarbete utan skisser. Hela mönstret hade jag klart i huvudet. Det ser ut som det vore flera tunnare lager lera, men det är inte sant. Jag hade ett speciellt verktyg för att skära kanterna och därav det speciella utseendet. Den åtgärden var egentligen till för att hindra djupgående kantsprickor. Glasyren är blågrå bokaskeglasyr. 45 cm i diameter.

Name:	Aimo Urna i form av tistelblomma. Stengods, 1980.jpg
Size:	57,0 KB
ID:	543499

Urna i form av tistelblomma från 1980.
                  Drejad i chamotterad Fylelera. Mönstret helt handskuret, och som vanligt, utan några skisser. Nedre delen utvändigt glaserades med grön matt stengodsglasyr, som borstades av. Kvar blev bara något i ojämnheterna. Övre delen och även invändigt blålila stengodsglasyr. Jag gjorde flera olika i samma modell.

Name:	Aimo Utskuren urna med Krolilja, stengods, 1983.jpg
Size:	51,0 KB
ID:	543500

Urna med utskuren Krollilja från 1983.
                  Drejad i vit stengodsmassa som var lämpad för utskärning. Jag gjorde många liknande med olika blommor och försökte alltid att hitta intressanta och svåra motiv. Glaserad med halvmatt vit stengodsglasyr. Blommorna målade med stengods-FG, något som jag själv uppfunnit.

Name:	Aimo Rakurelief med trä och järn, 1972.jpg
Size:	65,2 KB
ID:	543501

Raku-relief med trä och järn.
                  Denna är egentligen en del av ett större verk som tog upp en hel vägg i vår utställningslokal i Västerås. Men eftersom det var svårsålt som helhet, sålde jag delarna och då fungerade det bättre. Jag gjorde de keramiska delarna i raku med mina egna raku-glasyrer. Järndelarna gjorde spikkonstnären Freddy Irung. Året var 1972.

Comment

Name:	Aimo Relief i Raku och klippspik, 1969.jpg
Size:	34,9 KB
ID:	543502

Raku-relief med klippspik, från 1969.
                    ”Den enkla lilla människan i universum”. En gul sol överst, de kantiga bitarna är världskartan och den lilla blomman nederst. Järndelarna gjorde Freddy Irung (Carlson) av klippspik. Han kunde svetsa och han har även lagt något brons på spishällarna. Vi var bra kompisar och arbetade bra ihop. Han är numera verksam på Gotland.

Name:	Aimo Utskuren skål med motorcyklister, 1985..jpg
Size:	42,5 KB
ID:	543503

Skål med motorcyklister.
                    Drejad i gråvit stengodsmassa 1985. Vad som passade bäst för mig var ju att skära ut motorcyklister, jag kör ju motorcykel själv. Och som vanligt, helt skuren på frihand. Glaserad med blågrå stengodsglasyr. På vissa delar avborstad och ersatt med någon annan färg i stengodsglasyr.

Name:	Aimo med hojen 2009.jpg
Size:	68,7 KB
ID:	543504

Aimo 2009

Comment

Ursprungligen postat av jani Visa inlägg
                      tack Aimo, riktigt framsynt att du sparat bilder på sålda objekt
                      Riktigt kul att se....
                      min favorit är stengodsurnan, glasyr av sten..... lyckat expriment!
                      Hej
                      Tack för dina positiva omdömen. Jag har ju inte allls varit känd för min privata prooduktion, även om den varit mycket stor. Men arbetar man som formgivare i mindre firma, så är man egentligen ingenting. Men utan min frihet att tillverka även privat, hade jag inte heller kunnat skapa för Jie den mängden modeller jag hann göra, ca 1400.

Comment

Tack Aimo och Gideon för presentationerna.
                        Riktigt roligt att få se och vilken variation i föremål!, fantastiskt fina.
                        Vaserna i inlägg #40 tycker jag är riktiga höjdare som mycket annat.

Vasen i inlägg #50 "Magnolia utskuren vas. Från 1988"
                        Du informerar om att det är stengodsglasyr med kobolt med en liten dusch av vit glasyr ovanpå.

Är det ngt liknande tror du som Carl Cunningham Cole använder i sin glasyr av denna skål?

Name:	CarlCunninghamColeblå.jpg
Size:	36,5 KB
ID:	543517

Name:	CarlCunninghamColeblå1.jpg
Size:	47,6 KB
ID:	543518

Ps, bildkavalkaden får gärna fortsätta om det finns mer att visa =)
                        Pes är mitt google.

Comment

varje gång får jag en ny favorit, nu den här....

Stengodsvas.
                          Byggd i gråvit stengods massa med fin chamotte. Sparsam tunn glasyr, likadant även på andra sidan. Den ser ju som äppelklyfta. Från 1991.

Comment

Jättekul att få se de fina unika verken. Det är en bra motpol till de blomreliefer som gjordes på Jie som man vanligen ser. Det skapar verkligen ett djup åt ditt konstnärskap som jag inte tidigare känt till.

Comment

Jag håller med Dig, Peter.
                              Mångsidigheten och variationen är verkligen växlande i Aimos skapande. Om jag måste välja favoriter, så blir det "Stengodsurna, glasyr av sten", precis som jani, men också den häftiga motorcykelskålen nu på slutet.
                              Jag är glad över att allt det här kommer fram nu, för att visa på kontrasten mot Jies senare fabrikation.

Comment

Den blå glasyre... det kan bli så i vissa fall även utan att ha vitt ovanpå. Jag har någon gång lyckets något liknande, troligen var det titan i glasyren som gjorde så.
                                Det är väldigt intressant med alla glasyrer och att lära sig mer om dem.

Comment

Working...
                                X