Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aimo Nietosvuori, Gantofta

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dokumentation: Aimo Nietosvuori, Gantofta

Denna tavla har jag under flera månader försökt att hitta konstnären till?? har sökt i tidningar,böcker och nätet men inget är ens i närheten av lika denna??? så eftersom jag fått mycket hjälp av er tidigar här så undrar jag om det skulle kunna finnas någon kunnig inom jie keramik som kan svara på vem har gjort denna och eventuellt om det finns ett namn på denna??? tycker själv att den liknar stig lindbergs Krakel spektakel figurer . mvh/Jörgen
    Bifogade filer
    Last edited by Gideon; 2013-01-09, 18:27.

Hejsan
    Har läst att den skulle heta "Familjen", men vet ju inte om det stämmer. Vet tyvärr inget mer....

Comment

ja det verkar ju logiskt, du vet inte vem som skulle kunna ha gjort den???

Comment

Har en sån tavla, på den står det "DESIGN AIMO" på en klisterlapp längst ner på framsiden. Vet dock inte vad det innebär.

Comment

Aimo Nietosvuori
          Nej, det är inget loppspel.

Comment

Tack så mycket för hjälpen! :-) kanske ni kan veta om den är vanlig eller ovanlig, värde?
            och om möjligt ålder? mvh/J

Comment

Fick min i present för ca 25-30 år sedan.

Comment

tack, då vet jag ungefär vilken ålder den har iaf.

Comment

Det är jag som gjort tavlan och den heter "Tjocka släkten". Den kom till 1967 och den fanans i prislistorna ända till 1970. Svårt att säga hur många som tillverkades för den sålde ändå rätt bra.

Comment

Det är fantastiskt när forumet får nya medlemmar som själva varit med och formgivit och varit med under produktionsåren, så mycket mer information man får då! Jättetrevligt att ha dig här Aimon-34!

Jag ska leta fram ett par skålar som jag undrat länge över, utan svar och starta en ny tråd, jag återkommer!
                    http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

Jie-miniatyrer

Jag har några riktigt fina miniatyrer som är signerade Jie, för hand, i skrivstil.
                      Har alltid undrat om det är Jie Gantofta och vem som i så fall har gjort dem. Det handlar alltså om små vaser lite i John Andersson- eller snarare Gunnar Borg-stil.
                      Kanske Aimo eller någon annan vet?
                      Har ingen framme just nu så bild får komma senare.
                      www.starkeld.com

Comment

Visst gjorde Jie även miniatyrer handdrejade av Henning Rosenqvist. Det var någon gång i slutet av 50-talet eller början av 60-talet. Jag kom till firman 1966. Jag har hittat dem i den gamla nummerboken, (nr 30 - 49) men där finns inte årtal med. Jag har även sett dem i en gammal prislista, men det tar tid innan jag får fram den.

Comment

Jag har hittat dem i prislistan från våren 1963. De har visserligen fått nya nummer där, inte samma som i nummerboken, men man har dock måtten kvar att jämnföra med. Tyvärr inga bilder, men jag har själv några av dem.

Comment

Hittade en lite Jie miniatyr på tradera med precis sådan signatur som jag menar:

www.starkeld.com

Comment

Har Du någon bild på den. Alltid lättare att svara om man ser det.

Comment

Working...
                              X