Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Keramisk Konst Orsa

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Mycket trevligt att få se ytterligare ett Orsa-föremål!

Gratulerar till den, wasistdas!

Tack till Rosa för gratulationen till mitt Orsa-köp.

Comment

Skål med tryck patent sökt Orsa keramisk design

Hej hittade en skål i källaren med detta tryck .patent sökt Orsa keramisk design Är det nåt som är värt nåt ? Mvh madelen

Comment

Patent sökt keramisk konst Orsa var det visst det stod

Comment

Hej Maddeband, välkommen till PES! Det låter spännande, men vi behöver se en bild på skålen och märkningen. Sen vet jag inte om någon kan uttala sig om dess värde, men bilder är första steget.

Comment

Visst skulle det, som Rosa skriver, vara trevligt att få se en bild på ditt föremål, Maddeband.

Patentsökt? Kan det möjligen vara underdelen till en tobaksburk?

Comment

Längst ner på denna sida visar Gideon exempel på lockförsedda sådana. Patent sökta tobaksburkar alltså. http://precisensan.com/antikforum/sh...nst-Orsa/page2

Värde ???

Comment

Tack för snabbt svar och tack så mycket för välkommnandet här kommer en bild på min "grej" .
                Bifogade filer

Comment

Varför jag frågar om den är värd nåt är för jag tänkte sälja den på loppis och bara för några kronor så vill ju inte sälja den för en 20a om jag kan få 100 eller mer för den . Ropade in den på auktion i en blandlåda för runt en 20 och jag är ju tyvärr ingen samlare

Comment

Tack för att du visade bild på din "grej", Maddeband.

Om den är lika fin som den ser ut på bild, så skulle jag utan tvekan betala 100 kronor för den, men om besökarna på din loppis vill göra likaledes är ju inte alldeles självklart.

Comment

• Tack för bilden! Om du hittar rätt köpare tror jag du kan få lite mer för den än 100 kr. Men många vet nog inte vad detta är, eftersom Orsa Keramik inte är så känt. OBS att detta inte är någon professionell värdering, jag utgår bara från vad jag själv skulle kunna tänka mig att betala för en sådan fin och ovanlig skål (om den är hel och välbevarad).
                      Last edited by Rosa; 2013-03-29, 23:03.

Comment

• Tack Bengt H och Rosa för svar . Det är en jättefin burk/skål inte ett märke på den. Synd att man själv inte är lika intresserad som er för hade gärna behållt den själv men den har legat i källaren i två år och kommer nog dessvärre hamna där igen om jag inte säljer den får se vad jag kan få för den tack i alla fall för hjälpen

Comment

• Väldigt vacker dekorteckning på Din lockburk, Maddeband!
                          Jag hoppas att Du har (eller ska) avyttrat den till en samlare som vet att uppskatta dess skönhet, och inte minst för att det inte finns så många kvar idag.

Mina två lockburkar trivs med varandra och vill nog inte ha en tredje att trängas med, men det finns de - som Bengt H. och Rosa - som inte har och självklart vill ha.
                          Så i det här fallet är loppis ingen bra idé, utan låt andra få chansen att bjuda istället, som på Tradera.

Comment

• Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                            Tillägg efter kortfattad information från Riksarkivet.

AB Terracotta grundad 3/6 1913, likviderat 3/1 1916
                            Nya AB Terracotta grundad 12/12 1916, konkurs 3/7 1919.
                            AB Göteborgs keramik grundad 17/3 1920, likviderat 1/9 1922.
                            Tillägg till tillägget.
                            Ett föremål från AB Göteborgs Keramik med den runda stämpeln hittades idag.

Bifogade filer

Comment

• Mycket intressant och trevligt att få se din kanna, Prylsnubben. Tack för det!

Föremål från Göteborgs keramik har ju bara förekommit i något enstaka fall tidigare här på PES. Men det är ju förståligt eftersom deras verksamhet endast varade i några år.

Comment

• Tack Bengt H.
                                Som erkänsla får Du en bättre bild, de från igår var med förlov sagt ganska usla.
                                PS Kannan är ganska liten, rymden 25cl=1 tekopp.
                                Bifogade filer
                                Last edited by prylsnubben; 2013-10-02, 11:34.

Comment

Working...
                                X