Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Keramisk Konst Orsa

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Tack så mycket Bengt!

Nu fick jag lära mig mycket nytt! Att både Möller och Böckman ska ha varit anställda vid Nittsjö visste jag inte. Att de två skulle kunna ha lärt känna varandra där är ju absolut inte omöjligt. Kanske var Böckman på besök i Orsa och glaserade några färdigdrejade föremål? Alla pusselbitar är bra och spekulationerna gör att vi kommer framåt!
    Det är alltid spännande när det dyker upp nya uppgifter .

Comment

Min första vas från Orsa! Funnen på Gotland och i perfekt skick. Stod i loppishörrnan i en liten antikbod . Ca 10,5 cm.
      Bifogade filer

Comment

Stort Grattis Rosa!

Helt underbar!!! Att göra ett fynd från Keramisk Konst Orsa är verkligen supertrevligt!
        Fina bilder!

Comment

Ett riktigt glänsande smycke.
          Fin!

Comment

Tack Simco och Gideon, ja visst är den läcker (i sin genre om man säger så). Måste dock träna på att få bättre skärpedjup så att jag blir mer nöjd med bilderna.

Comment

Först en senkommen gratulation till Rosa.
              Inte så ofta som man träffar på några saker från orsafabriken.

Nu äntligen stod det i varje fall en där och väntade på mig.

Click image for larger version

Name:	Resize of damsgård 018.jpg
Views:	1
Size:	47,4 KB
ID:	538145 Click image for larger version

Name:	Resize of damsgård 020.jpg
Size:	45,2 KB
ID:	538146

Comment

Stort grattis till dig och Rosa. Riktigt kul att titta in och se att fynd görs.
                Själv har jag inte ens sett en i verkligheten, ännu =)
                Pes är mitt google.

Comment

Tack så mycket för det, wasistdas!

Det är ju det som är det roliga med loppisbesöken. När man minst anar det dyker det upp någon sällsynthet.

Comment

Hoppas att det fortfarande finns ett visst intresse för historien bakom Nya AB Terracotta och Keramisk konst Orsa.

I varje fall har min suveränt arkivsökande bekant hittat igen Ture Bouvin i Fässberg under åren som Nya AB Terracotta hade sin verksamhet där.
                    Carl Ture Bouvin, född 13/7 1881 i Hovstaten, Stockholm, flyttade från Haga i Göteborg till Fässberg (Mölndal) under början av 1917 (9/3 enl. föraml.bok).
                    I slutet av 1919 flyttade han till Domkyrkoförsamlingen i Göteborg, och där gifte han sig med Anna Wallin från Borås den 29/6 1920. Innan dess hade han registrerat firman Civilingenjör T. Bouvin & Co. tillsammans med den blivande svärfadern. Denne utgick emellertid omedelbart ur firman.
                    I augusti detta år flyttade så paret Bouvin till Rättvik och Nittsjö tegelbruk.
                    Där hade dom som grannar förutom familjen Löfgren också bl.a. familjerna Forssell och Momkvist. Familjen Sörling hade lämnat tegelbruket för Garpenberg något år tidigare (1918).
                    Bouvins titel, civilingenjör, kan nog tyda på att han var en "höjdare" på fabriken. En gissning är att han sysslade med glasyrerna.
                    Enligt församlingsbok flyttade Bouvins från Nittsjö i slutet av 1925, och då till obestämd ort.
                    Möjligen kan denna ort då vara Orsa och att han där var med och startade upp svågern Möllers Keramisk konst.
                    Tyvärr är flyttningslängd för Orsa under dessa år inte tillgänglig för mig genom mitt abbonemang, och att leta igenom hela församlingsboken känns som alltför mäktigt.
                    Förhoppningsvis skall det ändå dyka upp mer om Bouvins verksamhet så småningom.

Det känns i varje fall bra att tidigare spekulationer nu visat sig stämma.

Comment

Intresset är brinnande hos mig, och säkerligen många fler, Bengt H. det kan Du vara lugn för.
                      Tystnad innebär inte automatiskt ett plötsligt ointresse, utan för att det inte "hänt nåt sen sist".
                      Den nya informationen är mycket värdefull, och Din vän arkivsökaren ska ha ett stort tack för rönet. Fortsätt sök.
                      Tids nog blir det ett, till större delen, heltäckande historiegalleri.

Det verkar bli allt mer sällan som föremål från Keramisk Konst Orsa dyker upp på marknaden, synligast hos Tradera, men också bland mindre auktionsföretag. Då gäller det att spetsa ögonen.

Den 12:e augusti gick ett parti keramik under klubban hos iSolna, och i denna fanns en mycket läckert glaserad vas från Orsa.
                      Det är synd att så varierade keramikföremål klumpades ihop, för här körde verkligen olika samlargrupper in i varandras budgivning.
                      Jag ville enbart ha den speciella läckerheten i samlingen, men gav vika på upploppet. Säljaren hade tjänat på att ha haft lådan uppdelad på åtminstone tre auktionsposter.
                      Nåja, det finns i allafall dokumentationsbilder från auktionen att titta på.

Name:	iSolna Orsa 120812 1.jpg
Size:	52,6 KB
ID:	539130

Name:	iSolna Orsa 120812 2.jpg
Size:	32,5 KB
ID:	539131

Name:	iSolna Orsa 120812 3.jpg
Size:	39,9 KB
ID:	539132

Name:	iSolna Orsa 120812 4.jpg
Size:	33,8 KB
ID:	539133

Comment

Det passar bra att börja det nya året med att dokumentera denna. Tingeling visar upp en snarlik vas i inlägg #1.
                        En del blåsor i glasyren (vilket inte spelar mig någon roll), men i övrigt i bra skick.

Name:	Orsa.jpg
Size:	39,0 KB
ID:	543233

Name:	Orsa1.jpg
Size:	51,7 KB
ID:	543234

Name:	Orsa2.jpg
Size:	70,8 KB
ID:	543235
                        Pes är mitt google.

Comment

Grattis wasistdas och grattis Bengt H också! Den här glasyrvarianten verkar vara den vanligaste.

Comment

Men så är den snygg också.
                            Döläcker på fackspråk.

Betalas nog rätt bra på Tradera, skulle jag tro.
                            Ska lystervasen prova något simtag där?

Hur stor var den, sa Du?

Comment

Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                              Grattis wasistdas och grattis Bengt H också! Den här glasyrvarianten verkar vara den vanligaste.
                              Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                              Men så är den snygg också.
                              Döläcker på fackspråk.

Betalas nog rätt bra på Tradera, skulle jag tro.
                              Ska lystervasen prova något simtag där?

Hur stor var den, sa Du?
                              Tack Rosa och Gideon.
                              Gideon, har du ngt roligt att byta med? Du vet ju mina favoriter =)
                              Ca 15cm hög med bra tyngd.
                              Last edited by wasistdas; 2013-01-02, 00:41.
                              Pes är mitt google.

Comment

Du får inte göra på det viset, wasistdas, locka mig ur skrivargrottan för att vältra mig i Ditt frestande förslag.
                                Jag har haft flera separationsågester på rad i juletid, så det skär i hjärtat över att behöva snegla över axeln, med lystna rovdjursögon på annat läckert att byta bort.
                                Själen känns försvagad, glasyren alltför utblandad och leran inte riktigt, riktigt färdigdrejad i form.
                                Man blir ju ur kurs!

Men drejarspåret vet inte av några kurser, bara av de cirkulära som uppstår medelst snurrning på skiva, och de ligger egentligen utanför våra horisonter. Bara duktiga keramiker må beträda denna snurriga plats, som får färg och form att spraka.

Bludder, det där, men faktiskt är det så att en av separationsångesterna rörde krukan från Åsgarn. Den har Du hållit i, medan jag betalade, hä hä.
                                Inom kort presenteras nya rön kring keramiktillverkningarna i Persbo, Åsgarn, Fors och Garpenhyttan, flankerat av flera föremålsbilder som inte har setts tidigare. Det lustiga är att de två som bjöd ivrigt på krukan, bor bara ett par mil från varandra.
                                Det visar sig inom kort.

För att återgå till Keramisk Konst i Orsa:
                                Är Din vas min nu?
                                Last edited by Gideon; 2013-01-02, 01:52.

Comment

Working...
                                X