Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allmogekeramik!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
    Vilken av Kupittan saviosakeyhtiö:s hundratals skiftande signaturer avser du? Jag ska ärligen erkänna att jag har nollkoll på tidigare signaturer därifrån, men kan konsatera att man använde sig av både röd- och gulbrännande leror.

Man kan ju fråga sig varför vi inte använder det svenska namnet Kuppis Lerindustri AB?
    Tyvärr kan jag inte hitta den, men jag är SÄKER på att jag sett en liknande signatur som uppgavs vara Kuppis. Notera att det alltså är frågan om andrahandsinformation.......

Comment

• Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
      Och var ser du målgruppen för detta groteska spektakel Har du gjort någon marknadsundersökning
      Du gör mig väldigt besviken, Rosa! Och jag som tyckte att jag hade kommit på något häftigt.
      p-son

Comment

• Knubbig kruka med lite speciell utformning av öron och hals. Möjligen står det 3 i botten och 3 märken efter "tork"fötter finns. Ca 16 cm på höjd och bredd. Kanske någon känner igen den?
        Söffe
        Bifogade filer

Comment

• Försöker igen! Kruka av P. Holmén, Kloster Ceramics, nr 275.
          Söffe
          Bifogade filer

Comment

• Edvin Larsson Falkenberg

Att visa E L från Falkenberg kan man ju göra både på Törngrens tråd och på Allmogetråden. Nu fick det bli allmoge för detta fat med 27 cm diam.
            Bifogade filer

Comment

• Lars, tycker du skulle lagt fatet under Torngrens i Falkenberg, dar har jag ett snarligt... Tur for dig att du "lagt blomman ratt", annars hade du fatt Gideon skitsur igen, jag fick namligen "kraftigt pa skallen" for att fatet var fellagt....

Comment

• Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
                Lars, tycker du skulle lagt fatet under Torngrens i Falkenberg, dar har jag ett snarligt... Tur for dig att du "lagt blomman ratt", annars hade du fatt Gideon skitsur igen, jag fick namligen "kraftigt pa skallen" for att fatet var fellagt....

Det är ett läckert och tidlöst fat, som håller sin klass, långt efter att vi lämnat vidare.

Comment

• Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                  Vilken av Kupittan saviosakeyhtiö:s hundratals skiftande signaturer avser du? Jag ska ärligen erkänna att jag har nollkoll på tidigare signaturer därifrån, men kan konstatera att man använde sig av både röd- och gulbrännande leror.

Man kan ju fråga sig varför vi inte använder det svenska namnet Kuppis Lerindustri AB?
                  LS - SL, det är knepigt att veta, men S:et är större och borde rimligen vara efternamnet.
                  Ändock, år 1900 fanns det nio kakelugnsmakare med LS i initialer.

Vi behöver helt tydligt någon samlare med finskkunskaper i PES-skaran, som kan googla på andra sidan Bottenhavet, men i det här fallet ska vi nog skippa tanken på Kuppittaan Savi, vilket framgår av den här knaggliga googleöversättningen på svenska:

Kuppis Lerindustri AB, visst Du har en poäng där, men det är inte lika inarbetat på auktioner och bland samlare, så frågan är om det likställs lika enkelt som ursprungsnamnet.

En annan, bra fråga att ställa sig är om finnarna också stämplade L för Litra/Liter och när de började med det. Hur skrev de tidigare?

Comment

• Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
                    Knubbig kruka med lite speciell utformning av öron och hals. Möjligen står det 3 i botten och 3 märken efter "tork"fötter finns. Ca 16 cm på höjd och bredd. Kanske någon känner igen den?
                    Söffe
                    I Karl Hammers häfte "Gammal bruks- och prydnadskeramik Från Öst-Småland", alltså om Tillinge, Boda och Oskarshamn, avbildas en kruka med lock i priskurant.
                    Den presenteras som No 1, 2, 3 och 4 för litermåtten 5, 4, 2,5, resp. 1,3.
                    Kolla om krukan kan svälja just 2,5 liter och då har Du en kruka från Tillinge, men med måttet 16 cm verkar inte den inte göra det.
                    Glasyrfärg, skärv och refflade handtag talar annars för en sen Tillinge.

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                      I Karl Hammers häfte "Gammal bruks- och prydnadskeramik Från Öst-Småland", alltså om Tillinge, Boda och Oskarshamn, avbildas en kruka med lock i priskurant.
                      Kolla om krukan kan svälja just 2,5 liter och då har Du en kruka från Tillinge, men med måttet 16 cm verkar inte den inte göra det.
                      Kollar till helgen. Vore ju kul om den är placerad! Tack!
                      Söffe

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                        Fyllde i 2.5 liter och tog bilden. Frågan är hur högt den skall fyllas, men tycker nog måttet verkar stämma. Jag har en Tillingekruka!
                        Söffe
                        Bifogade filer

Comment

• Då kan vi bli säkra.
                          Grattis!

Comment

• Edvin Larsson

Vi har ju diskuterat Edvin Larsson skalen och att det funnits andra krukmakare i sodra Sverige som producerat samma form och vem som plagierat vem. Min "nattalasning" igar kvall var Antik&Auktion Dec. 2006, och plotsligt var jag klarvaken nar jag med ett oga laste denna artikel, sensationellt tycker jag, vad tycker ni?
                            Bifogade filer

Comment

• Polsson har ett spillkum på bild #273 som jag tycker är mycket lik mitt. Hans är dock något vidare, mitt är 11 högt och 31 cm i diameter. Ingen signering men med blyerts står det Rfxt och 3.90 (priset antar jag).
                              Söffe
                              Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
                                Vi har ju diskuterat Edvin Larsson skalen och att det funnits andra krukmakare i sodra Sverige som producerat samma form och vem som plagierat vem. Min "nattalasning" igar kvall var Antik&Auktion Dec. 2006, och plotsligt var jag klarvaken nar jag med ett oga laste denna artikel, sensationellt tycker jag, vad tycker ni?
                                Det är verkligen en nyhet och en välkommen sådan!
                                Spann vidare på Stettinergods på nätet och hittade en hel del, inte bara skålar med taggade kanter, utan benämningen avser också fat och lockkrukor med lock (barselspotter) med mera. Det verkar finnas rätt gott om den varan i Danmark också, och även där är priserna rätt höga.
                                En bok, som ska införskaffas eller lånas, är "Stettinergods" av Anker Nörregaard. Mycket har sitt ursprung i Tyskland, bra att veta samt fördjupa sig i.
                                Men jag undrar vad Öhgren menade med Simrishamnsfat? Eller var det frågeställaren som trodde det? Hur ser ett sånt ut för övrigt? Ännu mer att ta reda på...

Tack för Din skarpögdhet, andres!
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X