Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dagny Zachrisson

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Nu får jag äntligen chans att visa några fler objekt av Dagny, och de kommer från min pappas samling.
    Först tre djupa märgelgravar/skålar, och sen två vackra jöklar, från utsida och insida.
    Bifogade filer

    Comment


    • #77
      Och så lite av de enklare tidiga sakerna hon gjorde, tre barn, en väggtavla, en flicka och en uggla.

      (Färgerna blir lite urvattnade när jag tar med en storlek på bilderna som ska gå att använda här på forumet, tyvärr.)
      Bifogade filer

      Comment


      • #78
        Och så några härliga saker, hästen har Jani tidigare hittat en bild på och lagt upp här.
        Kråkan får hålla hästen sällskap, och sen kommer väl de sötaste fågelungar med fjällpiparförälder, man skådat.
        Bifogade filer

        Comment


        • #79
          Ursprungligen postat av Skröfsan Visa inlägg
          Och så några härliga saker.
          Kråkan får hålla hästen sällskap, och sen kommer väl de sötaste fågelungar med fjällpiparförälder, man skådat.
          Härliga figurer kröfsan
          Jag försökte få denna fågelfamilj på auktion i helgen men räckte inte till...
          Bifogade filer

          Comment


          • #80
            Ursprungligen postat av jani Visa inlägg
            Härliga figurer kröfsan
            Jag försökte få denna fågelfamilj på auktion i helgen men räckte inte till...
            Hon är genial, dom där var fantastiska i sitt uttryck. Vad gick dom för om jag får fråga?

            Comment


            • #81
              Det är den här auktionen som bilden är hämtad från:
              3 st, Dagny Zachrisson, keramik, höjd: 10-15. Såldes för 1.600 kr på auktionen den 11 april 2011


              Egentligen tycker jag att slutpriset var lågt, för så konstnärligt framställda djuralster det är fråga om. Dagnys finish med glasyrytan är enastående.

              Den här "My little pony" kanske är avläggaren till Ditt sto, Skröfsan?

              Click image for larger version

Name:	Dagny Z 1.jpg
Views:	1
Size:	42,3 KB
ID:	513191

              Click image for larger version

Name:	Dagny Z 3.jpg
Views:	1
Size:	33,3 KB
ID:	513190

              Click image for larger version

Name:	Dagny Z 2.jpg
Views:	1
Size:	37,2 KB
ID:	513193

              Click image for larger version

Name:	Dagny Z 4.jpg
Views:	1
Size:	37,1 KB
ID:	513189

              Click image for larger version

Name:	Dagny Z 5.jpg
Views:	1
Size:	36,6 KB
ID:	513192
              Last edited by Gideon; 2011-04-17, 06:16.

              Comment


              • #82
                Det var en godmodig liten rulta, Gideon, och verkligen lik My little pony! Är det kantänka Dagny som inspirerat till den figuren.... Dagnys figurer är inte snälla mot handen, men vackra för ögat. Och jag håller med om att det inte var stora pengar för de fina skulpturerna i auktionen, men att man sen inte är riktigt beredd att betala dom, det är en sak.
                Den häftiga maneten som visas tidigare i tråden är nu i min ägo, och jag ska ta bilder vid tillfälle, jag funderade just på glasyren, som du talar om, jag trodde först det var målat, så tunt som det är, men min far sa att det var glasyr. Återkommer med bilder och frågor.

                Comment


                • #83
                  Fyller på med ett par fina småfåglar. Tyvärr har den övre tappat några millimeter på sin långa näbb.

                  Click image for larger version

Name:	dagny1.jpg
Views:	1
Size:	35,5 KB
ID:	513299

                  Click image for larger version

Name:	dagny2.jpg
Views:	1
Size:	31,3 KB
ID:	513300

                  Comment


                  • #84
                    fler småfåglar
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #85
                      Ursprungligen postat av Skröfsan Visa inlägg
                      Jag skulle vilja göra ett tillägg till bilderna jag satte in på sidan sju, pratade med min pappa som själv talat med Dagny för en del år sen, och han berättade att de bruna faten/skålarna kallas för märgelgrav, och de ljusa med "sand" på sidorna för jökel. Både lokal inspiration och intryck från hennes Islandsresor, med andra ord.
                      Förmodar att dessa 2 skålarna hamnar i facket 'jöklar'
                      eller rent av som märgelgrav o jökel i samma skål....
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #86
                        Knappt kläckt

                        Med viss möda och god vilja tycker jag mig kunna tyda ett DZ under det här knappt kläckta ägget.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #87
                          Riktigt söt äggknäckare!

                          Comment


                          • #89
                            Tack, Kaptenen!
                            Du har säkert rätt men isåfall ingen sign alls och synd att ungen hamnade i "fel" bo.

                            Comment


                            • #90
                              ett fågelpar, undrar vilken fågel som är förlaga
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X