Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dagny Zachrisson

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Jag har aldrig sagt att Dagny Zakrisson har varit formgivare hos Jie.
    "Hannes" var formgivare precis innan Jie gick i konkurs. Vad de har för släktförhållande det känner inte jag till.
    Jag vet inte vem som lämnat den felaktiga upplysningen.
    Aimo

Comment

Väggplatta av Dagny Zachrisson för Christina Keramik, Göteborg (tillverkad för tysk marknad)

Stig Zachrisson, som startade Christina Keramik, är det Dagnys man?

Comment

va kul att Dagny poppade upp igen!
        Här är min senaste, nån typ av rovfågel
        Bifogade filer

Comment

Hej,
          jag passar på att lägga in ett par bilder på mina Dagny-saker.
          (Rödhaken är helt bedårande tycker jag.)
          Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Skröfsan Visa inlägg
            Hej,
            jag passar på att lägga in ett par bilder på mina Dagny-saker.
            (Rödhaken är helt bedårande tycker jag.)
            Välkommen till PES, Skröfsan
            Härliga DZ du visar upp, verkligen inget skröfs....

Comment

Hej Jani och tack för välkomnandet :-)
              Strandpiparen har jag haft sen jag var barn, jag tror jag fick den av min farfar.
              Sen har min far börjat samla DZ och bland annat hästen och maneten som visades i ett tidigt inlägg i den här tråden, finns i hans ägo.
              Hon gör underbara saker, Dagny, så oinsmickrande och ändå så tilldragande. (Bortsett från tex töserna som ju är insmickrande, men trots det smakfulla.)

Comment

Här är en ampel som jag inte varit förtjust i tidigare, men den gör sig bättre hängande på rätt plats med en liten växt eller ett ljus i, än nedpackad i en hylla...
                Bifogade filer

Comment

Här är en ampel som jag inte varit förtjust i tidigare, men den gör sig bättre hängande på rätt plats med en liten växt eller ett ljus i, än nedpackad i en hylla...
                  det är bara att hålla med.....

Comment

Här visas bilder på några DZ-märkta föremål.

Letade förgäves efter någon fågel av Dagny Z, men istället kom det fram en hel del andra sådana. Startar en ny tråd för dessa.
                    Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                      Väggplatta av Dagny Zachrisson för Christina Keramik, Göteborg (tillverkad för tysk marknad)

Stig Zachrisson, som startade Christina Keramik, är det Dagnys man?
                      Bengt H, Du har möjligtvis inte svaret på denna fråga?

Comment

Hej Kaptenen!
                        Tyvärr har jag inget svar på frågan.

Visst var det ett barnbarn till Dagny som berättade lite om henne i en tråd här på PES?
                        Förhoppningsvis kan hon återkomma och berätta lite mera.

Comment

Tack! Nej det var på Retroforum som Malin H svarade. Ja har skickat en PM till henne men det är nog inte så ofta hon besöker forumet.

Comment

Jag skulle vilja göra ett tillägg till bilderna jag satte in på sidan sju, pratade med min pappa som själv talat med Dagny för en del år sen, och han berättade att de bruna faten/skålarna kallas för märgelgrav, och de ljusa med "sand" på sidorna för jökel. Både lokal inspiration och intryck från hennes Islandsresor, med andra ord. Det tycker jag är roligt att få reda på, jag sätter in en bild på en märgelgrav och en på en jökel också, så kan ni själva fundera över likheten
                            (Märgelgrav är den plats man grävde märgel på, som användes till jordförbättring, nuförtiden ofta vattenfyllda och återfinns ute på åkrar och fält. En jökel är ett slags glaciär.)
                            Bifogade filer

Comment

DEt var inte så svårt att se likheterna.
                              Kul att få veta.

Comment

Jag skulle vilja göra ett tillägg till bilderna jag satte in på sidan sju, pratade med min pappa som själv talat med Dagny för en del år sen, och han berättade att de bruna faten/skålarna kallas för märgelgrav, och de ljusa med "sand" på sidorna för jökel. Både lokal inspiration och intryck från hennes Islandsresor, med andra ord.
                                Det är precis den här typen av information som förhöjer känslan för DZ skålarna.
                                KUL!

Comment

Working...
                                X