Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Okänd signering ABL [ID: AB Lerindustri, Örebro]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Fråga om signering på höganäskruka flyttad till egen tråd:

Har även ändrat denna tråds rubrik för tydlighetens skull.
    /Admin
    admin@precisensan.com

Comment

Ursprungligen postat av Gustav53 Visa inlägg
      Jag kan meddela, att jag idag fått reda på att signeringen "ABL" (exakt samma signering), också hittats på porslin. I och med det, så faller funderingarna på AB Lerindustri, eftersom de aldrig tillverkade något porslin.

De som är intresserade av ämnet, kan fundera lite på Wallåkra. Birger Larsson var konstnär och formgivare där, och hans signatur är skrämmande lik den okända signering som diskuteras här, förutom att Larssons signering bara innehåller bokstäverna "BL".

Birger Larsson arbetade tillsammans med Arthur Andersson, och om nu Arthur och Birger gjorde några gemensamma saker, så skulle dessa kunna ha signerats ABL (Arthur + Birger Larsson).

En del föremål tillverkade hos Wallåkra, stämmer väl överens i form, med några av de föremål som visats på bild i detta forum. Tänk tanken, att några föremål formgivna av Arthur Andersson, målades och dekorerades av Birger Larsson !
      Jag tror inte på den här nya teorin, utan att vi fortfarande ska vara kvar i Örebro.
      Visa bild på ABL-stämpeln på porslin, så har vi kalla fakta att utgå ifrån i diskussionen. Vad Grödingemuseet har att säga, är faktiskt ointressant, eftersom vi inte vet hur de resonerar och visar det här.

Som Polsson säger: "Emellertid tror jag inte att de i så fall skulle låtit bli att även signera med Wallåkra/Vallåkra. Om så voro fallet, borde fler ABL-vaser hittas i Skåne."
      Det håller jag helt med om, och några enkla W. har vi inte heller sett på ABL-godset.

Det var endast i liten omfattning som Wallåkra (Ler-) och senare Stenkärlsfabrik, tillverkade "i begränsad omfattning prydnadsföremål i brunt lergods med ristad dekor".
      Hur de såg ut vet jag inte, men det kanske någon kan visa upp exempel på?
      BL-signeringen av Birger Larsson är mer en tillfällighet här, och han var nog ovetandes om att andra signerat på samma sätt. Jag har sett en mängd likartade monogramsigneringar genom åren, och de har ofta sina härkomster utspridda - utan några som helst samband.

Om vi trots allt ska uppehålla oss vid Wallåkra och titta på dess andra historia, som Wallåkra Lervarufabrik, så tillverkade den inga konstnärliga produkter. Endast rör, kloakbrunnar, grenrör, samt krubbor för stall och ladugårdar. Höganäsbolaget köpte upp fabriken 1919 och lade meddetsamma ner den.

Sedan har vi idén om Möller & Bögely i Örebro. Visst, tanken är lockande . som att en hel konstnärskoloni säsongflyttar, likt den berömda företeelsen i Grèz.
      Vi har ju en lång rad helt olika signeringar, vid sidan om ABL, och de visar på att konstnärerna/keramikerna kom och gick. Men det känns ändå lite långsökt..
      Vi stänger inte dörren där, utan fortsätter att låta den lufta våra tankar åt det hållet och andra möjligheter.

Ursprungligen postat av Johan B Visa inlägg
      Jag la ut lite planscher på Örebro Fajansfabrik. Jag ser att inga av modellnumren som finns på ABL stämmer med de på ÖF. Vidare hade de KB en katalog från Aktiebolaget Lerindustrier. Dock fanns bara bilder på kakelugnar utan årsuppgift med är katalogiserade som 1800-tal. Det stod dock som Aktie-Bolaget Lerindustri. Örebro, så ABL kan ju vara en logisk förkortning.
      Övergången från ABL till ÖF, kan också ha inneburit att konstnärsfriheten och anställningsvillkoren begränsades och ändrades drastiskt. Så drastiskt att produktionen ÖF blev standardiserad och kommersiellt inriktad, utan ekonomiska vågspel, såsom ägarna stramade till det.
      Det innebar då att det inte fanns utrymme för den dyrare framställningen under ABL:s verksamhetstid och att försörja långväga keramiker på korttidskontrakter.
      Det är vad jag tror.
      Last edited by Gideon; 2009-06-23, 18:19.

Comment

Jag har också ransakat mina idéer, och håller med dig Gideon. Jag är nu nästan säker på att ABL är Lerindustrin. Jag har jämfört några alster - från Kakelfabriken till Lerindustrin, och från Lerindustrin till Örebrofajansen, och det finns absolut en koppling. Jag har hittat en modell signerad AB SK Ö (Kakelfabriken), och samma modell finns också signerad ABL (Lerindustrin). Dessutom har jag sett den typiskt bulliga formen som präglar ÖF:s föremål, även signerade ABL.

Comment

Förstår att Du fastnade för Birger Larssons signatur, för likheten är mycket stor, vilket inte minst framgår av bifogade bild.
          Den är också tydligt stämplad Wallåkra, så vi lämnar den återvändsgränden.

Fotot är omredigerat, med tillstånd av säljaren för den här auktionen:
          Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
            Förstår att Du fastnade för Birger Larssons signatur, för likheten är mycket stor, vilket inte minst framgår av bifogade bild.
            Den är också tydligt stämplad Wallåkra, så vi lämnar den återvändsgränden.

Fotot är omredigerat, med tillstånd av säljaren för den här auktionen:
            http://www.tradera.com/auction/aucti...x?aid=94674829
            Att vi till 100% ska lämna Wallåkra håller jag med om, men att Birger Larsson
            är helt ute ur bilden vågar jag inte påstå.
            p-son

Comment

Gustav53, kan du inte visa upp något av det du har?

Att få tidslinjen bekräftad av samma modell vore en dröm, om du har modellen från Kakelfabriken som också fanns på Lerindustrin så får vi hoppas att den dyker upp med en ÖF-signering.Det skulle vara som att hitta en nål i en höstack Det måste finnas en och en annan som inte har visat "sin" ÖF:are så den kan finnas närmare än vi tror.
              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                Gustav53, kan du inte visa upp något av det du har?

Att få tidslinjen bekräftad av samma modell vore en dröm, om du har modellen från Kakelfabriken som också fanns på Lerindustrin så får vi hoppas att den dyker upp med en ÖF-signering.Det skulle vara som att hitta en nål i en höstack Det måste finnas en och en annan som inte har visat "sin" ÖF:are så den kan finnas närmare än vi tror.
                "Tingeling" Jag har lagt upp exempel på modeller på min sida (du vet var), och det finns mer som talar för, än emot att signeringarna AB SK Ö, ABL och ÖF hänger ihop.

Comment

varför är din sida bara tillgänglig för Tingeling.....?????

Comment

Det är den inte, har faktiskt skrivit till honom och bett om att få länka direkt till sidan med Örebro Fajans men inte hunnit få svar än. Men hans sida är allmän så det är nog ok att jag lägger ut den
                    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

• Det var väl snarare Örebrosidan du ville hänvisa till "Tingeling":

Comment

• Jag har nu ägnat en stor del tid åt kopplingen mellan AB Svenska Kakelfabriken, AB Lerindustri och Örebro Fajansfabrik. Det jag kommit fram till, är att Kakelfabriken och Lerindustrin är två helt skilda företag, och har ingenting med varandra att göra.

Kakelfabriken låg på Hovstavägen i Örebro, och Lerindustrin i Richardsberg. Nu faller det sig så, att Kakelfabriken läggs ner under samma period som Lerindustrin grundas, kring 1919. Med tanke på att det finns nästan identiska föremål tillverkade vid båda fabrikerna, så kan man tänka sig att delar av arbetsstyrkan gick från Kakelfabriken till Lerindustrin, och därmed följde en del av modellerna med. De två fabrikerna låg bara några hundratals meter från varandra.

Comment

• Den som grävsr............

Ursprungligen postat av Gustav53 Visa inlägg
                          Jag har nu ägnat en stor del tid åt kopplingen mellan AB Svenska Kakelfabriken, AB Lerindustri och Örebro Fajansfabrik. Det jag kommit fram till, är att Kakelfabriken och Lerindustrin är två helt skilda företag, och har ingenting med varandra att göra.

Kakelfabriken låg på Hovstavägen i Örebro, och Lerindustrin i Richardsberg. Nu faller det sig så, att Kakelfabriken läggs ner under samma period som Lerindustrin grundas, kring 1919. Med tanke på att det finns nästan identiska föremål tillverkade vid båda fabrikerna, så kan man tänka sig att delar av arbetsstyrkan gick från Kakelfabriken till Lerindustrin, och därmed följde en del av modellerna med. De två fabrikerna låg bara några hundratals meter från varandra.
                          Jag gillar när folk gräver djupt och inte bara "skummar" på ytan. Bra grävt, Gustav53.
                          p-son

Comment

• Jag måste korrigera uppgifterna i mitt förra inlägg, då jag stött på nya omständigheter och en förväxling skett.

Det fanns två Kakelfabriker i Örebro, verksamma under nästan samma period, och på ett avstånd av ca 500 meter ifrån varandra.

Örebro Kakelfabrik 1891-1916 och AB Svenska Kakelfabriken 1893-1919. Då jag gått igenom ytterligare företagsinformation från seklets början, så visar det sig att den ursprungliga historien stämmer. AB Svenska Kakelfabriken var grunden till AB Lerindustri, och Örebro Kakelfabrik var bara "grannen" brevid. Förvirringen var en stund total, men några gråa hår senare så klarnade det.

Ber om ursäkt om jag förvillat någon, men rätt ska vara rätt !

Comment

• Idag blev min vas till en samling då jag hittade min andra ABL-märkta vas, men denna även märkt "GP". kanske man kan tro att det är dekoratören Gustaf Pontho som döljer sig bakom de initialerna. Tack igen Gustav53 för allt slit du lagt ner. 17 cm hög och en riktig pärla om jag får säga det själv.
                              Bifogade filer

Comment

• Gustav Persman, Arvikakeramiker som 15-år gammal började dreja åt Riborg Böving har antagligen bytt plats med Martin Andersson som drejade åt Hilma Persson.
                                Signaturerna skulle alltså stå för Gustav Persman och Hilma Persson-Hjelm.

Comment

Working...
                                X