Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Okänd signering ABL [ID: AB Lerindustri, Örebro]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tänk 10-talsexpressionism ā la Der Blaue Reiter så går det nog lättare...

Comment

• Ja just det, tänkte inte i dom banorna. Den blåe riddaren ja, honom är jag väl bekannt med. (googla, googla, så Peter inte märker att jag aldrig hört talas om detta)

Comment

• Grattis till vasen, som jag tycker är riktigt läcker. Tidigare har jag nog i sammanställningen skrivit TH, men det ska nog vara EH som har signerat denna.

Den närmaste inspirationskällan är nog Thorvald Bindesbøll

Comment

• Självklart blir jag glad över att ligga bra till om du gör dig av med den! Men hoppas ändå att du lär dig tycka om vasen, den är ju trots allt vacker! Den kanske kräver lite mer av betraktaren än en stengodsvas men ge den lite tid så vinner den i längden.
          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

• Ännu en nr 31

Lägger in ett fynd som jag visat i tråden http://precisensan.com/antikforum/sh...ad.php?t=22560. Den här tråden började ju med Bengt H:s vas i samma modell, men annan glasyr. Ytterligare ett par varianter av 31:an finns nånstans i tråden.

Min andra ABL !!! Och enligt min mening mycket läckrare än den förra. Jag gillar hur den är modellerad/utskuren i ytan och de olika glasyrfälten.

I butiken där jag köpte den uppgavs den vara gjord av Anna Boberg vilket var spännande. Och så vände jag på den och ni vet: känslan att se en efterlängtad signatur. Fick tjata ett bra tag innan säljaren kunde gå med på att det kanske inte var Anna B. Och prutningen gick ju lite trögt eftersom priset var satt utifrån att det var Anna B, men jag fick ner den till 600 i alla fall. OK tycker jag, även om den från stadsmissionen bara kostade en bråkdel.
            Bifogade filer

Comment

• Grattis! Jag tror dessutom att vi har en ny signatur OB som vi inte har sett tidigare.

Comment

• Syskon till Ulferics vas

Tittade igenom tråden igen och såg att min vas är av samma typ som Ulferics, men med andra färger.

http://www.precisensan.com/antikforu...8&postcount=38

http://www.precisensan.com/antikforu...4&postcount=47

Ulferics vas är signerad PS och min OB. Kanske OB kan vara O V Borch som Kaptenen nämner här:

http://www.precisensan.com/antikforu...&postcount=116

Enligt den här sidan ska PS vara dansken Petrus Stagnus.

http://www.signaturer.se/Porslin/Lankar/lerindustri.htm

Comment

• Ejnar Pedersen (EP) och Petrus Stagnus (PS) står ju upptagna som konstnärer och var ju uppenbarligen från Danmark och tidigare anställda på M&B. Tanken slog mig att det kunde eventuellt vara ytterligare en dansk; O V Borch.

Comment

• Eftersom det går långt mellan varven med inlägg i den här tråden passar jag på o visa sista inköpet, har levt ett hårt liv men köptes för jämförelsens skull. Båda har modellnr 144 och hur ska man tyda den blå/oranga, förebilden skulle följas tydligen men kunskapen räckte inte till? Eller är det enbart en modernisering?
                    Bifogade filer
                    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

• Roligt att se dina fina vaser! Jag uppfattar det som att båda vaserna har formnummer 144 och att de väsensskilda dekorerna är ett uttryck för konstnärlig frihet utifrån den givna formen.

Form 31 har också använts till modellerade och sgrafferade dekorer (översta raden till vänster)

Last edited by Kaptenen; 2011-05-24, 12:03.

Comment

• Eftersom jag egentligen inte behöver köpa mer vaser utan egentligen behöver fler hyllor och skåp, satt jag och kikade på Blocket; möbler och heminredning; Län: Västernorrland.

Efter mycket kikande så satt jag helt plötsligt och hade fyllt i sök: keramik+vas, Län: Hela Sverige.
                        Den ena presentaffärsvasen efter den andra synades i listorna, men så plötsligt dök en spännande vas upp på en mörk, lite otydlig bild. Det enda som stod var "Antik vas i keramik från sekelskiftet, troligen från Hova i Västra Götaland, lite flingad upptill.
                        Det klack till i hjärtat, det här måste ju vara en Möller & Bögley-vas tänkte jag, eller nä, det kan väl inte vara!!?
                        Annonsen hade legat ute i nästan två månader så jag hade inga stora förhoppningar när jag mailade säljaren och frågade om vasen fanns kvar och om jag kunde få se en bild av undersidan.
                        Jo, visst vasen fanns kvar och säljaren kunde skicka bilder dagen därpå.
                        Jag höll på att smälla av när jag fick se bilderna, först fick jag bara en bild på "P.S."
                        men sedan såg jag "ABL". Jag informerade säljaren om härkomsten eftersom den tillhört hennes mormor. Blev lite lagomt chockad när jag öppnade paketet när jag såg storleken och att den dessutom hade nr: "1." inristat.
                        Lite gamla skavanker finns, en len grund nagg och lite glasyrsläpp runt mynningen, men vad gör det! Presenterar här en vas av Petrus Stagnus, tidigare verksam vid Möller & Bögley, märkt ABL, 1.
                        - Nä, det blev inga hyllor.

Ber om ursäkt för de dåliga bilderna, det är superkallt här, de kommer att bytas ut senare.
                        Click image for larger version

Name:	ABL.jpg
Views:	1
Size:	63,6 KB
ID:	526284Click image for larger version

Name:	ABL.2.jpg
Size:	118,7 KB
ID:	526285Click image for larger version

Name:	ABL.1.jpg
Size:	122,1 KB
ID:	526288Click image for larger version

Name:	ABL.3.jpg
Size:	123,4 KB
ID:	526286Click image for larger version

Name:	ABL.5.jpg
Size:	74,7 KB
ID:	526287Click image for larger version

Name:	ABL.4.jpg
Size:	73,5 KB
ID:	526289Click image for larger version

Name:	DSCN0658.jpg
Size:	75,4 KB
ID:	526290.

Comment

• Det är farligt att botanisera på Blocket, och det är nästan ännu vådligare än Tradera.

Nu ser man verkligen banden mellan M&B och ABL.
                          Ett fynd som heter duga.

GRATTIS ! !

Pst, hur hög är den oerhört vackra pjäsen?

Comment

• Hmmmm..........

Skickar dig en hylla om du skickar mig en vas!

Misstänker att det bytet inte blir av så ett stort GRATTIS! Nyfiken på hur stor den är, får inte riktigt kläm på det genom att titta på bilderna.

Comment

• Tack Gideon och Tingeling!

Jag hade aldrig trott att jag skulle hitta något på Blocket i keramikväg!
                              I mitt storhetsvansinne i Loppistilleben har jag överdrivit storleken liiiiite.
                              Vasen är lite närmare 30cm än 40cm. den är exakt 33cm hög och 24cm i diameter vid mynningen, men vikten på ca 3kg stämmer.
                              Den känns i alla fall JÄTTESTOR!

Jag har inga planer på att göra mig av med vasen, men om detta någon gång skulle ske är du självklart den första att att få ta över den Tingeling!

Comment

• Även jag vill gratulera dig till en spännande, iögonfallande vas, simco.
                                p-son

Comment

Working...
                                X