Den här gången ska jag inte skriva tur att du delger oss, utan Tack för att du delger oss. Men jag håller verkligen med. Det låter inte som om verksamheten ute i krukmakeriet fick fram mycket annat än just krukor. Däremot låter de handtummade föremålen (tomten t.ex. kunna vara riktigt spännande! Kul också med lite kulhistorik!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Okänd signering ABL [ID: AB Lerindustri, Örebro]
Collapse
X
-
Inte till någon nytta? Självklart är vasen till "någon" nytta, men då för keramiknördens omättliga begär i ögat för att se vackra vaser.
Den här vasen är nu en i raden av olika vaser, som i teknik och glaseringsfärg avviker från varandra, och det är så förbryllande.
Formen är mycket lik något från gamla Höganäsbolaget, men skärningarna i godset, liksom hos Tingelings vaser, är väsensskilda från deras produkter.
Som sagt tidigare - vi får inte ge upp i vårt sökande!
Comment
-
Kör den i en egen tråd så kan vi skilja på tillverkningarna...Ursprungligen postat av ÄjthJag faller in med Peter S. Tack för rejäl information! Gideon.
Fyller på med ännu en okänd signering.
Fat, röd lera, 25 cm i diameter. Svärmor blev förtjust i den, hon kunde inte heller tyda signeringen. Får för mig att den ur från utlandet, denna gula glasyrsignering
Comment
-
Comment
-
Än en gång, ger vi den här tråden ett lyft, även om inlägget inte skingrar mystiken på något vis, utan dementerar endast.
Långt om länge, gavs tillfälle i somras, att med ett par trevliga PES:are besöka Stockholms stadsmuseum (SSM), för att på plats se om vi träffat rätt i diskussionen.
BL på alla förevisade föremål här, gav ju tanken att det kunde vara Björnbergs Lervarufabrik, men nu kan vi definitivt utesluta den.
SSM hade sex föremål framme, bland annat en trasig lergök, hållare av lergods, överdraget av ett finmaskigt nät (antagligen ett arbetsverktyg i krukmakeriet) och ett lock. Jag valde att fotografera en vas, en skål och en kakelugnsplatta, och med vederbörligt tillstånd av Faktarummet hos SSM får nu de sju bilderna publiceras här.
Allt är tyvärr omärkt och i kvalitet (utom för kakelugnsplattan) når de inte upp till alla sköna alster vi sett i tråden.
Någon signering överhuvudtaget är inte känd, varken av SSM eller hembygdsföreningen i Hässelby.
Besöket gav ändå det goda med sig, trots att föremålen inte fick kännas på, att man i fortsättningen får hålla ögonen öppna för just sådant här omärkt lergods. Den gröna vasen och skålen kan dock inte ha samma krukmakare som upphovsman, därtill är dekor och glasyr alltför olika. Det kommer göra osäkerheten än större framför loppisbordet, men desto mer spännande.
Det är synd att fabriken inte tänkte på oss och istället föredrog att vara anonym med sina produkter, men en säregenhet finns trots allt hos skålen och vasen. Båda har extra djupa skåror innanför fotringarna, vilket kan vara ett kännetecken.
Comment
-
Jo, visst har den här tråden betydelse! Men är det inte meningen att sprida kunskap även om just den här signeringen inte är bekräftad? Och att keramiken inte behöver vara en av en namngiven tillverkare utan kan köpas för att den bara är vacker med kvaliteér?
Kan tala om att jag har börjat kolla lite, det finns inte speciellt mycket i arkiven men har några andra riktningar som kan ge något. Fick i veckan ett kort på fabriken Örebrofajansen och hoppas att nästa vecka få se en större samling, nyfiken om de har haft funderingar om den tidigare produktionen.Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh
Comment
-
Det var inte så jag menade, Tingeling - att fynda till varje pris, medan det ännu är okänt.
Håller med Dig i övrigt, och ett diskussionsforum är ju till för att så frön, diskutera dem och driva upp till plantor, sköna att skåda!
Spiffe, i ÖF-tråden, gav sporre till att söka vidare och Örebro stadsarkiv har ett enskilt arkiv med 29 digitala bilder på keramik från Örebro fajansfabrik. Det kostar att beställa dem och så är det naturligtvis en tillståndsfråga om man får lägga ut dem här.
PM:a mig gärna i den saken.
Sedan har vi Örebro länsmuseum, som jag ännu inte kontaktat. Om Du gjort det, så mycket bättre. Isåfall kan trådarna ABL och ÖF samköras.
Ser fram emot en rapport från avsyningen av den störra samlingen...
Comment
-
10 minuter innan du lade ut det här satt jag och funderade hur signaturen såg ut på den här, kan det vara samma?
Upptäckte när jag gick tillbaks att det fanns kort på sign! Nog är de lika?Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh
Comment
Comment