Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lergods

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Har ett svagt minne av att jag läst om ngn krukmakare som slumpmässigt "stänkte" engobe på sina alster som ett signum. Tror att det var i en bok om krukmakare i Europa,
    men kommer naturligtvis inte ihåg namnet. Därmed inte sagt att det skulle vara ngn av dem som tillverkat spilkumen. Tror att förf hette Niotti eller ngt sådant.
    p-son

Comment

Tack Polsson, dig kan man lita pa, du forsoker i alla fall!! Sa du tror inte den ar svensk??

Comment

Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
        Har ett svagt minne av att jag läst om ngn krukmakare som slumpmässigt "stänkte" engobe på sina alster som ett signum. Tror att det var i en bok om krukmakare i Europa,
        men kommer naturligtvis inte ihåg namnet. Därmed inte sagt att det skulle vara ngn av dem som tillverkat spilkumen. Tror att förf hette Niotti eller ngt sådant.
        Anja Notini?

Comment

Pa vag till biblioteket...........!!

Comment

Ang ursprungslandet tror jag ingenting. Det var "stänktekniken" jag gjorde kopplingen på.
            Tack Peter S! Känns skönt att ha sufflörer när minnet sviker.
            p-son

Comment

vet inte om den platsar här men det går säkert bra. Klpte denna saltglaserade idag. I mina trakter inte så vanlig märkning. Skromberga.
              Bifogade filer

Comment

Visst platsar den! Har sett en nästan likadan ifrån Höganäs. Den från Höganäs var väldigt tung och förklaringen var att det var en matskål till kaniner. Kaninerna skulle inte kunna välta skålen därav tyngden.
                p-son

Comment

Kanna

Den här trevliga kannan med ålder som jag loppade idag får hamna här i den omärkta lergodstråden.Kannan är mer mörkbrun är vad bilderna visar samt har inslag av grönt i glasyren.Ovanligt med örats placering på sidan av kannan eller?
                  Höjden är 13cm.
                  Click image for larger version

Name:	013pes.JPG
Views:	1
Size:	65,5 KB
ID:	558468

Name:	018pes.JPG
Size:	75,0 KB
ID:	558469

Name:	019pes.JPG
Size:	19,8 KB
ID:	558470Click image for larger version

Name:	pes.JPG
Size:	20,1 KB
ID:	558471

Comment

Det är väl dessa kannor som kallas krynta?

I varje fall en mycket fin sådan som du fyndat, Fnusfröken!

Synd att krukmakarna var så dålig på att märka sina produkter förr i tiden.

Comment

Tack Bengt H för att du satte namn på min kanna.Hittade några liknande när jag bildgooglade på "krynta"

Comment

Working...
                      X