Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lergods

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Allmoge vet jag inte om man behöver kalla allt det här - även på slotten behövde man lägga in gurka
    Någon mer som har sett skålar och spillkummar från Gefle - medan det ännu var kakelugnsfabrik? Jag har sett några sådana saker tidigare hemma hos släktingar, jag skulle gärna vilja ha lite, men har inte sett några annars ute i handeln någonstans.

Här är i alla fall lite riktig bruksvara: ett vanligt blomfat - fast jag tycker det är vackert. Det bör vara tillverkat någonstans 1900-1920 och kommer hemifrån mormors föräldrar.
    Bifogade filer

Comment

Jag tänkte att jag kan väl lägga ut några åkerfynd jag har här också. Den högra biten med vad som ser ut att ha varit röda tulpaner på gröna stjälkar ha varit riktigt roligt att ha haft helt.
      Bifogade filer

Comment

Hittade inget mer på nätet tyvärr... Allmoge eller inte? Jag tror att formgivningen i de kungliga miljörna har skiljt sig från allmogens i alla tider. Inte var det väl gurka i glaserade lerkrus på slotten, när man hade tillgång till saltglaserat stengods? (eller glas) Det grå tyska stengodset har ju funnits mycket länge hos oss. Sedan 1400-talet åtminstone.

Comment

Nja, viss skillnad kan nog ha funnits, men i köket var det tjänstefolket som skulle vistas, och då tror jag inte ens de adelspersonerna gjorde sig några större bekymmer om vad som användes där.
          Det användes nog en del vanligt svenskt rödgods även på kungliga slottet.
          Stengodset var nog mest för borgarhustrur som ville ha något bättre. Stengodset var ju ändå på ett annat sätt till lyst och inte vanlig vardagsvara.
          Nu var väl lergodset å andra sidan hos allmogen till lyst - vardagslag använde man träkärl, åtminstone på 1700-talet och större delen av 1800-talet (undantag och variationer förtjänar nästan ett helt ämne, det kunde vara roligt att ta det om någon mer är intresserad?)

Comment

FBQ: visade ett blomfat. Får ta en blomkruka som visserligen inte passar till fatet men ändå. 28 cm hög och med glasyr som släppt både här och där. Den hars tått i jordkällare i många år vilket satt sina spår.
            Bifogade filer

Comment

Din filebunkskål Ulferic är väl Trelleborg och andra halvan av 1800, sen får ni en bild på en tillbringare från mitten av 1800-talet, ganska enkel men vacker blyglasyr.
              Bifogade filer

Comment

Härlig blandning mellan de gröna färgerna. Dels en flammig metalloxid och dels ett uppslammat homogent pigment.

Comment

För en del år sedan lyfte jag på en "kruka" hos Jansson, en riktigt mysig sådan, tror den var 12 kantig, kostade en del 12000:-, jag blev lite förvånad.
                  Men,,,, den var gjord i porfyr visade det sig.
                  Inte så mycket allmoge med andra ord.

Comment

Mera lera.
                    Bifogade filer

Comment

Den enda leran jag har är den under stövlarna, hade nog inte varit så dumt om man upptäckt en angelljustake som ovan någon gång men tji.

Comment

Bild på nedre delen på en liten kruka. Finns på den sida som bilden visar fyra oglaserade ytor. På andra sidan finns ytterligare en oglaserad yta. Håller man fingrarna över botten så stämmer märkena in på handens fem fingrar. Krukmakaren har hållit krukan med fingrarna när han doppat den i glasyrbadet. En liten rolig detalj på en för övrigt inte märkvärdig kruka, men märkningen i botten kanske inte är så vanlig. Märkt Arboga.
                        Bifogade filer
                        Last edited by Ulferic; 2007-03-01, 14:29.

Comment

Ulferic - dina fotangelljustakar är yngre kopior - eller?
                          Annars är det roligt med alla små detaljer som ger sakerna liv.
                          Några fingeravtryck från mitt lerfat.
                          Var tvungen att visa insidan av min lerkruka - jag tycker den är riktigt vacker.
                          Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                            Ulferic - dina fotangelljustakar är yngre kopior - eller?
                            Annars är det roligt med alla små detaljer som ger sakerna liv.
                            Några fingeravtryck från mitt lerfat.
                            Var tvungen att visa insidan av min lerkruka - jag tycker den är riktigt vacker.
                            Bringar liv i denna tråd. Sitter på jobbet och kan inte bifoga några bilder men hoppas någon annan kan så länga
                            Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Comment

Hei! Har søkt leirgods idag og kom over denne tråd: Fin! Ulferic: den krukke du har vist (du har lovet å vise flere..) som er merket ETE/FTF tror jeg er merket EIE 12. Ser iallefall slik ut for meg på bildet. Og da er den antagelig norsk: Eie Stentøyfabrik i Egersund. Du som har krukken i din hånd får sjekke om det kan stemme. mvh

Comment

Vad tror ni om denna??
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X