Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lergods

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Lergods

Vi har inte haft något tråd med vanligt omärkt lergods från vanliga krukmakerier.
    Nu har jag inte så mycket - men jag tar väl vad jag har.
    Det vore kul att se om någon mer samlar sådant
    Bifogade filer

Jag har ju skrivit till glasdykaren och frågat om lergods, eftersom jag såg att hade lagt till "Lergodsnörd" i sin titel.
    Jag får väl börja med att leta lite själv bland mina saker - även om jag inte är någon dykare och inte har så där värst mycket.
    Först ett fat som jag tycker har varit alldeles underbart om det bara varit helt. Det är funnet i anslutning till en gård i norduppland där mina förfäder bott.

Den skärvan på den andra bilden hittade jag efter ett regnoväder framspolad i slänten nedanför Uppsala slott.
    Jag törs inte gissa så mycket om åldern eller vad föremålet kan ha varit - någon botten verkar inte finnas. Också sättet som glasyren är pålagd verkar lite underligt.
    Bifogade filer

Comment

Lergods är kul. Inte för att jag direkt jagar men ett och annat blir köpt. Såg att du efterlyste omärkt gods men det får bli en blandning. Denna burk köptes för tjugo kronor förra veckan. Antagligen för tobak. Rymmer omkring två liter. Den är faktiskt märkt. Nittsjö inpressat i godset. Återkommer med lite okänt.
      Bifogade filer

Comment

En djup tallrik som uppfyller kraven som okänd. Ålder och ursprung har jag ingen aning om. Lite skador och skavanker men stör inte tycker jag.
        Bifogade filer

Comment

Detta sista fatet var i min smak, inte dum alls.

Comment

Vi behöver väl inte hålla så hårt på kraven - jag har för mig att jag har haft någon tidig Nittsjösak - ett blomfat har jag i alla fall därifrån - var det nu är.

Vore kul att kolla hur många av tegelbruken i Uppland/Västmanland som tillverkat märkta saker - jag har sett en del saker från Vittinge, men finns det flera?

Din tallrik var riktigt rolig - trots skadorna! Det verkar vara lite fajansimitation över den.

Comment

FBQ:s gröna lergods, ser faktiskt ut som sådant som tillverkades av far och son (Axel och Albert) Elfstrand i Sjöbo under hela första hälften av 1900-talet. Hämrat brätte, med möjligen svartfärgade blommor i mitten. Medarbetaren Nils Palmgren fortsatte i samma stil, i sin egna verkstad i Ystad.

Den gulbruna skålen, med gul piplersdekor, är svårbestämbar, men ser ut att vara lite äldre, även om kopior gjorts i sen tid. Även Elfstrands och deras avläggare har gjort sig "skyldiga" till sådant. Men Bornholm och danska fastlandet måste man också ha i åtanke.

Bilden på burken är nästan för mörk, för att bilda sig uppfattning, men Raus ligger nära till, om inte stadig instämpling från Höganäs finns.

Det absolut bästa fatet här, är Ulferics lergodsskål med tennglasering, och alldeles för läcker dekorering. Håller med 766, med tillägget att det är lättsamt att dregla vid åsynen!
              Första hälften av 1800-talet, skulle jag vilja säga om den, och i ren och skär allmoge från Skåne.
              Upphovsmakaren förblir okänd, om inte signatur kan hittas. Annars rekommenderar jag en läsning av häftet "Pottemakare i Kvidinge", utgiven av Kvidinge sockens hembygdsförenings skriftserie V från 1986. Inblick ger den, men inga direkta ledtrådar.
              Mycket lergods kommer från Skåne, men om sådant från längre upp i landet, är mycket ännu inte utrett och belagt i dokumentation.

Comment

Jag tycker Ulferics fat känns väldigt inspirerat av Rörstrands 1700-tals fajanstallrikar - fast det hindrar ju inte att Gideon har rätt.
                Jag tror att skärvorna från mitt fat är äldre. Av fyndplatsen och de andra saker jag hittade samma lagerföljd är fatet bortkastat omkring 1900 eller tidigare.
                Jag tror inte heller att det är skånskt - det är nog Uppländskt - inte mycket lergods från Skåne har utifrån det jag har sett hittat vägen upp till Uppland före Höganäskrukornas genombrott på 1920-talet.

Comment

Uppland har ju en egen gammal krukmakartradition - även om den sämre överlevde industrialiseringen under 1900-talet.

Comment

Fortsätter på lertemat. Undrar hur många krukor av olika storlekar och fason som funnits genom åren. Många omärkta och en del med signering som idag knappast går att identifiera. Många går genom mönster och utseende att placera i en viss del av landet men många förblir okända. Börjar med en liten kruka med märkning i botten. Men vad det står för vet jag inte. Ser ut att stå ETE elller FTF eller något liknande plus siffran 12. Kommer fler av olika storlekar senare.
                    Bifogade filer

Comment

Tar två av mina favoriter. Filebunka med körsbär i botten. Grön glasyr utvändigt och med vågig kant. Har visat dom tidigare men tror inte jag nämnt var dom är gjorda. Lite att spekulera om. Vet att Gideon vet så han kan vänta lite med att svar på vad det är.
                      Bifogade filer
                      Last edited by Ulferic; 2007-02-28, 08:35.

Comment

Är det inte Vimmerby de kommer ifrån de där Filebunkaskålarna?

Comment

Är inte någon fan av allmoge, så jag har inget att tillfoga i diskussionerna... Möjligen kan man säga om Ulferiks fat med manganblomman att den inte ser svensk ut. Åtminstone inte själva blomman. Jag skulle gissat på Holland eller Frankrike som förebilder... Men den är så jugend-lik i sin slingrighet.

Comment

Det är ett som är säkert att något jugend är det inte, tidigare än så.
                            Om den varit kines så hade kunnat haft 1000 år på nacken.

Comment

Ja! Där har vi det! Visst är det en islamsk påverkan! De påverkade också den kinesiska keramiken... Allt stämmer: Den utdragna tulpanen, asymmetrin, slängen i slutet av stjälken. Anatolien, skulle jag tippa. Återkommer efter en stund på nätet...

Comment

Working...
                              X