Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Wessbergs Lerkärlsfabrik [ID: Harry Wessberg]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Om man kunde lokalisera Harry Wessberg, kan kanske någon tråd dyka upp.
    Här är några förslag (har tyvärr dem ej själva):
    1) Sveriges befolkning 1900 CD-skiva
    2) Sveriges Dödbok 1947-2007 CD-skiva

Jag efterlyser honom på "anbytarforum".
    p-son

Comment

Wessberg, Konrad Harry

Ålderdomshemmet, Vegag. 55

Död 21/3 1970.

Kyrkobokförd i Göteborgs Oskar Fredrik, Göteborgs kn (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).

Född 27/2 1880 i Lundby (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).

Änkling (12/7 1923).

Kan det vara den här Harry Wessberg som jag fann i "Sveriges dödbok"?
      Nej, det är inget loppspel.

Comment

Snabbt jobbat, Mochens gubbe, men ett steg närmare tycker jag att vi är.
        Jag har sökt honom på nedanstående adress. Förhoppningsvis svarar någon släktforskande släkting till honom.

Last edited by Polsson; 2009-03-18, 17:55.
        p-son

Comment

Lindholmen 2 roten no 12, Lundby, Göteborg och Bohuslän Västergötland,
          husförhörslängd AI:16 sid 530 1880-1888
          Kakelugnsmakare Lars Peter Vessberg f 1837 Laholm
          hustru Hanna Sjöberg
          son Konrad Harry f. 27/2 1880

Vågar vi dra slutsatsen att Harry gick i faderns fotspår?
          Jag forskar vidare om det.
          p-son

Comment

Det här börjar bli riktigt spännande. Kul att ni lägger ner tid och hjälper till, jag tackar allra ödmjukast.

Comment

Har kommit så långt att vår vän Konrad Harry bor hemma på Lindholmen, 2 roten no 26
              år 1898. Som du märker har de flyttat. Än finns det ingen notering på vad K H sysslar med, men i morgon ska jag fortsätta 1898 och framåt. Fortfarande vet vi ju inte var K H
              var när han tillverkade din fina vas.

Enade vi stå, söndrade vi falla!
              p-son

Comment

Nu är det klart, E B!
                Tack vare Arkiv Digital vilket har filmat församlingsböckerna för Lundby ända fram till 1928är gåtan löst.
                Lars Peter Wessman, fadern, avled den 22/8 1905.
                I förs. boken 1917-1928 finns noteringen "krukmakare" på Konrad Harry och han är dessutom gift ( Eugenia Nordström). K H:s broder Axel född 1872 tituleras "kakelugnsmakare" och är även han gift. De bor i Lindholmen 1 roten no 25
                1928.
                Tänk vilket "lyft" din fina vas fick nu!
                p-son

Comment

Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                  Nu är det klart, E B!
                  Tack vare Arkiv Digital vilket har filmat församlingsböckerna för Lundby ända fram till 1928är gåtan löst.
                  Lars Peter Wessman, fadern, avled den 22/8 1905.
                  I förs. boken 1917-1928 finns noteringen "krukmakare" på Konrad Harry och han är dessutom gift ( Eugenia Nordström). K H:s broder Axel född 1872 tituleras "kakelugnsmakare" och är även han gift. De bor i Lindholmen 1 roten no 25
                  1928.
                  Tänk vilket "lyft" din fina vas fick nu!
                  Fantastiskt! Jag sitter här och bockar framför datorn. Men det föder ju lite mer funderingar. Vad fanns det för verkstäder i de trakterna tro, inga man känner till va?

Comment

Lindholmen ar ju ett av det gamla varvsomradena i Goteborgs hamn. I dag har Chalmers tagit over stora delar av omradet. Omradet har haft flera industrier men jag tror de flesta hade anknytning till just varven. Jag skall undersoka om det funnits nagon keramikverkstad i omradet. Lundby namns ocksa, det ligger ocksa i varvsomradet. (Lindholmsvarvet, Lundbyhamnen)
                    Last edited by Andres; 2009-03-19, 07:32.

Comment

Kan berätta att jag fick napp på Anbytarforum fast Mochen hann före, har jag för mig.
                      Rekommenderar än en gång "Anbytarforum"´eller nedastående länk.

p-son

Comment

Slöbläddrade lite på Tradera och kollade in en figurin av Arne Säfström. Döm om min förvåning när jag kollade texten till auktionen (som är saxad ur lexonettamanda):

"ARNE Gustaf Viktor SÄFSTRÖM

Keramiker, född 1907 i Gävle, död 1990. Han studerade vid Bröderna Wessbergs Lerkärlsfabrik i Göteborg. Sedan mitten av 30-talet anställd på Rörstrands i Lidköping som modelldrejare för Gunnar Nylund och Carl-Harry Stålhane. Han var en tid verksam som drejare hos Gunnar Brorsén på Torsås Fajans. Från 1945 var han verksam i egna firman Terra-Kotta Keramik och var samtidigt, i slutet av 40-talet, lärare i keramik vid Göteborgs Slöjdförening.
                        Han deltog under 50-talet i ett flertal utställningar vid Göteborgs Historiska museum. Han var mest känd för sina handdrejade lövtunna skålar med egenkomponerade glasyrer, signerade AS."

Vi har alltså att göra med en lerkärlsfabrik i Göteborg benämnd "Bröderna Wessbergs". Har den gått helt spårlöst förbi, detta var den första gången jag hört talas om den. Nu fick vi något nytt att gräva vidare på!

Comment

Har alltid undrat över signaturen AS. Ser ofta de där lövtunna skålarna på loppisar och har haft ett gäng själv. Underbart E.B att information kan komma på så många olika sätt. Är vasen framme förresten?
                          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                            Har alltid undrat över signaturen AS. Ser ofta de där lövtunna skålarna på loppisar och har haft ett gäng själv. Underbart E.B att information kan komma på så många olika sätt. Är vasen framme förresten?
                            Vasen är sedan rumsflytten i en flyttkartong tyvärr, mina planer att få upp det nedpackade har på något vis raserats av nya inköp. Men upp ska den när jag tänkt färdigt på hur jag ska bäst utnyttja mitt nya lilla utrymme.

Comment

Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
                              Vasen är sedan rumsflytten i en flyttkartong tyvärr, mina planer att få upp det nedpackade har på något vis raserats av nya inköp. Men upp ska den när jag tänkt färdigt på hur jag ska bäst utnyttja mitt nya lilla utrymme.
                              jag menade om den anlänt/kommit fram, jag uttryckte mig på rakt talspråk och blev nog ett missförstånd.
                              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Jaha, du menar den. Den är framme. Kolla in din gamla tråd om den......

Comment

Working...
                                X