Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Wessbergs Lerkärlsfabrik [ID: Harry Wessberg]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Wessbergs Lerkärlsfabrik [ID: Harry Wessberg]

Tredje favoriten som jag nu lägger ut här på forumet i hopp om att bli klokare. Denna vas har hedersplats hemma för tillfället, men jag skulle så gärna veta varifrån den härstammar. Den är ju signerad "Harry Wessberg" eller Wissberg eller Wassberg "d. 29 aug. 1924" samt med några krusiduller eller monogram varav den ena kan tydas till SE eller ES.

Min teori är att Harry är en figur som haft någon form av jubileum i augusti 1924 och de som tillverkade denna vas är "monogramsignaturerna".

Tyckte mig se lite Arvika över det hela men har lusläst skriften om Arvikakeramik och inte hittat någon passande lergodskonstnär.

Vad tror ni? Laholm?? Falkenberg?? Andra förslag??
    Bifogade filer
    Last edited by Gideon; 2011-08-01, 22:13.

bildstrul?
    Bifogade filer

Comment

Sedan jag lade in denna tråd har det ju tillkommit många kunniga medlemmar. Jag har fortfarande inte lyckats få reda på något mer om denna vas. Jag hoppas att någon kan ge lite tips.

Comment

Dekorationstekniken stämmer ju överens med de gamla allmogeföremålen (äggfat, spillkummar m.fl) och kan liksom dem vara tillverkade lite varstans i Sverige. Det mesta kommer (väl?) från Skåne i den vägen...

Jag har försökt grunna lite på datumets och namnets betydelse. Du har förmodligen rätt i ditt antagande om en högtidsdag eftersom tillverkningen är en utdragen process och inte kan anges på dagen när...

Comment

Den lilla krumeluren, till vänster om signeringen längst ner, ger association till Falkenberg, så Du kan vara på rätt spår. Hör med Bengt Törngren där, och se om Du får napp.
          Annars säger helhetsintrycket Rättvik. Jag har ett par bilder på vaser därifrån, som kan stämma i dekormanéret.

Comment

har inte fått något napp på förfrågningar. Är det någon som införskaffat den nya boken om skånsk keramik? Kanske den är bra och kan ge ledtrådar till att lösa detta mysterium? Även om den inte kan göra det så undrar jag om boken är värd att handla?

Comment

Jag har idag fått hem boken "Skånsk allmogekeramik" av Christina Lindwall-Nordin, och har bara hunnit bläddra i den. Av det jag sett, så tycker jag att det är en mycket intressant bok som, förutom en beskrivning av krukmakareyrket, innehåller berättelser om olika krukmakare och verkstäder. Dessa är uppdelade regionsvis, och det börjas med region Nordvästra Skåne, där allmogekeramiken i Ängelholm, Kvidinge & Västra Sönnarslöv och Höganäs beskrivs.
              Så fortsätter resan genom Skåne med besök bl.a. hos Elfstrands, Ystads Keramik och F.B.Stenbäck.
              Boken innehåller också många fina och intresssanta fotografier.
              För den som är intresserad av denna keramik tror jag att boken blir en mycket angenäm upplevelse.

Angående din vas så tycker jag att den liknar det som tillverkats i värmlandstrakten, men några mer precisa upplysningar kan jag inte lämna.

Comment

Låter som en bok att lägga till inköpslistan, Tack för informationen Bengt H.

Comment

Tekniken påminner en del om en dansk tillverkning som jag nu inte minns namnet på, f.ö, den första känsla jag fick var: norskt.
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Kanske man ska leta mer åt Halland ändå? Kanske de har någon anknytning till detta som jag hittade på en släkforskningssite? Kanske en 30-års present till Harry?

1384. (1 juli 2002) Hi i am wondering if anyone knows anything about my great grandfathers family. His name was Emil Wessberg, son of barge-skipper Johannes Wessberg. He was born June 13, 1896 in Halmsted. Then moved to Halland, Sweden. He had a brother named Harry Wessberg and Ziggfried Wessberg. They came to America in the early 1900's. i want to find out as much information as i can. my father does not know much about his family. Wessberg is not a common name in sweden i do know that if anyone has the last name Wessberg or maiden name Wessberg or know of anyof these people above Chelsea Wessberg

Comment

Verkligen intressant!
                      Har Du fått något svar från Chelsea Wessberg?

Comment

Väntar på svar både från Hallands museum som skulle kolla i arkiven samt från Chelsea.

Comment

Tänkte puffa upp den här nu när vi fått in lite nytt blod i keramikgänget och när vi kommit längre vad gäller den eventuella Örebro/ABL-märkningen. Jag har inte fått något matnyttigt från Museet eller Chelsea, tyvärr.

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg

Jag har försökt grunna lite på datumets och namnets betydelse. Du har förmodligen rätt i ditt antagande om en högtidsdag eftersom tillverkningen är en utdragen process och inte kan anges på dagen när...
                            Den dagen krukmakaren signerar sitt gods (när det är läderhårt) kan han ju skriva datumet också. Vilket datum han väljer, dagens eller om 14 dagar, spelar ju ingen roll.

Har än så länge inga förslag på vasens tillverkare, men charmig är den.
                            Bifogade filer
                            p-son

Comment

En slagning pa namnet Wessberg pa "hitta" och majoriteten finns pa Vastkusten, Halmstad, Goteborg.....

Comment

Working...
                              X