Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Okända tillverkare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Jag får en känsla av att majolikavasen är en Gustafsbergare.
    Ingen antydan till kursiverad text, ett ankare eller siffror i glasyren?

Comment

Som dom här:
      Ta en bild i släpljus, och lägg in den i megastor version här,
      så kanske vi med gemensamma krafter kan hitta något.
      Bifogade filer
      Last edited by simco; 2011-02-08, 19:04.

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
        Jag får en känsla av att majolikavasen är en Gustafsbergare.
        Ingen antydan till kursiverad text, ett ankare eller siffror i glasyren?
        Som dom här:
        Ta en bild i släpljus, och lägg in den i megastor version här,
        så kanske vi med gemensamma krafter kan hitta något.
        Det enda som syns är nummer 3 samt stämplingen ML.
        Har kollat supernoga och något annan signatur eller fabrikssymbol finns
        inte.
        Last edited by Polsson; 2011-02-08, 19:33.
        p-son

Comment

Det som får mig att tro Gustafsberg är kombinationen av de två bokstäverna och ofta en siffra. Här själv ett Gustafsbergsstop med endast en djupstämplad 3:a. Och en del andra saker med de dubbla bokstäverna. Tycker att typsnittet stämmer väl överens med stämplarna på Din fina vas. Eftersom jag gillar att göra kollage har jag samlat lite bilder för jämförelse.

Nr 1: samling med Gustafsbergs bokstavs och sifferstämplar.
          Nr 2: djupstämplar på Polssons vas.
          Nr 3: stämplar på buggebugs häftiga paraplyställ i form av en isbjörn.

Tills vidare får vi hålla ögonen öppna och se om vi dyker på Din vas Polsson.
          Bifogade filer

Comment

Det som får mig att tro Gustafsberg är kombinationen av de två bokstäverna och ofta en siffra. Här själv ett Gustafsbergsstop med endast en djupstämplad 3:a. Och en del andra saker med de dubbla bokstäverna. Tycker att typsnittet stämmer väl överens med stämplarna på Din fina vas. Eftersom jag gillar att göra kollage har jag samlat lite bilder för jämförelse.

Nr 1: samling med Gustafsbergs bokstavs och sifferstämplar.
            Nr 2: djupstämplar på Polssons vas.
            Nr 3: stämplar på buggebugs häftiga paraplyställ i form av en isbjörn.

Tills vidare får vi hålla ögonen öppna och se om vi dyker på Din vas Polsson.
            Tackar för engagemanget, simco! Mina kunskaper om Gustavsberg är näst intill
            försumbara, men det där med djupstämplar har jag sett på de få G-bergare som vi har här hemma.
            p-son

Comment

Okänd fågelsignatur?

Hittade denna keramikfågel i ett skåp. Den kan knappast kallas en höjdare i keramiksammanhang, men nog blir man, åtminstone jag, nyfiken över signaturen. Är det någon som känner igen signaturen?
              Bifogade filer
              p-son

Comment

Tack för svaret, Kaptenen! Stannfågel kan väl nästan kalla den eftersom Tygelsjö befinner sig några mil nordost om min hemstad.
                p-son

Comment

Köpte denna låda för en enda saks skull, sparbössan, hos Björnssons auktioner i Lund för
                  245 kronor i helgen. En del av godset kommer som gissningstävling på annan tråd och här kommer det okända. Känner någon igen signaturerna?
                  Bifogade filer
                  p-son

Comment

I.Y kan være Irma Yourstone. Jeg ser jo ikke hennes saker så ofte her i Norge, men jeg syns det ligner. Mange saker og fine saker! mvh pepita

Comment

Jag håller med dig pepita!

Dessutom vet jag vem som har gjort den färgglada längst ner till vänster?

Comment

Ursprungligen postat av pepita Visa inlägg
                        I.Y kan være Irma Yourstone. Jeg ser jo ikke hennes saker så ofte her i Norge, men jeg syns det ligner. Mange saker og fine saker! mvh pepita
                        Bugar och tackar, pepita!
                        Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                        Jag håller med dig pepita! Dessutom vet jag vem som har gjort den färgglada längst ner till vänster?
                        Tackar även dig, Kaptenen! Den färgglada finns på en gissatråd på "Porslin, keramik & övrigt". Först till kvarn....
                        Last edited by Polsson; 2011-09-19, 20:41.
                        p-son

Comment

Gycklarens namn ?

Såg detta gycklarkrus vid en loppis på S:ta Getrudsväg i Trelleborg i lördags, men lät bli att köpa det för 10 kronor för att inte helgen skulle användas till försök att tyda signaturen. Emellertid var en vän till mig på samma loppis och när i träffades hade han köpt kruset till mig. Keramikern som har tillverkat det, förefaller kunnig i såväl drejning som skedglasering, men vem är det? Jag, vet inte.

Hoppas som vanligt på hjälp.
                          Bifogade filer
                          Last edited by Polsson; 2011-09-25, 13:59.
                          p-son

Comment

Working...
                          X