Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gustafsberg isbjörn från 1897, signatur MS?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gustafsberg isbjörn från 1897, signatur MS?

Bifogar en bild på min lilla isbjörnssamling. I förgrunden min favoritisbjörn som är ett paraplyställ i flintgods tillverkat 1897 av Gustafsberg. Undrar om någon vet vem signaturen MS är?
    Bifogade filer

Wow! vilken underbar björn GRATTIS!

Undrar om inte MS är modellnummer? Det tittar säkert in någon som kan och vet bättre

Comment

Som sagt, MS är nog modellen......men vilken kalaspjäs....kan du uppskatta vikten?

Comment

OJ! Det var det grövsta! Jag gillar även den lilla i bakgrunden från Ditmar Urbach!

MvH
        Emil

Comment

Paraplyställ?? oj oj, grattis vännen.
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Måste instämma i beundrarskaran och grattiskören!
            Vilken pjäs!!! Där vågar man inte "nalla" något paraply!
            Kul att du visar den!

Comment

Jisses vilken vacker isbjörn! Ja du... med den isbjörnen är väl samlingen komplett, kan inte finnas någon annan isbjörn som är finare än den, jo det skulle ju vara en levande isbjörn då, men det vill man nog inte ha i hallen.
              Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

Comment

Ursprungligen postat av viol Visa inlägg
                Jisses vilken vacker isbjörn! Ja du... med den isbjörnen är väl samlingen komplett, kan inte finnas någon annan isbjörn som är finare än den, jo det skulle ju vara en levande isbjörn då, men det vill man nog inte ha i hallen.
                Fantastiskt arg isbjörn och stora chanser att den kanske har visats på Stockholmsutställningen 1897!

En sötare...
                [ame="http://www.youtube.com/watch?v=tBQRfKeIYZc"]YouTube - Der Knutsong - www.KittyUndKnut.de[/ame]

Comment

Magnifik och högintressant är det minsta man kan säga om paraplystället, buggebug!
                  Isbjörnen är så kraftfull, tyskt/österrikisk, men också dansk, i sin utstrålning.
                  MS är nog mer en artikelbeteckning, än ett monogram för skulptören. Finns det verligen inte än det och ankarstämpel i botten?
                  En så stor pjäs borde vara signerad eller stämplad med skaparens namn. Har Du tittat efter noga runt basen och högre upp? Det kan finnas på oväntat ställe.

På olika upptänkliga vis och sökord, har jag letat efter Ditt paraplyställ, utan att kunna vaska fram ett motsvarande. En vassare PES-detektiv kanske klarar uppgiften bättre. Men i stil vimlar det av isbjörnar från Tyskland och Österrike, samt Danmark (mest då med verk som tillkom först under 1910-talen och framåt).

1897 är Din isbjörn från och det året avhölls Allmänna konst- och industriutställningen i Stockholm, så det är rimligt med en koppling till denna.

Ur praktverket "Gustavsberg" av Gösta Arvidsson, utgiven 2007:
                  "På Stockholmsutställningen 1897 visade Gustavsbergs porslinsfabrik i den vädiga industrihallen upp hela sitt breda sortiment av servisporslin och konstgods. För utformningen av det moderna konstgodset till utställningen hade Wilhelm Odelberg förutom Gunnar Wennerberg anlitat skulptören Herman Neujd, som nu avslutat sina första studieår i Paris. Representerade i Gustavsbergs monter var också de österrikiska konstnärerna Franz Meder (som nu flyttat ttill Gustavsberg), Robert Daute och Franz Hauptman, liksom dansken Peder Möller.
                  Men dessa konstnärer innebar för Odelberg bara dyrbara gästspel som förgyllde glansen kring Gustafsbergs keramik. Fabrikens konstnärlige ledare Gunnar Wennerberg stod sig väl i konkurrensen. även om någon kunde tycka att han var lite anemisk jämfört med Neujds och österrikarnas färgstarkare och mer frodigt böljande jugendstil. "

Skulptören Gustaf Eriksson bör också finnas med i listan över möjlig skulptör, och några av de fetade namnen ovan faller bort, i och med att de enbart utförde dekorer och målningar. Hauptman eller Möller känns dock rätt heta för mig.
                  Med det här har vi en utgångspunkt i identifikationsförsöket, och citerade bok har inget annat av relevans för isbjörnen att berätta.

Jag tror att det vore en god idé för Dig, att försöka ta kontakt med kontakt med museichefen Kjell Lööw på Gustavsbergs Porslinsmuseum och be honom titta på den här tråden. PES:aren E.B. lyckades väl i en annan fråga.

Lästipsen längst ner på sidan är utmärkta och det kan mycket väl löna sig att plöja igenom dem.

Var rädd om praktstället! Det finns helt säkert inte så många av den.

Comment

Vad kul att min isbjörn är uppskattad! Tidens tand har satt sina spår då den saknar ett par tänder och är lite naggad, men den är fantastisk ändå. Tror att den väger runt 30 kg. Den var ett fynd, klubbades på nätauktion för 1000 kr.

Tack för alla intressanta svar!!! Speciellt tack till Gideon för utförlig efterforskning. Jag har synat den en gång till, men inte hittat någon signatur, än så länge.

Nu saknar jag bara en isbjörnsskulptur i alabaster med inbyggd belysning till min lilla samling. Har eftersökt den i sök&bytes-forumet, fick för övrigt reda på att Tommy Körberg är en hängiven isbjörnssamlare.

www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=26140

Comment

Isbjörnen av alabaster med inbyggd belysning tycker jag du skall lägga ner, du har ju redan en "showpiece" i paraplystället som dessutom är av god smak!!!

Comment

Jag har fortfarande inte hittat någon signatur på min isbjörn, men har hittat en liknande pjäs från Gustafsberg här:

Flintgods, tre omfamnande isbjörnar uppbärande skål. Stämplad GUSTAFSBERG 1911 TA. Höjd 36 cm.

Click image for larger version

Name:	4159597_fullsize.jpg
Views:	1
Size:	55,4 KB
ID:	539018

Comment

Working...
                        X