Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Okända tillverkare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Okända tillverkare

Luchur och Mochens gubbe var nyfikna på lergods som jag ropade in på auktion i dag i Trelleborg. Naturligtvis vill jag gärna uppfylla deras önskan. Hänkelvaserna, här visas bara en, är osignerade och jag har ingen aning om vem som kan ha tillverkat dem. Den charmiga, hornmålade vasen är också osignerad, men jag tycker att jag känner igen dekoren men får inget namn i huvudet. Hänkelvasen är 20 cm hög medan den hornmålade är 21 cm.

Kanske ringer det någon klocka i någon PES:ares huvud?
    Bifogade filer
    p-son

Okända tillverkare II

Fortsätter med lergods från söndagens auktion i Trelleborg. Om någon vill härleda det, blir det sannolikt intressantare.

Bild:1 och 2: Okänd Fagerberg höjd 10 cm. Bild: 3 - 5: Den "fulaste"
    keramik jag sett. Höjd 6 diam 11. Kan ej tyda namnet. Kanske står det "Danmark" och "Kirsi". Bild 6-7: Grön vas h 18 cm sign "C 104".
    Bild 8-9: Öronvas höjd 7 cm osign.
    Bifogade filer
    p-son

Comment

Bild 3-5 Ovanligt fult exemplar. Jag har stött på liknande med den röda glasyren och tror att vi ska tyda signaturen som Kirsten, xxx, Denmark, 135. Serieproducerat med största sannolikhet.

Bild 8-9: Öronvas höjd 7 cm osign. Är kinesisk med celadonglasyr och kan vara det absolut äldsta du har i din keramiksamling.

Comment

Öronvasen tycker jag är en höjdare, det var den jag föll för först när jag såg alla tillsammans! Gillade den översta på din loppisbild men som ensam såg den inte lika rolig ut Får man beställa kort på båda tillsammans ur vinkeln rakt framifrån?

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
          Bild 3-5 Ovanligt fult exemplar. Jag har stött på liknande med den röda glasyren och tror att vi ska tyda signaturen som Kirsten, xxx, Denmark, 135. Serieproducerat med största sannolikhet.

Bild 8-9: Öronvas höjd 7 cm osign. Är kinesisk med celadonglasyr och kan vara det absolut äldsta du har i din keramiksamling.
          Tack för det, Kaptenen! Genast blev öronvasen mycket intressantare - "Buteljen blir så stolt när den blir försedd med etikett"!

Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
          Öronvasen tycker jag är en höjdare, det var den jag föll för först när jag såg alla tillsammans! Gillade den översta på din loppisbild men som ensam såg den inte lika rolig ut Får man beställa kort på båda tillsammans ur vinkeln rakt framifrån?
          Jag förmodar att du vill ha en bild av hänkelvaserna rakt framifrån. Eftersom mörket har sänkt sig över Trelleborg, får du vänta till i morgon, luchur.
          Last edited by Polsson; 2010-10-11, 19:11.
          p-son

Comment

Lägg upp kinesen under en egen tråd med bra bilder från sidan och på godset och på dekoren.

Comment

Lägg upp kinesen under en egen tråd med bra bilder från sidan och på godset och på dekoren.
              Jag gör så i morgon då jag har dagsljus till förfogande, Kaptenen!

Bugar och tackar än en gång!
              p-son

Comment

Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                Jag förmodar att du vill ha en bild av hänkelvaserna rakt framifrån. Eftersom mörket har sänkt sig över Trelleborg, får du vänta till i morgon, luchur.
                Den som väntar på nått gott väntar aldrig för länge

Comment

Hänkelvasen (den gröna) på första inlägget påminner lite om Holbaek.

Comment

Gröna parvaser

Den som väntar på nått gott väntar aldrig för länge
                    Luchur! Hoppas att bilderna är till din belåtenhet.
                    Bifogade filer
                    p-son

Comment

Ja nu ser de bra ut igen Läckra!

Comment

Oljelampa

Trots att en del av keramiken visad i denna tråd inte är identifierad än, är det dags för en okänd oljelampa vilket gjorde annan keramik sällskap i en auktionslåda.

Som vanligt är jag väldigt tacksam för identifiering.
                        Bifogade filer
                        p-son

Comment

Trevlig oljelampa!
                          Låg den i samma låda som Augustus Rex Roma-vasen?
                          Det ser ut som en viadukt, på oljelampan, som skulle kunna vara Aqua Appia.
                          Och då är vi i.....just det!
                          Alla vägar bär till Rom

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                            Trevlig oljelampa!
                            Låg den i samma låda som Augustus Rex Roma-vasen?
                            Det ser ut som en viadukt, på oljelampan, som skulle kunna vara Aqua Appia.
                            Och då är vi i.....just det!
                            Alla vägar bär till Rom
                            Lådan längst fram till vänster innehöll bla oljelampan. A R Roma finns i lådan bakom. Kanske var exägarna till auktionsgodset en gång på semester i Rom.
                            Kan undra om A R Roma och oljelampsgåtorna någonsin löses?

Föra att kunna avsluta lådinköpen, där det mesta visats på PES på tre eller fyra trådar, kan jag berätta att det som återstår är vasen i bakersta lådans vänstra hör som är en typisk Söholm-vas med "triangelmönster", att den mörkblå vasen i den högra lådan är JIE av Elsie Bourelius samt att det ljusblåfatet är av K Bolinder Höganäs 1971. Krusen är 2 K Höganäs samt 2 L Helsingborg.

Tackar dig för intresset, simco!
                            Bifogade filer
                            p-son

Comment

Working...
                            X