Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gabriel Fajans Verken, Gabriel Keramik, Timmernabben

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ljusstake med madonna.

Vet någon hur gammal min ljusstake är? Kan den ha kyrklig anknytning? Den har ju rätt ovanlig form.. Den är från Gabriel. På Antikprat fanns en sådan i en annan färgställning, de gissade på 30-tal där..
    Häftig, va?
    Bifogade filer

Comment

• Det håller jag med om, men också stämningsfull. Tror dock på lite senare, som 1950-tal.
      Det är det blå blocket, som säger det.
      Så länge det inte kommit ut en bok om Gabriel, vet vi inte vem som gjort vad.
      T ex den här mycket speciella elefanten:

Comment

• Litet keramikfat [ID:Gabriel-keramik, Modell 386, dekor A]

Hej!
        Jag har ett keramikfat som jag vill veta så mkt som möjligt om...
        Tror att det står "38 C.A" som signatur
        Tacksam för info!!
        Bifogade filer

Comment

• Gabriel-keramik, Modell 386, dekor A.

Comment

• Tack! Jag vet inget om detta ämne.. Är det skräp eller värdefullt?

Comment

• Tack för infon!!

Comment

• Ursprungligen postat av jimmyosby Visa inlägg
                Tack! Jag vet inget om detta ämne.. Är det skräp eller värdefullt?
                Om du tycker om fatet, är det ju värdefullt för dig. Någon annan person som inte gillar det tycker kanske att det är skräp. Utan att vara Gabriel-expert,
                tror jag att du skulle kunna få en hundring för det. Jag gillar inte fatet, men att säga att det är skräp skulle aldrig falla mig in.
                p-son

Comment

• Jag tyckte fatet verkade bekannt.
                  Jodå. Det här fatet hade maken med sig i boet ï början av 70-talet.
                  Jag hade inte tänkt på att det var Gabriel.
                  Det som jag alltid förundrat mej över är hur man kan drista sej att skriva "handmålad" .
                  Mycket till målning är det ju inte på mitt fat.
                  Bifogade filer

Comment

• hej

jag har lagt ut det på tradera nu till salu

Comment

• Ska bli spännande att se om jag är lika duktig på att värdera som experterna på Antikrundan.
                      p-son

Comment

• Vi får se hur det går för fatet på tradera. Just nu ligger det lågt..

Anledningen till att jag säljer det är för att jag har fått det o inte gillar det alls. Hade det varit värt pengar hade jag nog sparat det.

Tack för infon!!

Comment

• Kecke: Då kanske du har en historia bakom ditt fat..
                          För mig är det viktigt att veta så mkt som möjligt om mina gamla prylar.

Comment

• Utsatt som Lindberg

Detta vas var annonserat som design Lindberg på loppisen.
                            Vad jag förstår är det Gabriel. Och då infinner sig ju frågorna. Är det någon Burmeister?
                            Kan någon hjälpa mig med vem, när ock så, med detta fat (då jag inte har någon litteratur om Gabriel).
                            Det är ca. 22 i diameter.
                            Bifogade filer
                            ________________________________________________________________________
                            "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                            så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                            Då måste man ju nedvärdera nuet."

Comment

• Tack för länken. Vad jag förstår är detta då Gabriel Fajansverken Modell: 542 Dekor Blå blommor på ljusblå botten. Men när kan den vara gjord?
                              ________________________________________________________________________
                              "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                              så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                              Då måste man ju nedvärdera nuet."

Comment

Working...
                              X