Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gabriel Fajans Verken, Gabriel Keramik, Timmernabben

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Korrigerat rubrik.
    /Admin
    admin@precisensan.com

Comment

Gabriel Burmeister skall ha använt nummerserie 5000- både under sin tid hos UE och hos Bobergs, så antagandet att vasen är en tidig produkt från Gabriel-verken är säkert riktigt.
      Det enda artiklar som jag funnit om Gabriel-verken (-keramik) är en artikel i Antik & Auktion nr.6 1998 (där utrymmet delas med Nittsjö) samt två artiklar i branschtidningen Glas & Porslin (nr.6 1985, nr.1 1993).

Comment

Gabriel-verken?

Visste inte vem som hade signaturen som ni ser på bilden. Men i forumet bad dom mig lägga det i denna tråd då det sägs att den tillhör Gabriel-verken.
        Stämmer det? Jag har en annan skål men signaturen skiljer sig, där ser man tydligt att det är G + svärd. Men här?
        Pratar vi om Gabriel Burmeister?
        Tack på förhand!
        Pernilla
        Bifogade filer

Comment

Mitt senaste loppisköp

Jag blev störtkär i det här askfatet trots att jag inte röker! Tänkte att det passar som ett ljusfat.
          Det är från Gabriel.

Någon som vet vem som står bakom, ålder osv?
          Bifogade filer

Comment

Gabriel Märkning

Är det någon som vet vad 731.C står för? vilket årtal är den ifrån?
            Bifogade filer

Comment

731 är modellens nummer och C är dekorbeteckningen.

Comment

Inte någon som vet?
                Kan tillägga att de små kvadraterna är ljusblå, syns inte så jättebra på bilden.

Comment

Ursäkta att jag är tjatig men är det ingen som känner igen det?

Comment

Jag vet inte mycket om Gabriels produktion men skulle gissa på 60/70-tal när det gäller fatet.

Comment

gabriel grejjer såänner över en otroligt variationsrik mängd av alster, jag är riktigt förtjust i många gabriel grejjer och tackar gud för att grejjerna än är relativt billiga =) har precis fyndat fatet tropico (eller var det tropica) =))
                      livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

Comment

Kan någon tyda signaturen ?

hej, jag har denna kanna som påminner om Marieberg, är det någon som kan tyda denna signatur som verkar ha "runnit" ut.

hälsningar olasan
                        Bifogade filer

Comment

Det översta på första bilden skulle med lite god vilja kunna vara "MB" nästa rad skulle kunna vara årtal xx77. Därefter...

Comment

Har en exakt likadan hjälmkanna. Med samma suddiga signering. Antagligen medvetet suddigt gjort. Marieberg kan vi nog stryka. Förmodligen någon utländskt med inte allt för hög ålder. Hoppas jag har fel även jag vill ju att kannan skall vara gammal. Stämpeln på min.
                            Bifogade filer

Comment

Gabriel? Det översta kan vara ett G med treudd, sen en linje och sist ett modellnummer... Men starkt förvrängt, förstås.

Comment

Gabriel har varit en tanke hos mig oxå. Jag har haft en kalk i serien Broque( tror jag den heter) brun m. svart dekor. Formmässigt överensstämmer de bra.
                                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Working...
                                X