Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gabriel Fajans Verken, Gabriel Keramik, Timmernabben

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
    Jag tror att den visas upp- och ned. Gabriel, Kjell Blomberg?
    du kan det här med porslin och keramik peter visst är det kjell blomberg och det står på klisterlappen som var svår att fota med blixt GABRIEL ARTIST COLECTION och dessutom hadde du rätt att den var upp och ner det såg jag inte när jag hängde upp den, jag undrar om det här är vanliga grejor jag har inte sett någon förut?
    Bifogade filer
    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

• Nja, det finns några som har jobbat med keramik vid sidan om glaset, men jag valde bort Evald Dahlskog, Olle Alberius och Bertil Vallien. Så det var en ren gissning...

Comment

• Ovanlig

Dina fiskar är ej unika, men ovanliga. Underligt att du inte tänker på Kjell Blomberg när det gäller keramik. Det finns fler fiskar i keramik men samtidigt andra väggtavlor och djur av samma typ som dina fiskar. Antalet objekt i keramik är ungefär lika stor som hans glasproduktion. Med största sannolikhet över 1000 olika glas och lika många olika keramikobjekt. I båda fallet finns serviser. En av hans keramikserviser, Sol-i-den gick i produktion på 60-talet och fanns för några år sen fortfarande i produktion, kanske än i dag.
        Huvudvolymen av keramiken kommer från Gabrielverken.
        Ovanligare objekt, typ dina fiskar, är märkta på samma sätt dvs skrivet med någon form av penna K. Blomberg, vanligare väggobjekt har intryckt K. Blomberg.

Comment

• Serveringsfat? [ID: Gabriel-verken, Timmernabben]

Hej.

Vad är detta fat som är märkt GABRIEL. Var är det gjort? Finns det mer att berätta?

Mvh/Urban

Comment

• Ingen som vill tycka till?

Mvh/Urban

Comment

• Jag tycker att det ser ut att vara en form för moderna hem. Ungnsäkert.

Comment

• Tack för svar. Det var GABRIEL jag funderade över om det är en serie eller om det är den som har gjort fatet.

Mvh/Urban

Comment

• Gabriel-verken i Timmernabben norr om Kalmar. Startades av Gabriel Burmeister på 20-talet, på samma ställe som Tillinge hade hållt till. Den här formen är dock från 60-70-talet så det är inte G Burmeister själv som ritat.

Trodde inte du ville ha hjälp med själva fabrikens namn eftersom det står i botten...

Comment

• Tack Peter S.

Det där borde faktiskt även jag ha kunnat Googla på.

Mvh/Urban

Comment

• Ursprungligen postat av Rubus Arcticus Visa inlägg
                      Ingen....
                      Ingen alls
                      ________________________________________________________________________
                      "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                      så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                      Då måste man ju nedvärdera nuet."

Comment

• Det är säkert många som tittat på Ditt krus och som svävat på målet, men inte kommit till skott.
                        Tiden är Gabriels 1930-tal och i form är den vanlig som dekorerad i andra glasyrfärger och dekorer. Andra fabniker framställde liknande långt in på 1950- och 60talen.

Comment

• Tack för ditt svar Gideon, Klurigt med Gabriel.
                          ________________________________________________________________________
                          "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                          så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                          Då måste man ju nedvärdera nuet."

Comment

• Hjälp med stämpel på hänkelvas från Gabriel

Någon som har en aning om vad stämpeln betyder(står för)
                            Hur gammal kan vasen/bägaren vara?
                            Måste även komma med en kanske för er en dum fråga (finns såna? ) Den är ovanlig i glasyren....har hört om harpälsglasyr,kan detta vara en sån eller är det ett nyare påfund?
                            Snygg är den iaf
                            Bifogade filer

Comment

• Här kanske du får lite svar:

Comment

• Tack så mycket! Jo liite hjälp fick jag

Comment

Working...
                                X