Blå Ara sparbössa [ID: Gabrielverken, Timmernabben]
Denna "spargoja" som vid första anblicken såg ut som den var tillverkad av plast. visade sig när jag tog tag i den att den var gjord i ett helt annat material, nämligen lera av något slag. Den är 20 cm hög.
Förmodligen är den ganska nytillverkad och jag tycker om den.
I botten finns en mycket otydlig stämpel, som jag inte kan tyda. Säkert kan någon av PES-experterna se vad det står?
Lite annorlunda till skillnad från alla grisar.
Den går vidare till ett av barnbarnen. Det gäller att spara för framtiden med tanke på blivande pension.
/Lars
Bifogade filer
- - - - - - - - - -
"För mycket av det goda är alldeles lagom."
Stämpeln gör att jag tror, trots att den ljusa leran ser ren och fräsch ut, att det kan röra sig om en tjeckisk art deco-tillverkning. Det är en gissning och tål att tänkas på lite mer!
Jag håller med luchur. Inte för att jag kunde läsa stämpeln utan för att jag har en liknande goja. Min är lite högre och är en vas, men färgerna är lika. Har bilder på den på en annan dator tror jag annars kan jag ta nya och visa.
Jag är också benägen att hålla med om att det verkar vara Gabriel. Dock kan jag inte läsa raden under G:et. En sen Gabriel-tillverkning skulle förklara det vita fräscha godset.
Ja, det är frågan som jag också ställer mig. Är den tysk? Ja, kanske. Det som talar emot det är att jag inte tycker att glasyren känns vidare tysk. Att rista in alla streck tar lång tid och talar inte för massproduktion, så om den visar sig vara tysk är det inte bland jättarna som Bay vi ska leta.
Efter att ha tittat ett tag på den fick jag en känsla som sa Gabriel keramik i Timmernabben. För att få det klargjort krävs bättre bilder av bottnen helst utan blänk.
Hur hög är vasen? Jag får intrycket att det är en golvvas?
Nä, den är inte stor alls.. mäter den imorrn samt gör ett nytt försök att fota undersidan, var lite för dåligt ljus tror jag..
den har en tjock genomskinlig ytterglasyr, räfflorna känns knappt... anledningen till att jag gissade på nån massproduktion är nog mest för att den inte känns handgjord.
Vasen är strax under 19 cm hög, 10 cm på bredaste stället. Den är glaserad på insidan med, med en mörkare brun glasyr
Glasyren är ruggigt blank och svårfotad (dock inte så tjock som jag fick för mig igår), enligt vad jag kan se är den märkt R 120, och ovanför nånting på fem bokstäver, den sista är ett O, de två innan antingen Z eller två lutande L
Kan jag flytta tråden själv eller måste nån admin göra det? För är det Gabriel så är den väl svensk? Kul! Jag hade själv lagt den i högen för billigt massproducerat, men som jag gillar =)
Comment