Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

B-märkt kruka

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Jag har två och jag gillar både form och glasyr, men tyvärr famlar vi fortfarande i mörkret. Även om teorier finns...

Comment

Då är det bara att fortsätta vara nyfiken!
      söffe

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
        B:et är som ett irriterande bi att fäktas med, och för att komma en liten bit på vägen, även om den visar sig gå åt fel håll, vill jag föreslå ett namn.

Lars-Erik Bergroth, fabrikör på Söderala Kakelfabrik.
        Just Söderala har jag inte sett på något lerföremål - har ni?

Som ägare kan han ha stämplat B för Bergroth och han och fabriken beskrivs i inlägg 17, i den här länken:

Naturligtvis kan det också vara så att ingen av ägarna under fabrikens verksamhetstid lät stämpla eller signera sina produkter, men i storleksförhållandet för antalet anställda, visavi mindre verkstäder, är det rimligt med någon stämpling.
        Tar någon upp handsken och ser om den passar?
        B som i brunt, den enda glasyr som användes av Bxxxx? Jag läste att Bergroths i Söderala hade problem med glasyrerna, så kanske...

Ny form åtminstone för mig (höjd 6,5 cm).
        Bifogade filer

Comment

Har sammanfogat tre trådar gällande "B-märkt gods", för bättre överblick.

Mvh Simco

Comment

Krus / kruka djupstämplat B

Detta krus inhandlades i ett anfall av Pes sjukan! Någonstans i bakhuvudet kände jag igen märkningen.. men inte att jag finner tråden när jag söker
            Kruset är ca 11 cm högt och 18 cm i diameter utan öron.
            Click image for larger version

Name:	IMG_4745.jpg
Views:	1
Size:	50,8 KB
ID:	514952Click image for larger version

Name:	IMG_4743.jpg
Size:	40,5 KB
ID:	514953Click image for larger version

Name:	IMG_4746.jpg
Size:	49,5 KB
ID:	514954Click image for larger version

Name:	IMG_4742.jpg
Views:	2
Size:	45,1 KB
ID:	514955Click image for larger version

Name:	IMG_4744.jpg
Size:	44,1 KB
ID:	514956

Comment

Jag har luchurs krus lillebror, inte exakt lika och lite mindre. Köpte den av precis samma anledning, att jag sett en tråd här på PES med krus märkta B. Jag kan inte heller hitta den tråden...
              Jag har dock för mig att man inte kom fram till vilken tillverkare som gjort dem?!

Comment

Lägg gärna ut bilder på ditt krus så kan vi få en ny tråd med möjlighet att så småningom få mysteriet löst

Comment

Kan inte någon finna en B-märkt kruka med en annan glasyr!?!
                  Last edited by Kaptenen; 2011-06-12, 23:13.

Comment

Där är ju länken

Kan du sammanfoga dem Kaptenen?
                    Last edited by Kaptenen; 2011-06-12, 23:13. Anledning: Sammanfogat trådar

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg

http://precisensan.com/antikforum/sh...ght=s%F6derala
                      Jag har sett en helt annorlunda både vad gäller glasyr och form, dock är färgen brun även på denna. Annars är det en vas, "typ" konstgods med matt enfärgad glasyr och dubbla hänklar på sidorna. Hänklarna är även dubbla i sig om Du förstår vad jag menar, alltså som åttor.
                      Det ser ut som gods från Bo Fajans eller Steninge verkstad. Tyvärr har jag varit lite för snål eller redan hittat något annat när jag stött på den på samma ställe ett flertal gånger under en längre period. Om den står kvar nästa gång så lovar jag att slå till.....

Comment

Med en dåres envishet, framhärdar jag i att B:et mycket väl kan stå för Bergroth...

Comment

Med en dåres envishet, framhärdar jag i att B:et mycket väl kan stå för Bergroth...
                          http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post147418
                          Problemet är att "min" med (ett vad jag kan bedöma) likadant stort B verkar var som äldst kanske 15-20 tal. Kanske t.o. m 30-tal. Då försvinner ju Bergroth....

Comment

Jo, han gick bort redan 1906, men verksamheten fortsatte (med avbrott för eldsvåda och återuppbyggnad) till 1925.
                            Kanske användes B:et för att varumärket var inarbetat lokalt.
                            Annars så - har jag ingen annan kandidat på lut.

Comment

Jo, han gick bort redan 1906, men verksamheten fortsatte (med avbrott för eldsvåda och återuppbyggnad) till 1925.
                              Kanske användes B:et för att varumärket var inarbetat lokalt.
                              Annars så - har jag ingen annan kandidat på lut.
                              Men då finns ju chansen, få se om den är kvar nästa gång.....

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                                Inte ens en kruka........, men införskaffades ändå i studiesyfte, Ni vet PES-sjukan. Så nu vill jag höra vad Kaptenen, Gideon och Ni andra har att säga om stora B. Polsson är ju mera för små bokstäver, som lilla g t.ex. Men Du får vara med ändå Pålle. Alla som är från Rebelltorg och Grobellert är välkomna, bara inga Trelleborgare, skoja bara.....
                                Bifogade filer
                                Last edited by prylsnubben; 2011-06-14, 20:07.

Comment

Working...
                                X