Var kan denna vara tillverkad och när? Verkar vara mkt gammal. Ngn bra länk att söka på? Tack på förhand.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
B-märkt kruka
Collapse
X
-
Last edited by Kaptenen; 2010-01-31, 15:13.
-
Nej, jag tror inte på Boda. Därtill har leran fel färg, men någonstans i södra Sverige borde det vara.
B-stämpeln dyker upp här och var, men ännu är den inte identifierad och det är bra att vi samlar ihop vad vi har, för att få en helhetsbild. Senast såg jag den på en mycket stor kruka med handtag.
Till slut kanske vi kan placera dem, åtminstone geografiskt.
Ett enkelt B räcker inte för att söka en rätt på enskild krukmakare.
Denna mugg har varit uppe tidigare, i en annan tråd, och jag tror att också E.B. visade upp en pryl med B-stämpel.
Comment
-
Skålarna påminner onekligen mkt om varandra. Min är 18cm utan öron, med öron ca 24cm
Skall luska vidare om Boda och Bornholm via bibloteket. Lite om boda fajans och terrakottafabrik på denna länk http://www.hardell.net/slhist/dam/dam05.htm
Mvh Åtvidabergarn
Comment
-
Än så länge har vi fyra olika föremål funna från Malmö i söder till Västernorrland och än så länge tyder det på en ganska standardiserad tillverkning med endast små variationer i glasyr förmodligen beroende på förhållandena vid bränningen. Placeringen av B:et ute vid kanten av bottnen verkar också mycket medveten.
Comment
-
Medan jag letade efter uppslag och likheter (vridna hänklar och handtag) i böckerna om äldre allmogelergods, hittade jag samma tankar jag haft ett bra tag - att inventering borde göras av keramikbeståndet hos alla hembygdsgårdar och -föreningar i hela Sverige.
Gunnar Lindqvist skrev så här i sin bok "Krukor och fat - Svenskt krukmakeri under 400 år", utgiven 1981, angående signaturer och stämplar:
"Ännu har inte någon fullständig inventering ägt rum av alla de krukmakarprodukter som finns i de svenska hembygdsgårdarna och museerna, och det är därför omöjligt att för närvarande presentera någon omfattande förteckning över krukmakarsignaturer, Det tidigare nämnda sydsvenska lergodsprojektet kommer att fylla denna lucka för Skåne, Halland, Blekinge, Småland och Gotland om några år, då det förväntas att forskningsresultaten kommer att publiceras."
Detta skrevs alltså året 1981, och vi är nu inne på 2010. 29 år har gått och all dittills utförd dokumentation är inlåst hos Kulturen i Lund, som fortfarande vägrar seriösa forskare tillträde till materialet. Det är väldigt synd, eftersom det under denna tidsrymd ännu fler krukmakare med unika minnen har tagit med sig vad de vet - i graven. Olästa intervjuer ligger i Lund till ingen nytta, på grund av att prestige hos enskild tjänsteman går före allmännytta och -intresse.
Likväl, krukmakargodset, inklusive kakelugnar, finns fortfarande kvar i alla hembygdgårdar i landet och dem prioriterar jag framför vad museer kan ha i sina magasin, eftersom anknytningen till orterna då är förstahandskällor.
Stämpeln B på lergods borde ha mest koncentration hos en eller två näraliggande gårdar och där finns lösningen.
Stämpeln Lilla G... i annan tråd har helt säkert, också där, lösningen i någon gård, och många andra oidentifierade finns även någonstans.. Att inte förglömma, är alla de andra föremålen som helt saknar märkningar, men har särdrag som skiljer sig geografiskt och i personliga handlag.
Ett nytt inventarieprojekt borde startas, via Svenska hembygdsförbundet, som ber sina medlemmar dokumentera vad de har och maila all dokumentation till en ideell grupp som vill syssla med detta.
Det projektet skulle bli mer vidsträckt än det gamla, eftersom den fokuserar på föremålen i första hand i hela landet och inte bara i en landsända.
Gissningar som leder till spekulationer och slutligen sanningar, har vi flera exempel utav på PES är enastående, men inventarieprojekt II borde vi på PES ta initiativet till.
Med tiden öppnas den tunga dörren i Lund och då har vi nytt material att samköra med det som finns bakom denna.
Comment
-
B:et är som ett irriterande bi att fäktas med, och för att komma en liten bit på vägen, även om den visar sig gå åt fel håll, vill jag föreslå ett namn.
Lars-Erik Bergroth, fabrikör på Söderala Kakelfabrik.
Just Söderala har jag inte sett på något lerföremål - har ni?
Som ägare kan han ha stämplat B för Bergroth och han och fabriken beskrivs i inlägg 17, i den här länken:
Naturligtvis kan det också vara så att ingen av ägarna under fabrikens verksamhetstid lät stämpla eller signera sina produkter, men i storleksförhållandet för antalet anställda, visavi mindre verkstäder, är det rimligt med någon stämpling.
Tar någon upp handsken och ser om den passar?Last edited by Gideon; 2010-08-25, 08:42.
Comment
, men vet inte.........
.
Comment