Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

B-märkt kruka

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Tack så mycket för inköpet, som förhoppningsvis ska göra oss alla klokare.

Just nu känner jag mig en aning förvillad.

Plötsligt går man ifrån att stämpla vid kanten.

Gideons förslag på tillverkning i Söderala, kan mycket väl stämma. Vasen kan nog vara tillverkad under första hälften av 1920-talet.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
      Tack så mycket för inköpet, som förhoppningsvis ska göra oss alla klokare.

Just nu känner jag mig en aning förvillad.

Plötsligt går man ifrån att stämpla vid kanten.

Gideons förslag på tillverkning i Söderala, kan mycket väl stämma. Vasen kan nog vara tillverkad under första hälften av 1920-talet.
      Åldern tror jag också på. Men sen, förvillad är ordet för dagen. B-et sitter i mitten, är dessutom mindre till formatet men det känns rätt naturligt då det är ett mindre föremål.
      Den råa leran som skymtar fram i skärven ser ut att ha den rätta kulörten för att kunna komma från samma tillverkare tycker jag. Dessutom verkar verkstaden föredra "Fyra nyanser av brunt". Men, men.........vi får väl hoppas att vi inte har fått ett problem till att lösa istället för hjälp att lösa det vi redan har med stora B.

Comment

Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
        Lägg gärna ut bilder på ditt krus så kan vi få en ny tråd med möjlighet att så småningom få mysteriet löst
        Här kommer äntligen ett par bilder. Det finns en liten kille på snart 1 år (nästa vecka) i hushållet och tyvärr har jag inte så mycket fritid att lägga på t.ex PES som jag skulle önska Sen måste jag ju lägga lite fritid på att införskaffa nya prylar på loppis också
        Krukan är i alla fall 9 cm hög och 17 cm mellan öronen!

Click image for larger version

Name:	DSCN3387.jpg
Views:	1
Size:	49,9 KB
ID:	517211Click image for larger version

Name:	DSCN3390.jpg
Views:	1
Size:	64,8 KB
ID:	517212

Comment

Hm, det ena B-märkta föremålet, efter det andra, börjar trilla in, så det är nog dags att höra sig för med den möjliga ursprungskällan: Söderala.

Någon som vill ta på sig att ringa kontaktpersonen för Söderala Hembygdsgård, Thord Blom och se om det finns liknande föremål i samlingarna?
          Checkout the full domain details of Halsingland.com. Click Buy Now to instantly start the transaction or Make an offer to the seller!

Comment

Stora B

Efter flera timmars letande ger jag upp och startar en ny tråd. Denna vackra, charmiga öronskål föll mig i smaken vid besök i Degeberga och när jag sedan vände på den och såg
            B var den snart inhandlad.

Någon administratör får gärna lägga den på rätt tråd.
            Bifogade filer
            p-son

Comment

Grattis till en kruka i gott sällskap!
              Ser fram emot att se fler fynd från Degerberga, där jag gärna själv hade varit idag.

Stackare att behöva leta så! Nu är örskålen inflyttad bland sina syskon.

Mvh simco
              Last edited by simco; 2011-07-24, 19:25.

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                Grattis till en kruka i gott sällskap!
                Ser fram emot att se fler fynd från Degerberga, där jag gärna själv hade varit idag.

Stackare att behöva leta så! Nu är örskålen inflyttad bland sina syskon.

Mvh simco
                Simco! Du är en ängel utan dess like! Mina övriga inköp presenteras på "mässtråden".
                p-son

Comment

Tack snälla Du!

Ser fram emot fynden, det närmaste man kan komma i lycka är att få se andras fynd, när man inte besökt mässan själv.

Comment

Varför hittar ingen mer än jag ett B i centrum.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                      Vi andra nöjer oss med att vara i perifiriet!
                      p-son

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                        To B or not to B, that is the question.

Comment

Spontant - nej.
                          Ser mer ut som en åtta än ett B.
                          De andra B-märkta föremålen är oglaserade undertill och har endast brun till brunspräcklig, blank glasyr.

Comment

Jag såg en B märkt skål på min loppisrunda i lördags
                            men
                            'glömde' ta med den.... pris 20:-

finns hos 'Gittan & Kjell' i Väsbyrondellen, väg 112 in i Höganäs
                            nr 36 i Antik Loppis Guiden noprdvästra Skåne o södra Halland

Comment

Working...
                            X