Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kakelugnar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Rolf J Visa inlägg
    Tänkte på PES och kakelungstråden när jag såg den här i somras. Vacker som en galjonsfigur och tillverkad vid Rudholms kakelungsfabik Norrköping.
    Rolf J!
    Den ena, lergöken, och den andra superpositiva överraskningen efter den andra.
    Rudholmarna tillhör "mitt forskningsområde" så "galjonsfiguren" hade suttit fint på väggen härhemma.

Tack, tack...
    p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
      Rolf J!
      Den ena, lergöken, och den andra superpositiva överraskningen efter den andra.
      Rudholmarna tillhör "mitt forskningsområde" så "galjonsfiguren" hade suttit fint på väggen härhemma.

Tack, tack...
      Tack själv Polsson för alla fantastiska trådar om bla. Stenbäck, Liljeqvist och kanske favoriten Lundholm - Tack, Tack…

Rudholmaren var senare såld och förhoppningsvis pryder hon nu väggen i något sekelskifteshus.

Comment

• I ett hus uppfört 1904 finns dessa kakelugnar.

Click image for larger version

Name:	Resize of Rotation of Regementsgat. 30 003.jpg
Views:	1
Size:	47,9 KB
ID:	521273 Click image for larger version

Name:	Resize of Regementsgat. 30 005.jpg
Size:	48,4 KB
ID:	521272

Comment

• Click image for larger version

Name:	Resize of Regementsgat. 30 011.jpg
Size:	47,5 KB
ID:	521274 Click image for larger version

Name:	Resize of Rotation of Regementsgat. 30 009.jpg
Size:	48,4 KB
ID:	521275

Comment

• Click image for larger version

Name:	Resize of Rotation of Regementsgat. 30 026.jpg
Size:	46,6 KB
ID:	521276 Click image for larger version

Name:	Resize of Rotation of Regementsgat. 30 029.jpg
Size:	47,6 KB
ID:	521277 Click image for larger version

Name:	Resize of Rotation of Regementsgat. 30 021.jpg
Size:	44,9 KB
ID:	521278 Click image for larger version

Name:	Resize of Rotation of Regementsgat. 30 016.jpg
Size:	46,5 KB
ID:	521279

Comment

• Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
              I ett hus uppfört 1904 finns dessa kakelugnar.]
              Herregud, Bengt H! Din hemtrakt förefaller vara överfull med kakelugnar. Vad är det för "figurer"
              i hörnorna på toppen på ugn nummer två?
              Last edited by Polsson; 2011-09-02, 22:44.
              p-son

Comment

• Tack för uppskattningen, Polsson!

Östersund, där jag tagit dom flesta bilderna, byggdes i huvudsak upp under 1800-talets två senare årtionden samt under 1900-talets första.
                Därför finns det en hel del byggnader kvar från den tiden och därigenom även en del kakelugnar.
                Nu har väl också en del av dessa hus blivit rivna och många kakelugnar har nog här som på andra ställen blivit utkastade.
                Men ännu finns det en mängd gamla hus att utforska.

Visar närbild på de två "figurerna".

Name:	Regementsgat. 30 012.jpg
Size:	46,8 KB
ID:	521305 Click image for larger version

Name:	Resize of Regementsgat. 30 011.jpg
Size:	45,2 KB
ID:	521306

Comment

• Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                  Oj, så vackert!
                  Fantastiskt fina bilder Bengt H.
                  Utmärkt forskning och intressant dokumentation från samtliga kakelugnsenthusiaster här på tråden!
                  Faktum är att vi hade en plåtbeklädd "kakelugn" i huset där jag växte upp. Ska leta igenom gamla foton och se om jag hittar en bra bild på den.
                  Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                  Verkligen tjusiga ugnar Bengt!
                  "Plåtugnen" på bilderna är mycket tjusigare än den som stod hemma hos mig när jag var liten. Denna har ett vackert krucifix eller "krona" som jag nog hade tilltalats av.
                  Efter mycket letande i gamla fotoalbum hade jag gett upp att kunna visa en bild på den gamla plåtugnen som fanns i huset där jag växte upp. Det enda som fanns var suddiga 80-tals-bilder, där ugnen fanns i bakgrunden, och där det var omöjligt att avgöra att det var en gammal plåtugn överhuvudtaget. Men så......

Ibland brukar jag roa mig med att kika på hemnet. Det är spännande att kika in hos andra, få inspiration, se lustiga lösningar, titta på drömhus och se inredningar där tiden stått still sedan 70-talet. Helt plötsligt såg jag ett hus som fick mig att reagera starkt. Huset där jag bodde från 4års ålder till det att jag skulle fylla 12 var till salu!
                  Kakelugnen var det första jag tänkte på.

Det var märkligt att få kika in i huset igen. När vi skulle flytta in ville jag absolut inte flytta. Huset hade då stått obebott i 30 år! och var ett renoveringsobjekt från grunden. Det fanns inget fungerande badrum och man fick duscha med en trädgårdsslang nere i den oinredda källaren i ett rostigt badkar, utan värme.
                  -Men Johanna, sa min mamma, -Det finns en kakelugn i huset!
                  Ja,ha det var ju lite positivt! Jag hade förväntat mig en krussidullig porslinsugn med "princesskrona" och fina blommor. Min min måste ha varit obetalbar när jag fick se "kakelugnen". Det var ju ingen kakelugn, det var ju ett enormt plåtrör!
                  Besvikelsen var total.

Just nu tycker jag att kakelugnen är hur häftig som helst och skulle gärna ha den. Jag blev dessutom grymt nostalgisk när jag såg bilderna från insidan av huset, trots att jag bodde i ett renoveringsinferno under de första 7 åren. Allt behövdes rivas ut, väggar stoppade med gamla långkalsonger från anno 1929, tidningspapper och sågspån, golv med ohållbara brädor, inget varmvatten, provisoriska toaletter och frukost med myror och spindlar som kröp runt i köket.

Nu efter min lilla historia kommer här en bild på kakelugnen i plåt.

Name:	kakelugn.jpg
Size:	23,8 KB
ID:	525866

Comment

• Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                    Nu efter min lilla historia kommer här en bild på kakelugnen i plåt.
                    [ATTACH]106115[/ATTACH]
                    Det måste kännas härligt att få plåta ugnen efter så många år!
                    Och nog blev den levande efter din "lilla historia", simco!
                    p-son

Comment

• Tack så mycket Polsson!

Visst var det spännande att få kika in även om det bara var via mäklarens hemsida.
                      Det väcker många minnen om jag säger så.

Comment

• Härligt att läsa Simco, tusen tack!!

Comment

• Tack själv Andres!
                          Det värmer!

Comment

• Kakelugn blir ju lite missvisande, "plåtugn" kanske. Hur tuff som helst, ser ut som en ångmaskin i fullstorlek.

Comment

• Ha, ha! Ja jag håller med!
                              Jag undrar hur jag hade reagerat om min mamma sålt in den så? som en ångmaskin i full storlek alltså!

Comment

• Roligt att du hittade "din" plåtugn, simco, och att du kunde visa bild på den.
                                Tack också för den fängslande berättelsen.

Undrar just om dessa plåtugnar ingick i kakelfabrikernas sortiment eller om de mestadels var av lokal tillverkning.

Eftersom det inte blivit några kakelugnar fotograferade under senare tid, så bidrar jag i stället med lite uppgifter ur skriften Svenska industrien 1907, och då avsnittet om kakelfabriker.
                                Anger här de verksamheter som finns med samt lite uppgifter om dessa, t.ex. antal tillverkade kakelugnar när detta finns angivet. Uppgifterna avser mestadels förhållandena under år 1905 eller 1904.

Arbrå kakelfabrik. Ägare: Adolf Ungers Industri AB. Vid fabriken sysselsattes 30 anst.

Arvika kakelfabrik. AB (grundat 1899). Tillverkning: 945 kakelugnar årligen. 24 anst.

C. Boivie, Uppsala. 2000 kakelugnar. 63 anst.

Borås kakelfabrik. S.J. Gustafsson. 685 kakelugnar och 3200 spiskakel. 15 anst.

AB Eskilstuna kakelfabrik, A. Sundberg. Fabriken anlades redan 1824 av fabrikör Lidholm. Bolaget grundat 1903. 1000 kakelugnar. 35 anst. Specialitet: målade kakelugnar.

Filipstads kakelfabrik. AB (grundat 1887). 14 anst.

Gefle kakel- och fajansfabrik. AB (grundat 1894). Anlades 1859 av firman Forsstén & Forsell. Tillv. bättre ornerade, emaljmålade och majolika-kakelugnar, fajanskärl och terracottaarbeten. 110 anst.

AB N. Th. Holms kakelfabrik, Norrköping. (Affären grundad på 1850-talet, bolaget 1906). 30 anst.

Kakelfabriks AB i Karlskrona. (grundat 1884). Tillverkar dekorativa och enkla kakelugnar, prisbelönta med såväl guld- som silvermedaljer. 2751 kakelugnar. 84 anst.

Kalmar kakelugnsfabrik. E.A. Eriksson. (anl. 1897). Tillverkar vita, emaljerade, tonfärgade och majolika-målade kakelugnar. 47 anst.

Karlshamns kakelfabrik. Fabriken igångsattes 1899 av fabr. G.F. Lundberg. Sedan 1904 Karlshamns kakelfabriks AB. 38000 kakel. 30 anst.

Lidköpings kakelfabriks AB (grundat 1898) 16 anst.

Lindes kakelfabrik, Lindesberg. (anl. 1903) C.V. Sundén, Erik Wirén. 500 kakelugnar.

August Nordström & Co:s kakelfabrik. Fors, Rekarne (nära Eskilstuna). 850 kakelugnar. 40 anst.

Nyköpings kakelfabrik. AB (grundat 1905).

Oscarshamns kakelfabriks AB (grundat 1900). 1429 kakelugnar. 47 anst.

J.Z. Rudholm & C:is kakelfabrik, Norrköping. Anl. 1866 av J.Z. Rudholm. Nuv. ägare John Rudholm. Tillverkar enkla och dekorativa kakelugnar och spislar efter ritningar av framstående svenska arkitekter. 36 anst.

A. Th. Sandbäcks kakelfabrik, Kalmar. Anlagd 1879 av Sandbäck. Tillverkar såväl äldre som modernare ugnar. 77 anst.

Sankt Eriks kakelfabrik. Uppsala. AB (grundat 1888) 37 anst.

Skara kakelfabrik (anl. 1894) G.V. Hofling, C.O. Muhr, M. A:son Ståhl. 1000 kakelugnar. 28 anst.

Skattkärrs kakel- och tegelfabriker (nära Karlstad) (anl. 1902) L. Tjerneld. 54 anst. vid de båda fabrikerna.

AB Svenska kakelfabriken. Örebro (grundad 1901). 30 anst.

Tinnerbäckens kakelfabrik. Linköping. Fabriken anlades 1875 av C.A. Andersson. Från 1896 äges den av Emil Anderson. Tillverkar såväl enkla som praktkakelugnar med övervikt för de förstnämnda. Ca. 20 anst.

Trollhättans kakelugns- och lerkärlsfabriks AB
                                . (grundat 1897). 32 anst.

Töreboda kakelfabrik. G.V. Hofling, C.O. Muhr, M. A:son Ståhl. 400 kakelugnar. 15 anst.

Upsala-Ekeby AB. Tegel-, kakel- och terracottafabrik. 1700000 tegel, 3931 kakelugnar m.m. 183 anst.

Upsala kakelfabrik (anl. 1858). Tidigare Forsstén, Forsell & C. Sedan 1894 Upsala kakelfabriks AB. Tillverkar vitglaserade kakelugnar, såväl enkla släta som ornerade och målade med emaljfärg och guld m.m. 2196 kakelugnar 62 anst.

AB Westerdahls kakelfabrik. Borg, Norrköping. Fabriken anl. 1899 av Sven Bergkvist och Matthias Westerdahl. Sedan 1906 aktiebolag. Tillv. prakt- samt ordinära och enkla kakelugnar, spiselkakel, beklädnadsplattor och stenkärl. 26 anst.

Vesterås kakelfabrik. B.H. Lundgren, J.C. Lundgren. 700 kakelugnar samt div. blomkrukor. 30 anst.

Örebro kakelfabrik.(anl. 1896) Frans Oskar Laurell, Axel E. Evensén. 17 anst.

J.E. Östberg & C. Örebro. 1200 kakelugnar. 49 anst.

Förutom dessa fanns det då säkerligen fortfarande en del mindre kakelfabriker i verksamhet.
                                I Hälsingland med sina många kakelfabriker och kakelugnsmakare var t.ex. Söderala kakelfabrik i verksamhet en bra bit in på nittonhundratalet.
                                Om denna och de övriga tillverkarna i området skall det nog gå att läsa i Birgitta Lundblads nya bok, som enligt tillförlitliga källor skall finnas till försäljning inom kort. Eftersom boken utges av Hälsinglands museum i Hudiksvall, så bör nog boken också gå att beställa bl.a. hos detta museum.

Comment

Working...
                                X