Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kakelugnar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tack så mycket för verkligt intressant information om kakelugnar i allmänhet och plåtugnar i synnerhet, TorparAnna.

Några ugnar till bidrar jag med här.
    Först en ugn på hotellrum inne i stan (Östersund)

Sedan en ugn som nog är rätt så gammal. Mitten av 1800-talet gissar jag. Möjligen har överdelen kommit till senare.
    I alla fall finns ugnen i ett K-märkt hus från 1730-talet.
    Bifogade filer

Comment

• Lika som bär

Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
      Två ugnar från Östra Bodarne (utanför Alingsås). Bilderna tagna utan blixt i mörka rum,
      söffe
      Hallå Söffe,
      Hittade den här gamla bilden med kakelugnen i mitt arbetsrum (Galma stan) och visst påminner den en av dina. Luckorna och benen skiljer, men formen och kakelt ser ut att vara lika. Vet ni någonting om åldern? So long...
      Bifogade filer

Comment

• En fantastiskt fin ugn du visar bild på, Kim.

Fyra stycken hittade jag i går (lördag) i ett hus från början av 1900-talet.

Sedan kommer bild på en ugn från ett 1800-talshus i östra Jämtland.
        Tyvärr har jag inte varit där själv, men blivit lovad att få komma dit och ta bilder på husets övriga kakelugnar samt de urprungliga tapeterna och takmålningarna.
        Bifogade filer

Comment

• Tillbehör till kakelugnen

Ånyo härliga bilder på fler kakelugnar, Bengt H!

Det är synd att inte tillverkarnamn kan åsättas dem i de flesta fallen.
          De borde gå att identifiera, med ledning av utseenden och jämkning med priskuranter från samma tid, och det har sagts tidigare.
          Cramérs bok uppvisar många modeller, och de stockholmska arbetena forslades ofta vidare ut i landet, i de fall beställaren tyckte att de var billigare eller mer imposanta än vad lokale tillverkaren kunde åstadkomma.
          Det gäller även andra städers vidareförsäljning.
          Fotograferingen och dokumenteringen är likafullt viktig, i och med att kakelugnarna finns kvar just nu. Imorgon kan de vara borta.

Ett litet sidospår blir det dock här, och det är bättre än att starta en ny i denna fråga.
          För en tid sedan köpte jag något som kallades "askförsats" till kakelugn, och den är underbar som tillbehör till en rund sådan med samma ornamentdetaljer och glasyrfärger.
          Det är bara det att jag har plöjt igenom de flesta böcker som handlar om kakelugnar, och inte någon bild visar en sådan - som naturligt borde stå vid sidan av på golvet, med en raka lagd eller eldgaffel ståendes, på den.

Säljaren hade hört för flera år sedan, att den kom från Österfärnebo och den uppgiften kan inte motsägas, utan annat på fötterna - inte heller påskriften från 1895 och att den kostade 50 öre då.
          Nu råkade både han och jag, ovetandes om varandra, bevista mässan i Solnahallen för några veckor sedan, och fick se just en glaserad "lergodslåda" på fyra fötter hos en utställare.
          Den var enkel i utformningen, rak baktill, helt slät utan ornamentering, och brunstrimmigt glaserad i blankt (tyvärr tänkte jag inte på att fotografera den då - i ren tankspriddhet). Enligt honom var det 16 år sedan han sett en sådan, och att det var en slump att den dök upp, som av en ödets nyck.
          Den såg ut att vara avpassad till en rak kakelugn, med tanke på baksidan av denna.

Finns det fler exempel, och finns det andra namn än askförsats (ämnad till att samla upp aska) än detta ord, så att det blir lättare att söka på motsvarigheter utomlands?
          Har ni annan tolkning av vad lådan kan ha använts till?
          Bifogade filer
          Last edited by Gideon; 2010-10-02, 02:45.

Comment

• Någratill kakelugnar får det bli i dag.
            De fyra första finns i ett hus byggt 1893 och ugnarna skall ha funnits där hela tiden.

Den sista finns i ett relativt nybyggt hus och ugnen har tidigare stått i en gästgivaregård i Ångermanland.
            Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
              Ånyo härliga bilder på fler kakelugnar, Bengt H!

"Ett litet sidospår blir det dock här, och det är bättre än att starta en ny i denna fråga.
              För en tid sedan köpte jag något som kallades "askförsats" till kakelugn, och den är underbar som tillbehör till en rund sådan med samma ornamentdetaljer och glasyrfärger.
              Det är bara det att jag har plöjt igenom de flesta böcker som handlar om kakelugnar, och inte någon bild visar en sådan - som naturligt borde stå vid sidan av på golvet, med en raka lagd eller eldgaffel ståendes, på den.

Säljaren hade hört för flera år sedan, att den kom från Österfärnebo och den uppgiften kan inte motsägas, utan annat på fötterna - inte heller påskriften från 1895 och att den kostade 50 öre då.
              Nu råkade både han och jag, ovetandes om varandra, bevista mässan i Solnahallen för några veckor sedan, och fick se just en glaserad "lergodslåda" på fyra fötter hos en utställare.
              Den var enkel i utformningen, rak baktill, helt slät utan ornamentering, och brunstrimmigt glaserad i blankt (tyvärr tänkte jag inte på att fotografera den då - i ren tankspriddhet). Enligt honom var det 16 år sedan han sett en sådan, och att det var en slump att den dök upp, som av en ödets nyck.
              Den såg ut att vara avpassad till en rak kakelugn, med tanke på baksidan av denna.

Finns det fler exempel, och finns det andra namn än askförsats (ämnad till att samla upp aska) än detta ord, så att det blir lättare att söka på motsvarigheter utomlands?
              Har ni annan tolkning av vad lådan kan ha använts till?"

Hallå Gideon,
              Visst hör attributen till den här tråden och jag måste berömma din "askförsats". Kanonfin.
              Har en liknadne i mässing, på tre ben, med gallerliknadedekor i stan och
              kan inte plåta just nu. Sannolikt England.

Ja, vad kallar dom för? Knappast askkopp (jfr spottkopp). Inte heller asklåda,
              för det är ingen låda i egentlig bemärkelse. Svar, vet ej. Eller varför inte askskyffel? Vi lyfte upp skyffeln och sopade rent.

Apropå tillbehör bifogar jag en bild, so long:
              Bifogade filer
              Last edited by Kim von Platen; 2010-10-02, 21:22.

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                Hallå Söffe,
                Hittade den här gamla bilden med kakelugnen i mitt arbetsrum (Galma stan) och visst påminner den en av dina. Luckorna och benen skiljer, men formen och kakelt ser ut att vara lika. Vet ni någonting om åldern? So long...
                Hej Kim!
                Sökte lite på nätet och fann den här informationen om gården där kakelugnarna stod. Gissningsvis är det från förra sekelskiftet ung.
                söffe

"Österbodarne Egendom är en av Västsveriges mest välbebyggda och vackrare egendomar. Byggnationen, som präglas av sent 1800-tal samt tidigt 1900-tal, är högt belägen med vacker utsikt i väster över sjön Mjörn med dess omgivningar. Egendomen ligger endast 4 mil från Göteborg och omfattar 100 hektar varav 69 hektar skog och 20 hektar inägomark".

Comment

• Hallå Söffe,
                  Tack och so long...

Comment

• I ett hus byggt 1905 finns dessa ugnar
                    Bifogade filer

Comment

• Bilder på några enklare ugnar.
                      Först en ugn som finns i en hembygdsgård. Byggnaden som uppfördes ungefär i sekelskiftet 18-1900-tal, användes ursprungligen som skola. Tidigare har det nog, efter spår att dömma, funnits ett flertal ugnar i huset.

Övriga ugnar finns i ett hus som byggdes 1877 och tidigare använts som gästgiveri.
                      I ett uthus fanns också en nedriven kakelugn. På några av kaklen gick det att se instansningen " P S". Kan dom möjligen komma från C A Petterson & Co i Stockholm?
                      Bifogade filer

Comment

• Ett gammalt,inskannat polaroidfotografi av en ugn som fanns i en byggnad som revs på 1960-talet.
                        Ugnens vidare öde är okänt för mig.
                        Bifogade filer

Comment

• Bidrar med en bild på kakelugnen i min lägenhet. Troligtvis en Rudholms, men jag är långt ifrån säker (bor i norrköping). Har inte eldat i den än, men den skall tydligen vara helt ok att elda i.
                          Bifogade filer

Comment

• Ett mycket stiligt och annorlunda exemplar som Du visar, mollgam! Tack för det!

Jag fortsätter med en ugn som finns i ett hus byggd troligen några år före det förra sekelskiftet. Lokalerna används nu som kontor.

Den andra ugnen finns i en lägenhet där fastigheten är byggd 1899.
                            Bifogade filer

Comment

• Här visas två ugnar som nu finns i ett vackert 1800-tals hus. Dit har dom dock kommit på senare år.

Passar på att fråga om det är någon som kan tänka sig att sälja kopior eller orginal av gamla kakelugnspriskuranter.
                              Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                                Här visas två ugnar som nu finns i ett vackert 1800-tals hus. Dit har dom dock kommit på senare år.

Passar på att fråga om det är någon som kan tänka sig att sälja kopior eller orginal av gamla kakelugnspriskuranter.
                                Har tyvärr inga kakelugnspriskuranter, Bengt H! Skulle jag däremot hitta några,
                                kommer de med posten till dig som tack för alla fina kakelugnar som du visat/visar på PES.
                                p-son

Comment

Working...
                                X