Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kakelugnar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• De metallklädda ugnarna, kaminugnar, har jag visat bilder på tidigare.
    En del annonser för dessa finns också tidigare i tråden.
    När jag nu fick se två stycken i en f.d. skola byggd 1906-07 så blev en av dem naturligtvis fotograferad.

Den gröna kakelugnen finns i en hembygdsgård i länet, men dess ursprungliga plats är ett hus i grannskapet.

Den ljusa ugnen har också blivit flyttad. Tidigare fanns den i en stadslägenhet, men nu finns den på ett äldreboende där den får tjäna som ögonfröjd.

Click image for larger version

Name:	Resize of Rotation of 2011-07-16 017.JPG
Views:	1
Size:	48,6 KB
ID:	517566 Click image for larger version

Name:	Resize of 2011-07-16 020.JPG
Size:	46,9 KB
ID:	517567 Click image for larger version

Name:	Resize of Rotation of 2011-07-16 004.JPG
Size:	47,6 KB
ID:	517568 Click image for larger version

Name:	Resize of Rotation of 2011-07-16 011.JPG
Size:	45,8 KB
ID:	517569 Click image for larger version

Name:	Resize of 2011-07-16 006.JPG
Size:	46,5 KB
ID:	517570 Click image for larger version

Name:	Resize of 2011-07-16 007.JPG
Size:	45,1 KB
ID:	517571
    Last edited by Bengt H.; 2011-07-17, 17:36.

Comment

• Några till ugnar.
      Nu från en byggnad byggd mitten på 1910-talet.

Hopas att bilderna inte "kletar" ihop sig denna gång.

Name:	Resize of Rotation of 2011-07-16 003.JPG
Size:	47,8 KB
ID:	517590 Click image for larger version

Name:	Resize of 2011-07-16 004.JPG
Size:	48,0 KB
ID:	517591 Click image for larger version

Name:	Resize of Re-exposure of Rotation of 2011-07-16 008.JPG
Size:	48,2 KB
ID:	517592 Click image for larger version

Name:	Resize of Rotation of 2011-07-16 014.JPG
Size:	46,6 KB
ID:	517593

Comment

• Den ljusare av dessa ugnar finns i en byggnad på en hembygdsgård.
        Byggnaden skall ha blivit ditflyttad på 1860-talet, och ugnen kanske kom dit något årtionde senare.
        Den gulaktiga finns i en uthusbyggnad vid en järnvägsstation.
        Stationsbyggnaden, som tyvärr inte längre har kvar några kakelugnar, skall ha blivit uppförd 1878-79, och uthusbyggnaden troligtvis samtidigt.
        Ev. kan kakelugnen vara av lokal tillverkning.

Name:	Resize of Rotation of 2011-07-24 007.JPG
Size:	45,2 KB
ID:	517931 Click image for larger version

Name:	Resize of 2011-07-24 006.JPG
Size:	46,4 KB
ID:	517932 Click image for larger version

Name:	Resize of Rotation of 2011-07-24 009.JPG
Size:	44,5 KB
ID:	517933 Click image for larger version

Name:	Resize of 2011-07-24 011.JPG
Size:	45,9 KB
ID:	517934

Comment

• Anjougården Skene

På Anjougården i Skene visas bland mycket annat många delar från kakelugnstillverkningen. Här några bilder med kakeldelar och formar.
          Hembygdsföreningens hemsida har också länkar till den gamla filmen med kakelugnstillverkning från 1923.
          Bifogade filer

Comment

• Tack för att vi har fått följa med på ett besök vid Anjougården, Lars.
            Det finns fantastiskt mycket intressanta utflyktsmål att besöka om det bara fanns tid till detta.

Huset som denna kakelugn finns i skall vara uppförd under mitten av 1700-talet, men ugnen kanske kom dit hundra år senare.

Name:	Resize of 2011-07-30 004.JPG
Size:	48,4 KB
ID:	518242 Click image for larger version

Name:	Resize of Rotation of 2011-07-30 003.JPG
Size:	45,4 KB
ID:	518243

Comment

• Denna ugn finns i en fastighet uppförd 1901 som bostad till stadspredikanten, alltså en prästgård i stadsmiljö.
              Tyvärr har ugnen fått några kakelplattor borttagna vid eldstaden.

Name:	Resize of Rotation of 2011-08-02 004.JPG
ID:	518447 Click image for larger version

Name:	Resize of Rotation of 2011-08-02 002.JPG
ID:	518448 Click image for larger version

Name:	Resize of 2011-08-02 006.JPG
ID:	518449

Comment

• I samma våning finns också denna ugn.

Name:	Resize of 2011-08-02 014.JPG
Size:	47,9 KB
ID:	518450 Click image for larger version

Name:	Resize of Rotation of 2011-08-02 009.JPG
Size:	46,0 KB
ID:	518451 Click image for larger version

Name:	Resize of 2011-08-02 012.JPG
Size:	47,2 KB
ID:	518452

Comment

• En numera nedplockad ugn, som sägs vara av B H Lundgrens fabrikat.

Name:	Resize of IMG_0004.jpg
Size:	48,1 KB
ID:	518764 Click image for larger version

Name:	Resize of IMG_0002.jpg
Size:	43,4 KB
ID:	518763 Click image for larger version

Name:	Resize of IMG_0003.jpg
Size:	43,2 KB
ID:	518765

Comment

• I en elegant stadslägenhet har denna ugn stått.
                    Numera ger den prydnad, och ibland även värme i en affärslokal.

Name:	Resize of 2011-08-10 004.JPG
Size:	47,6 KB
ID:	518799 Click image for larger version

Name:	Resize of Rotation of 2011-08-10 002.JPG
ID:	518800 Click image for larger version

Name:	Resize of 2011-08-10 006.JPG
Size:	47,5 KB
ID:	518801

Comment

• Oj, vad mycket vackra ugnar som visats i denna tråd sedan jag var här sist!
                      Den som visas i inlägg #171 av Bengt H får det nästan att tåras i ögonen.

I mitt gamla inlägg #105 i denna tråd skrev jag bl a lite om plåtugnar:
                      "... ... Bengt H visade en bild på en underbar plåtugn från NG Nilsson, som jag såg att ni undrade lite över.
                      Kanske fick Nilsson sin idé från våra grannar i öster för dessa ugnar är relativt vanliga i Finland. De är alltså ingen uppfinning av Nilsson.
                      Plåtugnarna ansågs inte finare än kakelugnarna, snarare tvärt om så stod dessa i de mindre kamrarna, men om de även var billigare vet jag inte.
                      Inkåmet var det samma som för kakelugnar, dvs de var murade på samma sätt och innehöll inte sand som de svenska moderna plåtugnar man kan köpa idag.
                      Plåtugnarna var en efterlikning på de svenska kakelugnarna och kallas ofta också för kakelugnar. De lämnades obehandlade men ofta också målade i linoljefärg vilket blir mycket vackert!
                      Idag har dessa ugnar, precis som kakelugnarna i Sverige, fått ett uppsving och finns ibland att hitta på finska byggnadsvårdsbutiker (finns även färg "anpassad" för att måla plåtugnar).
                      Det finns också moderna finska plåtugnar i nytillverkning, då muras de av block i någon slags värmehållande komposit under plåten. ... ..."

Jag vill haka vidare på detta inlägg och tipsa om en liten artikel i samma ämne i senaste numret av Gård & Torp, sidan 77.
                      Inga nya fakta, men lite målningstips och framförallt bilder. Kan tyvärr inte få in dem här, men kanske någon annan som har tidningen kan det?

Vad tusan har hänt med Gård & Torp på sista tiden förresten?? Det går nästan inte att se skillnad längre på den mot Lantliv och liknande "lantliga" inredningsblaskor Men den frågan känns OT och får bli en annan disskussion någonstans

Comment

• Ursprungligen postat av TorparAnna Visa inlägg
                        Oj, vad mycket vackra ugnar som visats i denna tråd sedan jag var här sist!
                        Jag håller med dig till 100%, TorparAnna, och vågar påstå, utan att trampa någon på tårna, att det är till stor del tack vare Bengt H.
                        Jag njuter i fulla drag varje gång kakelugnar visas, motsatsen gjorde jag när jag läste Trelleborgs Allehanda idag. Se nedan.
                        Bifogade filer
                        p-son

Comment

• Jag fick förhöjd puls direkt när jag läste rubriken! Man kan ju förstå problematiken, men totalt eldningsförbud ?!?
                          Och hur kunde grannarna fortsätta klaga efter en så hård kompromiss som de ändå fick igenom?...
                          Vilken mardröm att ha en ugn som fungerar efter konstens (kommunens) alla regler, och så får man bara ha den som skådebröd

Nu vet jag ju absolut ingenting om de inblandade husen och hur stort klagarnas problem egentligen varit, men vad ironiskt det skulle vara om de tex hade asbestisolerade trummor i ett "hälsosamt" mekaniskt ventilerat, välisolerat hus... med kyl och frys fulla med E-nummer och småbarn dagligen sugandes på mjukplastleksaker... det gäller att lägga krutet på rätt fiende

Comment

• Ursprungligen postat av TorparAnna Visa inlägg

Jag fick förhöjd puls direkt när jag läste rubriken! Man kan ju förstå problematiken, men totalt eldningsförbud ?!?
                            Och hur kunde grannarna fortsätta klaga efter en så hård kompromiss som de ändå fick igenom?...
                            Vilken mardröm att ha en ugn som fungerar efter konstens (kommunens) alla regler, och så får man bara ha den som skådebröd

Nu vet jag ju absolut ingenting om de inblandade husen och hur stort klagarnas problem egentligen varit, men vad ironiskt det skulle vara om de tex hade asbestisolerade trummor i ett "hälsosamt" mekaniskt ventilerat, välisolerat hus... med kyl och frys fulla med E-nummer och småbarn dagligen sugandes på mjukplastleksaker... det gäller att lägga krutet på rätt fiende
                            Det ligger i tiden, enligt min mening! Att man tex inte ska röka inomhus är en självklarhet
                            enligt min mening, men att det är rökförbud utomhus kan väl knappast vara skadligt med tanke på att röken förenar sig med luften. Minns ett gammal par utanför Trelleborgs som hade höns och en gris. Eftersom det var ett attraktivt område byggdes det ett flertal villor vid tomterna intill och så vidare det gamla parets hus. Grannarna klagade på lukten och hälsovårdsnämnden gjorde besök hos det gamla paret och sade att de inte fick ha höns och en gris inom tätbebyggt område.

P.s Jag röker ej.
                            D.s
                            p-son

Comment

• Tack för de positiva orden, Polsson och TorparAnna!

Min ambition angående sommarens kakelugnsfotograferande var rätt mycket högre ställda än vad resultatet har blivit. Mycket beroende på en envis förkylning.
                              Men än finns det tid, och förhoppningsvis skall inspirationen komma flygande med höstvindarna.

Det måste vara pyrt att inte få elda i sin kakelugn. Tråkigt när grannsämjan inte är bättre än så här.

Comment

• Tänkte på PES och kakelungstråden när jag såg den här i somras. Vacker som en galjonsfigur och tillverkad vid Rudholms kakelungsfabik Norrköping.
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X