Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Per Albert Lindblad - P.A.L. Norrtälje - Wäddö‏

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
    Ännu en vas av P.A.L. från tiden i Norrtälje.

Tidigare i tråden pratades det om Stenbäcks löv, och här kan man diskutera hans svärmorstungor, vilka återkommer i Polssons tråd om densamme.
    Någon som vill avråda från dylikt tal och jämförelse?
    Kommer osööööööökt att tänka på Tjadden Hällströms monolog om han som inte kunde säga r, det blev l istället, precis som för asiaterna.
    Läraren sporde vad som föregått bråket på skolgården : Han som inte kan säga r sparka kring i löven. Han ska inte sparka Kling någonstans replikerade läraren. PS Youre still my best pal, Gideon.

Comment

Denna mossgröna och 13,5 cm höga måste ha fallit ner i min varukorg när jag var på Myrorna eller var det månne ett köp inspirerat av PES...
      Hur som helst ser den ut att höra hemma i denna tråd? Tycker mig se vissa likheter med signeringen på Rosas mugg och möjligen också på den av Gideon sist presenterade bilden... vad säger ni?
      Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av brattensby Visa inlägg
        Denna mossgröna och 13,5 cm höga måste ha fallit ner i min varukorg när jag var på Myrorna eller var det månne ett köp inspirerat av PES...
        Hur som helst ser den ut att höra hemma i denna tråd? Tycker mig se vissa likheter med signeringen på Rosas mugg och möjligen också på den av Gideon sist presenterade bilden... vad säger ni?
        PAL visar sig ha många strängar på sin drejskiva.

Comment

Denna mossgröna och 13,5 cm höga måste ha fallit ner i min varukorg när jag var på Myrorna.........
          Tycker mig se vissa likheter med signeringen på Rosas mugg och möjligen också på den av Gideon sist presenterade bilden... vad säger ni?
          Bra bortförklaring Brattensby, den ska jag köra med när jag kommer hem från loppisen

Inte helt likt, signeringen på din är ju mer skrivstil. Men N:et är ju rätt likt. Vi får se om det dyker upp någon grafolog på tråden.

Comment

Rullar in kruset märkt Norrtälje från annan tråd.
            Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Rolf J Visa inlägg
              Rullar in kruset märkt Norrtälje från annan tråd.
              Visst är det väl samma "gube", kolla speciellt detta i Norrtälje.

Comment

Krukmakeriet i Bältartorp anlades 1896 av Svenska pilodlings- och trädgårdsaktiebolaget. Produktionen var helt inriktad på tillverkning av blomkrukor. Man räknade med att kunna tillverka 800 000 stycken om året, och man försåg många av Sveriges handelsträdgårdar med blomkrukor. Den först anställde krukmakaren var från Trelleborg och hette Olof Åkesson sedan följde en Sundberg och en Karlsson. P A Lindblad började som drejare hos bolaget 1896. Från 1901 drevs krukmakeriet av Ernst Gustaf Bagge, ägare till Gransäters gård eller Simpbyle som den ursprungligen hette. Han arrenderade krukmakeriet till 1904 då Pilodlingsbolaget avvecklade verksamheten i Norrtälje. Krukmakeriet köptes då istället av kakelugnsmakaren J F Björkman som drev verksamheten i två år. Den 4 maj 1906 sålde Björkman rörelsen till P A Lindblad som fortsatte att driva krukmakeriet i Bältartorp till den 1 maj 1946 då han flyttade verksamheten till Ortala. Byggnaderna användes sedan en tid som vedförråd av en handlare från Vätö. Leran till tillverkningen togs ursprungligen från ett lertag intill fabriken, men senare från stranden av Norrtäljeviken. Lindblad började tillverka keramik i olika former 1926, men fortsatte även tillverka blomkrukor fram till 1939. Som mest hade han tre drejare och en packare anställda. Anledningen till att han flyttade från Bältartorp var bland annat att småhusbebyggelsen började tränga på och fördärvade utsikten från ateljén över Norrtäljeviken.

Comment

Då P A Lindblad flyttade till Ortalalund startade direktör Gunnar Lindström en ny keramikverkstad i Grind någon kilometer från Bältartorp. Verkstaden hade tidigare drivits av P A Lindblads son Gösta, som nu tillsammans med ytterligare en person blev anställd i verkstaden. Gunnar Lindström tyckte att det vore synd att inte utnyttja den fina Norrtäljeleran. P A Lindblad hade gjort enklare keramik, men den nya verkstaden skulle inrikta sig på lite finare keramiska arbeten som vaser, urnor, stop och fat, men även knappar, smycken och clips. Gösta Lindblad drejade och Gunnar Lindström stod för formgivningen. Man arbetade även med en ung konstnärinna – Maj-Lis Nilsson från Kristinehamn. De smycken man tillverkade föreställde fåglar, fiskar, pingviner, sjöstjärnor och gamla avgudabilder i stort urval. År 1947 låg verkstaden på en bara 400 kvadratmeter stor tomt i Grind, men Lindström hade köpt till ytterligare 115 000(!) kvadratmeter för att kunna utöka verksamheten.
                  Är det någon som känner till hur det gick för verkstaden, och är det någon som har något alster? Det vore skojigt att få se.

Comment

Välkommen till forumet, Arton!

Det är mycket bra och initierade skildringar Du återger. Stort tack!
                    Varifrån kommer denna information?

Olof Åkesson nämns i inledningen, men jag har bara hittat två andra Åkesson från Trelleborg. Albert och Nils, födda 1839 resp. 1842 i folkräkningen från 1900. Albert som kakelugnsmakare och Nils som kakelarbetare.
                    Men en Olof (född 1877), finns som son till kakelugnsmakare Anders August Åkesson i Trelleborg året 1890. Är det denne Du avser? Han är tio år senare spårlöst försvunnen och kan tidigt ha gått bort.
                    Fler namn återfinns i början på den här tråden http://www.precisensan.com/antikforu...ad.php?t=20444

Att en son till P.A.L., Gösta, gick i fars fotspår, utan att följa med till Väddö, är en nyhet. Den verksamheten har varit okänd.
                    Det blir ett problem, om vi inte vet hur märkningarna ser ut, eller om de överhuvudtaget fanns. Likaså hur verkstaden glaserade, kanske på ett sätt som särskiljer sig?
                    Jag har en stor, glaserad salamander, som enbart har en i blyerts skrivet pris på undersidan, och inget annat utöver det. Den ska köpts vid ett havsbad i närheten av Stockholm.
                    Det var ett exempel.

Kanske finns det reklambilder i lokala tidningsannonser från slutet av 1940-talet att bläddra fram i Norrköpings bibliotek?

Comment

Olof Åkesson nämns i inledningen, men jag har bara hittat två andra Åkesson från Trelleborg. Albert och Nils, födda 1839 resp. 1842 i folkräkningen från 1900. Albert som kakelugnsmakare och Nils som kakelarbetare.
                      Men en Olof (född 1877), finns som son till kakelugnsmakare Anders August Åkesson i Trelleborg året 1890. Är det denne Du avser? Han är tio år senare spårlöst försvunnen och kan tidigt ha gått bort.
                      Det kanske kan vara Olof Nikolaus Åkesson född den 11/4 1839 i Trelleborg och son till kakelugnsmakare H C Åkesson. Olof var förövrigt tvilling till Albert som nämns som "döf" medan Olof nämns som "krympling" i husförhörsboken. 1890 var Olof gesäll i Norrtälje.
                      Last edited by Polsson; 2011-01-24, 19:16.
                      p-son

Comment

Jag bor bara något stenkast från den plats i Bältartorp där krukmakeriet låg, och nyfiken som jag är började jag ursprungligen forska i varför en gata här intill heter Krukmakargatan. De uppgifter jag hittat kommer från de vanliga olika arkiven, men framförallt från gamla artiklar i Norrtelje tidning. I april 1946 hade man en stort uppslagen intervju med P A Lindblad i samband med att han skulle flytta till Väddö. Där berättar han om hur allt började, om sitt arbete, om leran och om varför han flyttade – i stort det jag skrev om för två veckor sedan.

Uppgifterna om att hans son Gösta också hade ett krukmakeri på granngården Grind var nya för mig då jag stötte på dem i ett reportage som fanns i Norrteljetidningen i februari 1947.
                        Gösta, som var döpt till Per Gustaf Albert föddes i Norrtälje 25/5 1902. Han hade en bror, Knut Albert, född 1905 och en syster, Anna Lisa, född 1912. När jag ser i SCB:s utdrag ur församlingsboken för 1930 ser jag att Gösta där kallas krukmakeriarbetare, så han gick väl så att säga i faderns spår.

Tyvärr vet jag väldigt lite om Göstas produktion eller om den produktion han startade tillsammans med Gunnar Lindblad 1947. Tidningen nämner att keramiken såldes i Olof Holmqvists affär på Posthusgatan i Norrtälje, men den är förstås borta sedan länge. Dessutom nämndes att man skulle delta i Norrtälje Industri- Hantverkarförenings jubileumsutställning sommaren 1947.

Att de första krukmakarna som anställdes, då krukmakeriet startades av Svenska pilodlings- och trädgårdsaktiebolaget, ursprungligen var kakelugnsmakare råder det ingen tvekan om. Det berättar P A Lindblad själv om i intervjun. Kakelugnsfabriken brann ju och lades ner 1895. Att man startade krukmakeriet 1896 berodde till stor del på att det fanns kunnig och ledig arbetskraft.

Comment

En bild till tråden och en present till Gideon när vi ses eller så skickar jag den med Lucia.

M.v.h.
                          Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av på femte våningen Visa inlägg
                            En bild till tråden och en present till Gideon när vi ses eller så skickar jag den med Lucia.
                            M.v.h.
                            Tack för ytterligare bilddokumentation!
                            Vad gäller det andra så kan vi alltid ses och prata om saken.
                            Och så ser jag att Du har en härlig avatar.
                            Orla Muffs Söholmshund, som säkert känner sig ensam och söker en make för konversation om kvällarna...

Comment

Tack för ytterligare bilddokumentation!
                              Vad gäller det andra så kan vi alltid ses och prata om saken.
                              Och så ser jag att Du har en härlig avatar.
                              Orla Muffs Söholmshund, som säkert känner sig ensam och söker en make för konversation om kvällarna...
                              Ha! Tack Gideon!

Kunde inte tyda stämplarna annat än Söholm men den gick rakt upp på topplistan bland småprylarna här hemma. Nu har jag massor av info plötsligt och inte minskade gillandet för det.

Vad gäller PALen så tog jag hand om den bara för jag kände igen namnet från den tråd du så vänligast startat och betalade inte en krona för den så vill du ha den det minsta så är den din.

M.v.h.

Comment

Ännu en PAL, men med lite mer spenatgröna prickar. Höjd ca 12 cm.
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X