Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Per Albert Lindblad - P.A.L. Norrtälje - Wäddö‏

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
    Ännu en PAL, men med lite mer spenatgröna prickar. Höjd ca 12 cm.
    Lindblads glasyrteknik är verkligen spontan och rolig, och det vilar nåt charmigt lantligt över hans alster.

Comment

Mitt första alster av PAL blev en skål i, som Nyström skriver, lergods i traditionell stil.
      Skålen är 16 cm i diam.
      Bifogade filer

Comment

[QUOTE=Gideon;125130]Helt sonika, har jag tagit prylsnubbens skönt gula kopp från dokumentationstråden Allmogekeramik! och startar därmed en ny tråd, enkom för Per Albert Lindblad (P.A.L.) verksam i Norrtälje och Väddö.
        Den åtföljs av en likadan, men med annorlunda glasyrfärg och blomdekorerad.

Nu har vi tre Gideon. Din Norrtelje är nog äldst, se´n kommer min PAL Norrt. och så nu denna stämplad Norrtälje med ä som då nog är yngst. Men denna modell är tydligen ett av den gode Per Albert Lindblads signum som han tillverkade under många år i Norrtälje och med viss förkärlek i en gul kulört färg.
        (Se trådens första inlägg).
        Bifogade filer
        Last edited by prylsnubben; 2011-05-03, 21:33.

Comment

Ha, trodde Ni att Ni såg ett flygande tefat ? Eller en diskus, varpasten, frisbee etc.
          Icke, sa nicke. Bara en vägghängd blomvas av vår käre PAL, en tidig sådan av allt att döma.
          Norrtelje med e som på gulingen med dekor i Gideons första inlägg. Den typiska gula färgen döps härmed till Lindbladsgul, om hösten då får man förmoda.
          Bifogade filer

Comment

Lindblad Norrtälje

Hamnade i denna diskussion av en slump då jag googlade på Lindblad Norrtälje. Mina morföräldrar bodde granne med Lindblads. Gösta Lindblad med familj bodde i Grindbacken med dagens adress Vätövägen 26 och hade sin verkstad i en lada på andra sidan vägen. Han var inte utbildad keramiker/drejare utan "slarvade" lite i yrket. Han signerade sina alster antingen Norrtälje eller så var de osignerade. Skulle tro att de föremål ni visat som är signerade med Norrtälje med "ä" är Göstas verk. Han gjorde samma modeller som fadern fast lite slarvigare. Har en grön vas och två gröna blomkrukor av Gösta. Vasen är signerad "Norrtälje" i skrivstil, blomkrukorna och faten saknar signering. Min mamma har den gula vasen med hänkel som finns avbildad tidigare i tråden. Den är signerad "Norrtälje" och är också gjord av Gösta.

Comment

Ursprungligen postat av Lissan56 Visa inlägg
              Hamnade i denna diskussion av en slump då jag googlade på Lindblad Norrtälje. Mina morföräldrar bodde granne med Lindblads. Gösta Lindblad med familj bodde i Grindbacken med dagens adress Vätövägen 26 och hade sin verkstad i en lada på andra sidan vägen. Han var inte utbildad keramiker/drejare utan "slarvade" lite i yrket. Han signerade sina alster antingen Norrtälje eller så var de osignerade. Skulle tro att de föremål ni visat som är signerade med Norrtälje med "ä" är Göstas verk. Han gjorde samma modeller som fadern fast lite slarvigare. Har en grön vas och två gröna blomkrukor av Gösta. Vasen är signerad "Norrtälje" i skrivstil, blomkrukorna och faten saknar signering. Min mamma har den gula vasen med hänkel som finns avbildad tidigare i tråden. Den är signerad "Norrtälje" och är också gjord av Gösta.
              1946, alltså 69-år gammal flyttar Per-Albert Lindblad verksamheten till Ortala på Wäddö och som Arton påpekat tidigare i tråden så startade Gösta året senare tillsammans med brodern Gösta verksamhet i Norrtälje. Bröderna blev således kvar i Norrtälje och kanske tillverkade föremål efter PAL-s förlagor samt stämplade, (som på min gula med hänkel) Norrtälje. Intressant att Du hörde av Dig, tack Lissan 56.

Comment

Jag måste rätta mej själv i mitt tidigare inlägg. Efter ett samtal med min mor fick jag reda på att Lindblads bodde i ett hus på samma sida av Vätövägen där ladan med verkstaden låg. Villan finns kvar och har idag adressen Drejarvägen 4. Verksamheten pågick där ialla fall in på 1960-talet men gick dåligt då kvalitén på keramiken var dålig. Vaserna läckte och blomkrukorna sprack.

Comment

Ursprungligen postat av Lissan56 Visa inlägg
                  Jag måste rätta mej själv i mitt tidigare inlägg. Efter ett samtal med min mor fick jag reda på att Lindblads bodde i ett hus på samma sida av Vätövägen där ladan med verkstaden låg. Villan finns kvar och har idag adressen Drejarvägen 4. Verksamheten pågick där ialla fall in på 1960-talet men gick dåligt då kvalitén på keramiken var dålig. Vaserna läckte och blomkrukorna sprack.
                  Men jag tror definitivt att farsgubbens grejer höll högre klass.

Comment

Tack Lissan56 för uppgifterna om Gösta. Med det faller ännu en pusselbit på plats. Far och son Lindblad har, vad jag förstår, alltså gett upphov till varsitt gatunamn i Norrtälje kommun: Krukmakargatan och Drejarvägen – ganska bra jobbat, eller hur.

Comment

Pgal

Tack för info också härifrån Lissan!
                      Här kommer några bilder till dokumentationen, en 16cm hög kanna med spännande Norrtälje-signering.
                      Kan det vara sonen Per Gustaf Albert Lindblad ”Gösta” som ristat?
                      Bifogade filer

Comment

signatur

PA Lindblad var min morfar han stavade alltid Norrtälje med e,men min morbror Gösta stavade med ä.

Comment

Välkommen till forumet, ingsen!

Det är jättebra att skillnaderna mellan morfar och morbror blir fastlagda.
                          Jag hoppas att Du finner den här tråden givande, och Du får mycket gärna berätta vad Du vet, som till exempel historier Du fått höra i släkten.
                          Kanske har Du också föremål och personliga fotografier av Per Albert och Gösta i verkstaden att visa?
                          Det skulle bli mycket uppskattat, inte minst för dokumentationens skull.

Comment

Pal

PAL lindblad började sitt yrke som 14-åring vid E.Broberg iGävle.När han var 17 år fick han anställning vid Lundgrens kakelfabrik iStockholm.1898började han som drejare hos SvenskaPil och Trädgårds AB i Norrtälje.1906 köpte han bolaget och tillverkade blomkrukor.1922 började han med konsthantverk och sålde sina alster bl.a till Stockholms länsoch stads hemslöjd.1944 slutade han helt med blomkrukor.Han använde kvarts,bly och oxider för att få fram färgerna.Bilder kan jag inte för tillfället skicka för jag är nybörjare på data.Roligt att några är intresserade av min morfar.

Comment

Jätteintressant

Vi är många på PES-forumet som är intresserade av detta som Du berättar om. Du ger oss värdefull på gränsen till omistlig information om allmogekeramiken och dess historia. Tack återigen..................

Comment

Ursprungligen postat av ingsen Visa inlägg
                                PAL lindblad började sitt yrke som 14-åring vid E.Broberg iGävle.När han var 17 år fick han anställning vid Lundgrens kakelfabrik iStockholm.1898började han som drejare hos SvenskaPil och Trädgårds AB i Norrtälje.1906 köpte han bolaget och tillverkade blomkrukor.1922 började han med konsthantverk och sålde sina alster bl.a till Stockholms länsoch stads hemslöjd.1944 slutade han helt med blomkrukor.Han använde kvarts,bly och oxider för att få fram färgerna.Bilder kan jag inte för tillfället skicka för jag är nybörjare på data.Roligt att några är intresserade av min morfar.
                                http://precisensan.com/antikforum/sh...ight=roslagens Kanske en föregångare till denna...........?

Comment

Working...
                                X