Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jugend, keramik och signaturer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Mycket tjusig sak, prylsnubben! Men för en amatör som jag känns inte formen på vasen som Jugend.... Förklara gärna!

Länken du la in var intressant också!

Här kommer mitt utlovade bidrag MED läsbar signatur. Edgar Böckman, Höganäs. Han började ju där 1915 och urnan bör väl vara gjord före 1920? Höjd ca 26 cm.

Den har lysterglasyr och är väldigt svårfotograferad. Nästan svart så här i stearinljusens sken. Dekoren framträder vid starkare belysning, som på bilderna. I vissa vinklar ser det ut som bensin i en vattenpöl, se ena bilden på signaturen.
    Bifogade filer

Comment

En riktigt stilig Böckman Rosa ! Finfin lockurna från 1915-20, skulle jag tro.
      Apropå min fyrkantiga vas så är den alltså tidigare än Jugend/Art nouveau, japoniserande stil. Den fick vara med här för att Peter S och jag hade en liten diskussion i början på tråden. Samuel eller som han ibland heter Siegfried Bing hade hämtat inspirationen till denna stilart från Japan. Stilen är en föregångare till Jugend/ Art nouveau.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        En riktigt stilig Böckman Rosa ! Finfin lockurna från 1915-20, skulle jag tro.
        Apropå min fyrkantiga vas så är den alltså tidigare än Jugend/Art nouveau, japoniserande stil. Den fick vara med här för att Peter S och jag hade en liten diskussion i början på tråden. Samuel eller som han ibland heter Siegfried Bing hade hämtat inspirationen till denna stilart från Japan. Stilen är en föregångare till Jugend/ Art nouveau.
        Din vas ser ut att vara lösryckt ur sitt sammanhang. Den har ingått i en större, hoptryckt grupp, om nu ska se enbart på glasyrdekoren som kakelplatta.
        Får återkomma när det är färdigkliat bland skallens få återstående hårstrån...
        Last edited by Gideon; 2009-11-29, 13:02.

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
          Din vas ser ut att vara lösryckt ur sitt sammanhang. Den har ingått i en större, hoptryckt grupp, om nu ska se enbart på glasyrdekoren som kakelplatta.
          Får återkomma när det är färdigkliat bland skallens få återstående hårstrån...
          Förstår hur Du tänker Gideon, "Another brick in the Wall". Jag tror snarare att den enkla formen och dekor på endast en av fyra sidor är ett uttryck för det japanska. Spartanskt enkelt och minimalistiskt var (och är) stilidealet.
          Hade avsikten varit att "mura" in den skulle man f.ö inte glacerat de tre odekorerade sidorna.
          Mvh Prylsnubben.

Comment

Lägger in bilder på ett krus eller vas av Riborg Böving Arvika Är det Jugend eller
            Art Deco? Formen på föremålet tycker jag är Jugend men dekoren Art Deco eller har jag fel
            Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg

Förstår hur Du tänker Gideon, "Another brick in the Wall". Jag tror snarare att den enkla formen och dekor på endast en av fyra sidor är ett uttryck för det japanska. Spartanskt enkelt och minimalistiskt var (och är) stilidealet.
              Hade avsikten varit att "mura" in den skulle man f.ö inte glacerat de tre odekorerade sidorna.
              Mvh Prylsnubben.
              Att de var menade att mura in, var inte min tanke, utan att vasen ingick i en arrangerad grupp, var och en lite åtskilda från varandra - som målningar i en triptyk till exempel.
              Det finns många och långa avhandlingar om den japanska stilen som föregångare och impulsgivare till den förebådande art nouveaun.
              Har Du försökt att bildgoogla fram resultat på Bing + Muller + vase?
              Last edited by Gideon; 2009-12-12, 22:04.

Comment

Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
                Lägger in bilder på ett krus eller vas av Riborg Böving Arvika Är det Jugend eller
                Art Deco? Formen på föremålet tycker jag är Jugend men dekoren Art Deco eller har jag fel
                Diffus, men rustik kontra-jugend blir det första intrycket.

Comment

Söker man på Bing så kommer 99.9% av träffarna på Bing & Gröndahl men här är det ju frågan om Samuel eller som han ibland får heta Siegfried Bing. Söker Du på Siegfried Bing och Art Noveau blir det genast så mycket bättre.
                  Din sammanställning av Lervaruindustrierna var helt godkänd, Tack Gideon.
                  Mvh Prylsnubben
                  PS Mitt Bingföremål är gjort av firma Emilé Muller et cié som man också kan googla på.

Comment

Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
                    Formen känns klassisk tycker jag och stilen åt någon sorts lite naiv men charmig "bond" art deco. OBS att den känns lite "bonnig" är INTE någon kvalitetsbedömning från min sida.

Comment

Mitt bidrag UTAN signatur.

Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                      Mycket tjusig sak, prylsnubben! Men för en amatör som jag känns inte formen på vasen som Jugend.... Förklara gärna!

Länken du la in var intressant också!

Här kommer mitt utlovade bidrag MED läsbar signatur. Edgar Böckman, Höganäs. Han började ju där 1915 och urnan bör väl vara gjord före 1920? Höjd ca 26 cm.

Den har lysterglasyr och är väldigt svårfotograferad. Nästan svart så här i stearinljusens sken. Dekoren framträder vid starkare belysning, som på bilderna. I vissa vinklar ser det ut som bensin i en vattenpöl, se ena bilden på signaturen.
                      Vasen är 16 cm hög och ett sällsynt svårfotograferat "oljeutsläpp". Men läcker att titta på.
                      Bifogade filer

Comment

Jag har tidigare sett ett föremål från Höganäskeramik i lysterglasyr och det KOM FRÅN BERNDT FRIBERGS dödsbo. Mycket troligt att det är ett tidigt föremål av BF.

Comment

önskar veta mera om denna keramikfirma

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                          Det är tusan ett så fint fat Du visar, Prylsnubben!
                          Om landskapdräkter vet jag nästan inget, och än mindre om Adelborgs eventuella gästspel hos P.H. Lundgren, som för övrigt hette Per Hjalmar i förnamn och titulerade sig kakelfabrikör år 1900.
                          Han föddes 1856 i Stockholm, och tillsammans med sina släktingar borde han få egen dokumentationstråd, för det är rätt mycket outrett kring verksamheten och spritt i böcker, men föremålen är desto fler.
                          Peter S. kan mycket om Adelborg och borde kunna verifiera eller avfärda Din teori.

Den här fagra daltösen är dekorerad med liljekonvalj på brämet, medan Ditt fat har blåklint? Det finns ett fat till, som dock är mindre i storlek men i gengäld visar den två kvinnor i samspråk.
                          Originalupphängningen låter jag sitta kvar orörd, eftersom den också har ålder idag.
                          Hej,
                          kan du berätta lite mera om denna P. H. Lundgren. Jag har sökt uppgifter om denna man och hans keramiktillverkning.

Comment

P H Lundgren kanske förjänar en egen tråd....

Comment

Anonym skål

Väcker tråden med anonym och omärkt skål, fågelhuvud med ögon jag tycker liknar blomster som hittas på vaser från HPH.

Click image for larger version

Name:	DSC_0017.jpg
Views:	1
Size:	56,6 KB
ID:	555168Click image for larger version

Name:	DSC_0018.jpg
Views:	1
Size:	110,5 KB
ID:	555167

Comment

Working...
                              X