Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jugend, keramik och signaturer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tema: Jugend, keramik och signaturer

Vore spännande att samla jugendföremål och även de ofta konstnärligt utformade signaturer som jugendperiodens keramiker använde sig av under EN tråd. Har sett jugendföremål lite här och där på Keramik & Porslin.
    Bifogar bild på ett föremål som jag inte vet mer om än att det är frodigast tänkbara jugend. Signaturen tycker jag påminner lite om Hilma Persson/Hjelm men det är inte hon.
    Bifogade filer

Grattis, du har skaffat en avatar! Den ser intressant ut. Kan du inte presentera den i "Avatarspresentationstråden" i Lounge? Det behövs lite mer liv i den tråden. Själv har jag inte gjort det än, men min avatar är ju inte så svår att förstå.

Får se om jag har något att bidra med senare på den nya Jugend-tråden.

Comment

Alvar Alto inspirerad tycker jag......

Comment

Jag vet inte om det är lämpligt att låsa sig vid en tidsperiod i detta fall. Som jag ser det är grundformen en klassisk urna. Att den sedan har fått pålägg av rosa rosor mot grön fond är också en ganska tidlös idé som inte enbart kan hänvisas till sekelskiftet. Fram till 1950-talet kan jag tänka mig att den här kan vara gjord utan att menligt frångå rådande stilideal. Ännu senare om man räknar med möjligheten att det är en konstnärligt frigjord keramiker som gjort den.

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
          Jag vet inte om det är lämpligt att låsa sig vid en tidsperiod i detta fall. Som jag ser det är grundformen en klassisk urna. Att den sedan har fått pålägg av rosa rosor mot grön fond är också en ganska tidlös idé som inte enbart kan hänvisas till sekelskiftet. Fram till 1950-talet kan jag tänka mig att den här kan vara gjord utan att menligt frångå rådande stilideal. Ännu senare om man räknar med möjligheten att det är en konstnärligt frigjord keramiker som gjort den.
          Du har andra ögon än mig Peter, jag tycker urnan ser smittsam ut och inte vet jag ngt om signaturen. I mina ögon formas inte heller ordet Jugend alldeles självklart.
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Känner inte heller igen signaturen, urnan ser att vilja vara åt Salto-hållet men känns inte ok i linjerna. Vad vet du om den? Knölarna, ska de föreställa rosor?
            Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Att få hålla i vasen på riktigt, kanske skulle säga en del om åldern, men jag får samma intryck som Peter. Dessutom tänkte jag genast på en "frigjord" keramiker, även om hon, så vitt vi vet, signerar mer strikt - BIP - Britt-Ingrid Persson (född 1938).
              Signeringen kan vara tidig (1970-tal?), och det kan inte skada att ta kontakt med henne för veriifikation http://listan.se/c/britt-ingrid-pers...tur-ab/1345373

Initiativet till trådens tema är annars utmärkt! Kommer att lägga till enstaka alster av mindre kända keramiker, men också rena jugendUFO:s platsar, tycker jag. De kan så småningom få sina identiteter röjda.
              Last edited by Gideon; 2009-11-20, 17:56.

Comment

Vilken respons !

Rosa: Min avatar visar ett av mina favoritdjur under hennes dagliga gympass.

Andres: Salto menar Du.

Peter S : Lämpligt eller inte överlåter jag till Er övriga.

Äjth : Jugend eller inte, smittsamt mer än vackert.

Tingeling : Köpt på Älvsjömässan som okänd jugend, bedömd på Auktionsverket som okänd jugend.
                Jugend som stil kan ju skifta från skirt, förfinat och romantiskt.
                Ex : Ewerlöv, Wallander.
                Till ex : Osslund, Svulstigt, groteskt och absurt.
                Rosorna ser närmast "köttätande" ut och inte alls så vackra som vi skulle önska, men även rosor har törnen........ Signaturen ser typisk ut för jugendperiodens monogramsigneringar.

Gideon: Tack för att Du alltid visar samma entusiasm.

Comment

Signaturer

Typisk monogramsignatur från jugendperioden (Hilma Persson/Hjelm).

Comment

Glömde bilderna, sorry...........
                    Bifogade filer

Comment

Klart att jag menade Salto.......tack!

Comment

Tråden avser inte att begränsa sig till svensk jugend, vet inte ens ursprunget på det första objektet..........

Comment

Ingen lek: Maffig Goldscheiderbyst. Jag vill gärna attribuera Goldscheiders stil till Jugend, men tidsmässigt ligger vi ju för sent, vore roligt om någon expert kunde klargöra vad som är att betrakta som jugend utöver en snäv tidsperiod.

Comment

Bifogar bild.
                            Bifogade filer

Comment

Rättare: Skiljelinjen STILMÄSSIGT mellan Art Noveau och Art Deco.

Comment

Working...
                              X