Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Anders August Liljeqvist, Svedala I

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Den är riktigt trevlig Gideon!

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
      Trots allt är det ett läckert exemplar, för den har ju åldern "inne", formen är skön och botten tål att frossa i - oss lergodsnördar emellan.
      Den är oundgänglig i Din samling, inte tu tal om den saken.

Men jag ser att ringarna återkommer här, och Du vet vad jag har sagt om dem i annan tråd, Polsson..
      Broder Gideon! Jag läser allt du skriver på PES ifråga om lergods, men tro för allt i världen inte att jag kommer i håg allt. Din entusiasm över svartingen tackar. Visst är det härligt att åka med samma tåg!

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
      Ja kolla insidan med den gröna glasyren och de svarta asfaltsliknande rinningarna.
      Riktigt läcker.
      Grattis Polsson!
      Syster Simco! Tackar för dina vitaminiserande omdömen om vasen. Insidan är gul, gullera, med svarta och gröna rinningar
      Last edited by Polsson; 2012-04-01, 20:22.
      p-son

Comment

• Det är roligt att kunna bidra till dina trådar Polsson, även om det inte sker för ofta tyvärr. Men så i helgen hittade jag denna för några guldtior.
        Glasyrbortfall både i mynning och vid botten, men det tyckte jag knappast spelade någon roll.

Click image for larger version

Name:	Svedala.jpg
Views:	1
Size:	60,4 KB
ID:	538315

Name:	Svedala1.jpg
Size:	35,3 KB
ID:	538316

Name:	Svedala2.jpg
Size:	64,8 KB
ID:	538317
        Pes är mitt google.

Comment

• Grattis, den var läcker, wasistdas! Och från det betydelsefulla året 1909 också (även om AAL inte var med på Stockholmsutställningen)

Comment

• Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
            Grattis, den var läcker, wasistdas! Och från det betydelsefulla året 1909 också (även om AAL inte var med på Stockholmsutställningen)
            Jättetack Rosa . Jag det blev lite dubbellycka där så att säga.
            Pes är mitt google.

Comment

• Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
              Det är roligt att kunna bidra till dina trådar Polsson, även om det inte sker för ofta tyvärr. Men så i helgen hittade jag denna för några guldtior.
              Glasyrbortfall både i mynning och vid botten, men det tyckte jag knappast spelade någon roll]
              Hur har jag kunnat missa detta inlägg! En sådan har jag inte sett av AL tidigare,tror jag. Mer än 100 år gammal får man vara lite sliten än här och än där.
              Grattis till fyndet!
              p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                Hur har jag kunnat missa detta inlägg! En sådan har jag inte sett av AL tidigare,tror jag. Mer än 100 år gammal får man vara lite sliten än här och än där.
                Grattis till fyndet!
                Tack Polsson
                Håller helt med, tycker inte det är så där jätteviktigt så länge inte skadorna är allt för stora. Och ur dokumentationssynpunkt så spelar det än mindre roll.
                Pes är mitt google.

Comment

• Med benäget tillstånd av säljarna som var med i Degeberga nyligen, visas två rara föremål från 1910 och 1912, som båda är stämplade Svedala.
                  De finns nu hos en storsamlare nära ursprungsorten, och det känns gott att veta.

Pokalen, med påskriften
                  Från karolinska tiden
                  Och efter striden
                  Ett minne som ni ser
                  Drejat utaf ler
                  Anno 1700

är synbarligen högst densamma som avbildas i mitten:

Höjden är 21 cm.

Name:	Svedala 1912 pokal 1.jpg
Size:	27,2 KB
ID:	538555

Name:	Svedala 1912 pokal 2.jpg
Size:	31,2 KB
ID:	538556

Name:	Svedala 1912 pokal 3.jpg
Size:	39,0 KB
ID:	538557

Sedan har vi ett traditionellt skålfat på 18,5 cm i diameter, stämplat 1910.

Name:	Svedala 1910 1.jpg
Size:	55,7 KB
ID:	538558

Name:	Svedala 1910 2a.jpg
Size:	35,7 KB
ID:	538559

Comment

• Karolinerbägaren är verkligen en pärla. Har du tänkt på likheten mellan Carl Lundholms och A A Liljeqvists lergods i en del fall? Som tex bägaren med text och små cirklar som dekor. Likheten finns även på deras gyckelkrus.
                    p-son

Comment

• Javisst, och på nytt får jag besvära Dig med bön om begrundan av denna länk med därpå följande sida;

Cirklar, cirklar men dessa kan i detta sammanhang härstamma från Bindesböll, som simco vågsamt dristade sig applicera den bruna vasen i samma länk med.
                      Men nog har krukmakarna haft sina cirkelträffar.

Comment

• Läs mera om Liljeqvist i hem bygdsboken som kom för ett par år sedan. Redaktör Mats O

Comment

• Ang. Hökamosse (åld. Hökamåse)

Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                          Anders August Magnusson var en av fyra söner till torparen Magnus Andersson (f 1808) och Anna Catharina Johansdotter (f 1813) i Jönköping, Kristina Hökamåse. Samma år som skråväsendet avvecklades, 1846, kom Anders A till världen, noga räknat den 19 januari. 1852 avled fadern varvid modern stod ensam med barnen som var mellan några månader och 11 år och en kort tid därefter noterades hon som "utfattig" i hfl (husförhörslängden).

Vid samma ålder som dagens 7:e klassare i skolan, 13 år, påbörjade A A sin yrkesutbildning hos kakelugnsmakare Robert Strandberg och Friedrich Wilhelm Bruggeman i Stora Limugnen, Jönköping Västra. Efter sju lärlingsår uppnådde han sin gesällvärdighet, tog sig namnet Liljeqvist och gav sig år 1867 ut på gesällvandring där Gustavi Domkyrkoförsamling i Göteborg blev första långa stoppet. Att han även flyttade därifrån efter cirka ett år framgår av utflyttningsböckerna, men var och hos vem han hade arbetat, har inte gått att hitta. Emellertid dök han upp i Elinedal, Svedala 1868, 22 år gammal.

Bilderna: Elinedal från öster resp. söder , sannolikt gården där Liljeqvist slog sig ner 1868. Foto:PEO. A A Liljeqvist (bilden välvilligt utlånad av släkting i Tranås) Burk h 10.5 diam. 9,5. Foto:PEO
                          Måste tyvärr informera om att det gamla timrade torpet som stod på platsen där Anders August föddes den 19 januari 1846 utsattes för misstänkt anlagd brand natten tilll den 21 juli och blev totalförstört. Bifogar en akvarell över torpet från 1990-talet som jag målat. Hökamosse låg på Bondberget öster om Jönköping till vilket det hörde, med en fantastisk vacker utsikt över Vättern.
                          Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Roger L Visa inlägg
                            Måste tyvärr informera om att det gamla timrade torpet som stod på platsen där Anders August föddes den 19 januari 1846 utsattes för misstänkt anlagd brand natten tilll den 21 juli och blev totalförstört. Bifogar en akvarell över torpet från 1990-talet som jag målat. Hökamosse låg på Bondberget öster om Jönköping till vilket det hörde, med en fantastisk vacker utsikt över Vättern.

Hej, Roger!

Tråkigt att höra att ett så fint torp med sådan utsikt inte fick stå kvar. Naturligtvis extra intressant för min del som ägnat åtskilliga timmar åt att följa Anders Augusts liv från vaggan till graven. Tackar för lånet av bilden av Hökamåse. En fin och "julig" akvarell du gjort.
                            Bifogade filer
                            p-son

Comment

• Fler Svedalabor

Kan härmed meddela att vasen i inlägg 108 numera befinner sig cirka 15 km från hemorten tillsammans med andra Svedala-bor. Den låter meddela till Wasistdas att den har funnit sig väl tillrätta och njuter dagligen av att höra den vackra skånska dialekten, trelleborgska.
                              p-son

Comment

Working...
                              X