Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Anders August Liljeqvist, Svedala I

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Liljeqvist kunde verkligen sin sak och att ha det i blodet i arv, som Sigrid, är sannerligen inte många förunnade. Synd att hon inte fortsatte - men det kanske hon gjorde ändå, såsom anonym i fortsättningen?

Sköna objekt att skåda, en härlig sommarkväll som denna!

Comment

Först av allt vill jag uttrycka min beundran över den enorma kunskap som visas i denna tråd om AAL! Är verkligen imponerad.

Hade aldrig hört talas om honom tidigare (jag är ingen samlare av lergods), men kom över denna kruka av en slump. Tyckte den såg gammal och intressant ut och ville veta ungefär åldern på den. Dessvärre finns det varken signatur eller annan märkning någonstans. Jag har vridit och vänt, studerat med förstoringsglas men inte en antydan till någon form av märkning har stått att finna.

Följande uppgifter kan kanske vara till hjälp för att identifiera den om det är någon av er som vill lägga ner lite tid för att hjälpa mig i bestämningen.

Volym 4,4 liter fylld till bredden.
      Diameter uppe 16,5 cm
      Diameter botten 12,5 cm
      Största diameter mitt på 19,5 cm
      Höjd 21,5 cm
      Mått från ovankant till handtagens understa infästning 10 cm

Som ni ser på bilderna är krukan märkt av tidens tand.

Senaste kända plats där krukan kom från är troligen Löderup (mellan Ystad och Simrishamn).

Med vänliga hälsningar // bengans

Click image for larger version

Name:	IMG_0937.jpg
Views:	1
Size:	54,1 KB
ID:	518890Click image for larger version

Name:	IMG_0934.jpg
Size:	35,4 KB
ID:	518891Click image for larger version

Name:	IMG_0944.jpg
Size:	31,0 KB
ID:	518892Click image for larger version

Name:	IMG_0946.jpg
Size:	33,3 KB
ID:	518893Click image for larger version

Name:	IMG_0938.jpg
Size:	45,4 KB
ID:	518894Click image for larger version

Name:	IMG_0941.jpg
Size:	26,5 KB
ID:	518895

Comment

Ursprungligen postat av bengans Visa inlägg
        Först av allt vill jag uttrycka min beundran över den enorma kunskap som visas i denna tråd om AAL! Är verkligen imponerad.

Hade aldrig hört talas om honom tidigare (jag är ingen samlare av lergods), men kom över denna kruka av en slump. Tyckte den såg gammal och intressant ut och ville veta ungefär åldern på den. Dessvärre finns det varken signatur eller annan märkning någonstans. Jag har vridit och vänt, studerat med förstoringsglas men inte en antydan till någon form av märkning har stått att finna.
        Som ni ser på bilderna är krukan märkt av tidens tand.
        Senaste kända plats där krukan kom från är troligen Löderup (mellan Ystad och Simrishamn).
        Med vänliga hälsningar // bengans
        Instämmer med att PES är ett fantastiskt forum, bengans!
        Också till din kruka! Med tanke på att den tillhör det enkla och vanliga sortimentet av krukmakarnas produktion, dvs ingen speciell dekor utan endast glasyr för att den skulle hålla tätt, är det ingen, enligt min mening som kan säga vem som tillverkat den och var. Jag har AAL-krukor med samma form och manganglasyr och har även liknande tillverkade i verkstäder i Trelleborg. Många krukmakare lät bli att signera sitt lergods, däribland upphovsmannen till din kruka.Om jag skulle spekulera lite så tror jag att sannolikheten är ganska stor att den kommer från trakten du omnämner med tanke på enkelheten. Hade den varit iögonfallande dekorerad, hade den lätt hamnat hos en antikhandlare från någonstans i Sverige vilken kanske gjorde en bytesaffär men en kollega vid Allmogemässan i Brösarp.

Trots enkelheten och avsaknaden av signering, tycker jag att du ska vara stolt över din kruka vilken mycket väl kan vara tillverkad någon gång under 1800-talets andra hälft.

Ystad och Simrishamn var viktiga krukmakarorter, men signering var inte lika vanligt där som tex i Ängelholm och Trelleborg vid sekelskiftet 1800/1900.
        Last edited by Polsson; 2011-08-12, 21:49.
        p-son

Comment

Tusen tack pson för ditt snabba svar. Vad jag förstår har krukan "alltid" funnits i Löderup vilket bekräftar dina antaganden.

Men hur som helst, nu har den skapat ett intresse för herr AAL, och det kommer att bli ett sant nöje att framöver hålla ögonen öppna vid varje loppis i trakterna. Som nybliven pensionär har jag tidsmässiga möjligheter på ett annat sätt än tidigare.

Än en gång TACK. Dessutom vill jag framföra en eloge till alla ni som bidrager i forumet för den hjärtliga och kamratliga tonen. Sådant både värmer och ger oss läsare en känsla av att tillhöra en "familj".

Mvh // bengans

PS Nu tycker hustrun att krukan skall få en hedersplats på vår spiselkrans. Och jag håller med!

Comment

Ursprungligen postat av bengans Visa inlägg
            Tusen tack pson för ditt snabba svar. Vad jag förstår har krukan "alltid" funnits i Löderup vilket bekräftar dina antaganden.

Men hur som helst, nu har den skapat ett intresse för herr AAL, och det kommer att bli ett sant nöje att framöver hålla ögonen öppna vid varje loppis i trakterna. Som nybliven pensionär har jag tidsmässiga möjligheter på ett annat sätt än tidigare.

Än en gång TACK. Dessutom vill jag framföra en eloge till alla ni som bidrager i forumet för den hjärtliga och kamratliga tonen. Sådant både värmer och ger oss läsare en känsla av att tillhöra en "familj".

Mvh // bengans

PS Nu tycker hustrun att krukan skall få en hedersplats på vår spiselkrans. Och jag håller med!
            Lycka till med pensionärsskapet! För egen del bli jag 1/4 pensionär f.o.m måndag. Känn dig hjärtligt välkommen till familjen vilket även gäller din kloka hustru.

På denna sida ser du vad en AAL-kruka, katalognummer 313, liknande din såldes för på keramikauktionen i Höganäs. Vill tillägga att att krukan såldes billigt, enligt min mening.

Last edited by Kaptenen; 2011-08-13, 00:17. Anledning: Ändrat till fungerande länk
            p-son

Comment

Säljaren måste ha blivit inspirerad av

vid prissättning av denna Liljeqvistvas.

Köp och sälj konst och design på Bukowskis. Hos oss hittar du allt inom inredning och design, möbler, konst, smycken & klockor. Onlineauktioner. Liveauk...
              p-son

Comment

Ja, jag upplever det också som mycket möjligt.
                Rekordvasen hade "det där", som saknas hos den gröna varianten.
                Färgstark i sin gula kulör, ett blickfång, perfekt i skick, fullsignerad, och två lika starka viljor i auktionssalen eller per telefon.

Men 600:- är ändå ett alltför lågt slutpris för en vas av denna dignitet och storlek (27 cm). Åttahundra till femtonhundra, gissar jag att en Traderaauktion skulle ha slutat på.

Överlag tycker jag annars att dagens auktionshus presenterar krukmakarjugend (som så mycket annan lergods) alltför dåligt, med tanke på den gedigna information och faktaunderlag vi har samlat på PES. För dem räcker mått, skick och uttydning av stämpel och årtal, om nu det sistnämmda ens behagas. Nada bakgrundshistoria, som annars skulle ha triggat spekulanter att bjuda högre.
                De bryr sig helt enkelt inte och vill inte ta reda på sådant, trots att de anställda har tid och lön för det. Förloraren är den ofta aningslöse inlämnaren.

Inom kort kommer jag att visa en likadan grön, treklövervas som simco så nöjt och glatt visat - i tråden om Hagaström. Den delade post med en HAK-vas i rödlysterglasyr (en möjlig Reistrup) och klubbades för endast 200:- tillsammans, plus avgifter i en mindre stad. Paketet kommer om kanske en vecka.

Kunskap är makt, javisst, men i sådant här fall känns det inte renhårigt, även om fyndaren med horn i pannan inom mig jublar.
                Last edited by Gideon; 2011-09-18, 21:08.

Comment

Vid närmare skärskådande ser jag ju att det är en pågående auktion.
                  Tyckte att den var avslutad.

Ändock gäller min konkludering, och det ska bli intressant att se vad det slutar på.

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                    Överlag tycker jag annars att dagens auktionshus presenterar krukmakarjugend (som så mycket annan lergods) alltför dåligt, med tanke på den gedigna information och faktaunderlag vi har samlat på PES. För dem räcker mått, skick och uttydning av stämpel och årtal, om nu det sistnämmda ens behagas. Nada bakgrundshistoria, som annars skulle ha triggat spekulanter att bjuda högre. De bryr sig helt enkelt inte och vill inte ta reda på sådant, trots att de anställda har tid och lön för det. Förloraren är den ofta aningslöse inlämnaren.:
                    "Uttydning av stämpel och årtal" är det lite si och så med. Köpte själv en Liljequist-vas på auktion med texten "otydligt signerad", köpte en unik kruka av en Lunda-krukmakare med texten "signerad" och sist med inte minst köpte Berndt-Friberg-vasen med texten "signerad" m.fl. Tänk vidare om allt saltglaserat från Höganäs, Helsingborg och Vallåkra fotograferades på sådant sätt att det gick att avgöra om det var K- eller L-märkt. Kanske är det så att auktionshusen inte har fattat än att det sannolikt är fler människor som tittar på nätet än i auktionslokalen. Gällande Svedala-vasen på Bukowskis, tror jag den blir osåld om säljaren förväntar sig utropspriset. Kan det vara så att det är finare att köpa en Liljeqvistvas på Bukowskis än på Tradera?
                    Last edited by Polsson; 2011-09-19, 18:45.
                    p-son

Comment

• En grötskål av samma modell som de som visats här:
                      http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post168217

Ser massproducerad ut, utom den dekorerade delen. Undrar hur många som delades ut på jakterna. Vad betyder ordstävet: "Den som tier i tide kommer inte i skade för munnen"? Samma sak som "Tala är silver och tiga är guld" kanske.
                      Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                        En grötskål av samma modell som de som visats här:
                        http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post168217

Ser massproducerad ut, utom den dekorerade delen. Undrar hur många som delades ut på jakterna. Vad betyder ordstävet: "Den som tier i tide kommer inte i skade för munnen"? Samma sak som "Tala är silver och tiga är guld" kanske.
                        Ja, eller den som tiger i tid kommer inte till skada. Kan den komma från Lauritz?
                        Last edited by Polsson; 2012-02-10, 23:51.
                        p-son

Comment

• X X - vas från Svedala

Denna 7,5 cm höga, glasyrmisslyckade vas med "mynningsnagg" hade en loppissäljare som har en städfirma hållit undan till mig- "Jag har något här till dig", sade han och tog fram den från framsätet i sin skåpbil vid loppisen idag. Själv hade han ingen aning om var den kom ifrån, men han har näsa för vad jag söker. Visst är det en Svedala-vas med någon svårläst årtalsstämpel samt med två kryss. Vad dessa står för kan man ju bara gissa sig till, kanske extra-extra misslyckad. Oavsett vilket fyller den sin plats som dokumenterare i samlingen.
                          Bifogade filer
                          p-son

Comment

• Trots allt är det ett läckert exemplar, för den har ju åldern "inne", formen är skön och botten tål att frossa i - oss lergodsnördar emellan.
                            Den är oundgänglig i Din samling, inte tu tal om den saken.

Men jag ser att ringarna återkommer här, och Du vet vad jag har sagt om dem i annan tråd, Polsson..

Comment

• Ja kolla insidan med den gröna glasyren och de svarta asfaltsliknande rinningarna.
                              Riktigt läcker.
                              Grattis Polsson!

Comment

• Där sa Du nåt, simco.
                                Insidan räknas, och då blir det Svedala.

Sen har vi ringad hals, som ofta återfinns på tidigt arvikagods, som av HPH, och inte minst här:

Influenser går igen..

Comment

Working...
                                X