Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lergökar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Keramik i fokus

Stort tack för din engagemang, Gideon!
    I initialskedet testar jag frågan på "Keramik i Fokus".

P.s
    Härligt att du "är tillbaka igen"!
    D.s
    p-son

Comment

• Jag har alltid varit tillbaka...

- Du så nära en lergök man kan komma!
      - Då flyttar jag på mig lite...

Comment

• Vi komma tillbaka, vi.................

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
        Jag har alltid varit tillbaka...

- Du så nära en lergök man kan komma!
        - Då flyttar jag på mig lite...
        Keramik i Focus förefaller en aning ofokuserat - inget svar än, men ny gök på gång.
        p-son

Comment

• Vihreä Kukkopilli

Tämä vihreä Suomi kukkopilli tuli purjehtii tänään. Nyt niitä on yhteensä viisi Suomi kukkopillis ja kiinteistöjä.

Bifogade filer
          Last edited by Polsson; 2009-08-12, 19:44.
          p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
            Tämä vihreä Suomi kukkopilli tuli purjehtii tänään. Nyt niitä on yhteensä viisi Suomi kukkopillis ja kiinteistöjä.

http://translate.google.se
            Okej, texten blev översatt av Google, men jag bli inte så mycket klokare på beskrivningen av fågelns påstådda härkomst:
            "Detta grön tupp Finland blev en whistle seglar idag. Nu finns det totalt fem finska kukkopillis och fastigheter."

Det var ju en dängare till tupp! Fastighetsägare också?
            Släng lite kuckeli kufrön över mig, på det att jag må bli rik och ha många höns...

Comment

• Språkproblem

Okej, texten blev översatt av Google, men jag bli inte så mycket klokare på beskrivningen av fågelns påstådda härkomst:
              "Detta grön tupp Finland blev en whistle seglar idag. Nu finns det totalt fem finska kukkopillis och fastigheter."

Det var ju en dängare till tupp! Fastighetsägare också?
              Släng lite kuckeli kufrön över mig, på det att jag må bli rik och ha många höns...
              Denna gröna finska tupp landade i dag. Nu är det sammanlagt fem finska tuppar i boet, skrev jag in på svenska och fick översättningen till finska.
              Tvärtom blir det tydligen lite hipp som häpp, men det var kul att du blev förbryllad. Du har väl alla hönsen hemma?
              p-son

Comment

• Hemma?
                Genom åren har jag vederforts många höns, men inte behåller jag dem alla i ett hus.
                I så fall vore jag inte klok.
                Din finska höna vill jag dock titta nära på, om Du näns visa den närmre.

Comment

• Upea Vihreä Kukkopilli

Hemma?
                  Genom åren har jag vederforts många höns, men inte behåller jag dem alla i ett hus.
                  I så fall vore jag inte klok.
                  Din finska höna vill jag dock titta nära på, om Du näns visa den närmre.
                  Förmodar att du menar "tupp" om inte så kackla!

Håll till godo!
                  Bifogade filer
                  Last edited by Polsson; 2009-08-13, 12:44.
                  p-son

Comment

• Ögongök

Det har varit lugnt på gökfronten ett tag men så dök den här lilla fågeln upp. Det lite annorlunda är att det är ögonen som utgör tonhål. Tyvärr ingen signatur eller ursprung.
                    Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                      Det har varit lugnt på gökfronten ett tag men så dök den här lilla fågeln upp. Det lite annorlunda är att det är ögonen som utgör tonhål. Tyvärr ingen signatur eller ursprung.
                      Ögon som tonhål är verkligen annorlunda, ja, till och med unikt åtminstone på göktråden.
                      p-son

Comment

• Sundbornlergök

Denna lergök landade i dag i Trelleborg och har sin ursprungshemvist i Dalarna, Sundborn noga räknat. Jag kallar honom Kalle efter en i familjen som residerade i Sundborn. Han förefaller drejad , men vem som har haft händerna på honom har jag ingen aning om.
                        Bifogade filer
                        p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                          Denna lergök landade i dag i Trelleborg och har sin ursprungshemvist i Dalarna, Sundborn noga räknat. Jag kallar honom Kalle efter en i familjen som residerade i Sundborn. Han förefaller drejad , men vem som har haft händerna på honom har jag ingen aning om.
                          De enda verksamma i Sundborn, som kan hittas, är Karlsbyhedens krukmakeri, som drivs av Björn Ericsson och Monika Roboz sedan 1986. Men de signerade för hand.
                          Möjligen är Din visslande dalagök från en tidigare krukmakare - vet inte det ännu.

Var på plockhumör idag och letade efter "nya" prylar i klädkammaren att fota.
                          Men så blev jag skrämd från halvt från vettet, när en färgstark lergök flaxade upp ur bananlådan och sjöng för full hals.
                          Den dök upp som från ingenstans och vägrar tala om var den kommer ifrån.
                          Bifogade filer
                          Last edited by Gideon; 2009-09-01, 21:05.

Comment

• Höghalsade gök

De enda verksamma i Sundborn, som kan hittas, är Karlsbyhedens krukmakeri, som drivs av Björn Ericsson och Monika Roboz sedan 1986. Men de signerade för hand.
                            Möjligen är Din visslande dalagök från en tidigare krukmakare - vet inte det ännu.

Var på plockhumör idag och letade efter "nya" prylar i klädkammaren att fota.
                            Men så blev jag skrämd från halvt från vettet, när en färgstark lergök flaxade upp ur bananlådan och sjöng för full hals.
                            Den dök upp som från ingenstans och vägrar tala om var den kommer ifrån.
                            Med tanke på att jag har en lergök tillverkad i Nittsjö med texten "Ängelholm",
                            kan ju Sundbornagöken vara tillverkad var som helst, men naturligtvis är det roligare om den är drejad i landskapet Dalarna. Din färggranna gök, av vilken jag har några stycken, är fortfarande okänd, konstigt nog. Med tanke på att de är ganska vanliga, borde någon kunna komma med namnet på tillverkaren.

Tidigare har jag visat två gökar med samma signatur som denna ovanliga, höghalsade gök med fyra tonhål. Eftersom det satt/sitter en lapp med namn på, får man förmoda att det är gökens moder och fader.
                            Bifogade filer
                            p-son

Comment

• Inte gök utan snarare en tupp

Från Höganäs kommer denna gök som man ger konstgjord andning med att blåsa i näbben eller strax ovanför - en färggrann tupp från Klase! Kommer närmast från GP:s stora prylmarknad i Göteborg.
                              Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                                Den här Anders T.A. däremot, bör vara vår ATA, som slutade sina dagar i Herrestads kommun:

Andersson, Anders Teodor
                                Öja 21:2
                                Död 29/7 1969.
                                Kyrkobokförd i Öja, Herrestads kn (Malmöhus län, Skåne).
                                Född 28/11 1884 i Höganäs (Malmöhus län, Skåne).
                                Änkling (6/7 1963).
                                --------------
                                Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005:
                                Stora Köpinge, Ystads kn (Skåne län, Skåne)
                                Födelseförsamling i källan:
                                Höganäs (Malmöhus län)
                                Jag vet, den här ryggradslösa fågeln kan inte kvittra lika bra eller alls som andra här förevisade, men så visas ju också huvudlösa diton?
                                Ankan känner sig ensam, och jag tror att den, som icke tondöv och numera identifierad, gottar sig åt att få vara i sällskap med andra ATA-fåglar här.
                                Kvacka ut mig, om ni tycker annorlunda...
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X