Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lergökar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• den var speciellt vacker där jag vilar mitt huvud.....

Comment

• Några gökar fick följa med från dagens loppisbesök.
      Bifogade filer

Comment

• Gökögon

Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
        Några gökar fick följa med från dagens loppisbesök.
        Visst har man fått "gökögon" sedan tråden startades!
        p-son

Comment

• Turkisk globetrotter

Denna fågel har nästan hela världen som arbetsfält. Född i Turkiet men gav sig sedan iväg på en långtur till Ljusne och fortsatte sedan färden till "Gökboet" i Trelleborg. Dessutom är han billig i drift! Får han bara några droppar vatten sjunger han nästan lika vackert som Malena Ehrman.
          Han är 7 cm lång.
          Bifogade filer
          p-son

Comment

• Jag får väl lov att visa min kompletta samling av Lergökar då. Den bruna har jag ingen aning om varifrån den kommer, men den med grönbrun glasyr är nog svenskt 1800-tal från Kalmartrakten.

Comment

• Gustav53 nr 18 bland muntergökarna

Ursprungligen postat av Gustav53 Visa inlägg
              Jag får väl lov att visa min kompletta samling av Lergökar då. Den bruna har jag ingen aning om varifrån den kommer, men den med grönbrun glasyr är nog svenskt 1800-tal från Kalmartrakten.

Visst får du lov att visa dina lergökar, Gustav53. Den vänstra är sannolikt en vattenlärka. Flera sådana fast med annan glasyr är visade tidigare i göktråden. Däremot tror jag inte att "Kalmar-göken" exponerats tidigare.
              Välkommen bland muntergökarna, förresten. Du är nummer 18.
              p-son

Comment

• Gök-kaffe

Min lergöksamling (ej komplett) består i dagsläget av dessa två små rackare,den
                ljusbruna med texten Gök-Kaffe på ryggen,
                och den mörkare som är stämplad Suomi Finland under bottenplattan samt
                texten Savonlinna(tror jag att det står)
                Bifogade filer

Comment

• Agda nummer 19 visar en kaffegök

Ursprungligen postat av Agda Visa inlägg
                  Min lergöksamling (ej komplett) består i dagsläget av dessa två små rackare,den
                  ljusbruna med texten Gök-Kaffe på ryggen,
                  och den mörkare som är stämplad Suomi Finland under bottenplattan samt
                  texten Savonlinna(tror jag att det står)
                  Välkommen till gökboet, Agda! Eftersom du har betalat medlemsavgiften (visat lägst en gök), får du göknummer 19. Gökkaffegöken var en ny bekantskap för mig. Jag kommer inte ihåg om din finska tupp visats tidigare, men oavsett vilket tycker jag att den har ett ståtligt utseeende. Tydligen har man inte gökar i Finland utan tuppar.
                  Last edited by Polsson; 2009-07-16, 12:10.
                  p-son

Comment

• Kukkopilli från Kerman Savi OY

Denna ståtliga, välarbetade tupp med ett tonhål fram och ett magnifikt slör ankom från Krylbo idag. Han har ett fantastiskt ljud (låter ej kukkeliku eller ko-ko) nästan jämförbart med Malena Ehrman.

Blev naturligtvis nyfiken på Kerman Savi OY och fick då reda på att företaget bildades 1976 och tillverkar keramikkärl och kakelugnar. Med tanke på tuppens förträfflighet, skulle det inte förvåna mig om den är en företagspresent.

Om inte jag är helt ute och reser, som tuppen för en stund sedan, visade Bengt H en likadan den 9.5.2009 på sidan 7, fast hans bild gjorde inte tuppen rättvisa.
                    Bifogade filer
                    Last edited by Polsson; 2009-07-21, 12:50.
                    p-son

Comment

• Ta tjuren vid hornen

Inte en lergök precis men den låter som en sådan. Var den kommer ifrån vet jag inte och inte heller vem Elta är.
                      Bifogade filer

Comment

• Fråga: Vem har gjort göken?

Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                        Inte en lergök precis men den låter som en sådan. Var den kommer ifrån vet jag inte och inte heller vem Elta är.
                        Kan inte hjälpa dig med Elta, men om jag hade gjort en sådan "lergök" hade jag inte signerat den. Därmed inte sagt att den inte fyller en funktion i tråden.

Köpte två gökar idag på Helsingborgsmässan och upptäckte när jag kom hem att den ena hade jag redan fast i något större upplaga. När jag visade den större för ett tag sedan, var det ingen som kunde hjälpa mig med signaturen.
                        Här kommer den igen fast på den lilla göken.
                        Bifogade filer
                        p-son

Comment

• Tällbergsgök som gal

Tällbergsgök med samma huvudställning och öppna mun som en del av Åke Holms figurer. Fast ur denna gök kommer det ljud. Däremot kan inte göken på något sätt matcha Holms priser.
                          Bifogade filer
                          Last edited by Polsson; 2009-08-03, 20:36.
                          p-son

Comment

• Stornäbbad "gök"

Denna charmiga stornäbbiga, glada gök/korp/råka talade till mig direkt när jag såg den på tradera. Om någon PES:are kan hjälpa mig med signaturen, kommer jag att gala av glädje. Han känns på något sätt finsk tycker jag, men det kan naturligtvis vara helt fel. Innan han landade i Trelleborg bodde han i Haninge.
                            Bifogade filer
                            Last edited by Polsson; 2009-08-07, 15:26.
                            p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                              Har inte heller sett signaturen förr, men jag tror att Din lergök är tämligen ny och möjligen svensk.
                              Ett inlägg med förfrågan till trådstartaren på den här färska länken http://keramik.ifokus.se/Forum/Read....e-da052886d067 kanske löser gåtan?

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                                Denna charmiga stornäbbiga, glada gök/korp/råka talade till mig direkt när jag såg den på tradera. Om någon PES:are kan hjälpa mig med signaturen, kommer jag att gala av glädje. Han känns på något sätt finsk tycker jag, men det kan naturligtvis vara helt fel. Innan han landade i Trelleborg bodde han i Haninge.
                                Lustig fågel!
                                Men charmig, det erkännes.

Med kisande ögon kommer jag fram till att monogramstämpeln har ett BE, och då är Barbro Edenberg tillämplig.
                                Stockholmskeramiker, född 1939, som stämplar på samma sätt. En telefonsignal till henne kanske klargör göken?

Den röda helsingborgsgöken är lite knepigare, men för mig ser signeringen ut som ÅE eller ÅO med flera m och l.
                                Åsa Ormell vid Wallåkra? Det är bara ett hugskott, men nånstans får man börja och hennes signering har jag inte sett.
                                Last edited by Gideon; 2009-08-08, 01:45.

Comment

Working...
                                X