Ursprungligen postat av wasistdas
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Lergökar
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Polsson Visa inläggVisserligen är liknande SGS-gökar visade tidigare i tråden, har jag för mig, men det skadar aldrig att få en repetition av hans väldrejade, färggranna lergökar.
Det stämmer Polsson. Hittade inte SGS igår när jag sökte efter honom i denna tråden. Sorry.
Pes är mitt google.
Comment
-
Oidentifierade signaturer
Nej - jag känner tyvärr inte till den Siv som gjort The Ocarinas senaste gök.
Istället passar jag på att komplettera frågespalten med ytterligare några svenska oidentifierade lergökar, bl a en signerad Sonja...
De lergökar som jag vill ha hjälp med är följande:
1. En ripa inköpt på Musikmuseet omkring 1990; märk med G + några fler bokstäver.
2. En tummad oglaserd inköpt i "Mellansverige" på 1980-talet. Signering BK eller KB.
3. Miniatyr, oglaserad inköpt på Musikmuseet i början av 1990-talet. Signerad TE.
4. Lergök signerad Sonja. Kan det vara Sonja Thurborg?
Comment
-
Undrar om det är Aldenons nyvaknade intresse för lergökar som gjort att jag på senare tid stött på flera stycken gökar på olika loppisar. Flertalet av mina fynd finns redan presenterade i samma utförande på tråden men den här bifogade lilla turistgöken (som i övrigt är omärkt) är kanske värd att visa?
söffe
Comment
-
Vem Siv är vet jag inte, men att hon skulpturella talanger framgår klart av göken, tycker jag.Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inläggDenna gök är ett av mina senare köp.Märkt Siv-89.
upprepar: ...................men det skadar aldrig att få en repetition av hans väldrejade, färggranna lergökar.Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
Det stämmer Polsson. Hittade inte SGS igår när jag sökte efter honom i denna tråden. Sorry.
Ursprungligen postat av Orlando Visa inläggIstället passar jag på att komplettera frågespalten med ytterligare några svenska oidentifierade lergökar, bl a en signerad Sonja...
De lergökar som jag vill ha hjälp med är följande:Visst är den värd att visas! Kan undra om han kommer från Ottenby fågelstation?Ursprungligen postat av söffe Visa inläggUndrar om det är Aldenons nyvaknade intresse för lergökar som gjort att jag på senare tid stött på flera stycken gökar på olika loppisar. Flertalet av mina fynd finns redan presenterade i samma utförande på tråden men den här bifogade lilla turistgöken (som i övrigt är omärkt) är kanske värd att visa?
söffe
Kan tyvärr inte hjälpa dig med identifikation av gökarna. Sonja-gökens formspråk tror jag mig ha sett på någon Tradera-gök, men hur den var signerad minns jag inte.Last edited by Polsson; 2011-04-03, 19:26.p-son
Comment
-
Modernistisk gök
Denna gök köpte jag 2008 på en loppis,Efter att ha konstaterat att det saknades lergökar så frågade jag försäljaren om de hade någon som jag missat. Fick svaret att de hade en lergök men den var så dyr så den hade de inte framme.Jag frågade om jag trots detta kunde få se på den och konstaterade då att jag var intresserad av att göra affär. Då sa försäljaren med bister min "vi måste ha 20 kronor". Och trots att vi västgötar är kända för att vara snåla så fick göken följa med hem helt oprutad.
Comment
-
Intressant bild på många sätt. Bland annat att lergöken drejas på lerkägla/stössel varvidUrsprungligen postat av Lars M Visa inläggSom omväxling lägger jag in ett vykort på lergökstråden. Jag vågar inte säga vilken av Törngrenarna det är på kortet men det vet säkert PES:arna.
drejaren kan fortsätta med nästa gök så fort den första är klar. Som nummer två lägger jag märke till kläderna. Många av de gamla krukmakarna syns ofta klädda i blåbyxor på bilderna och Elfstrands hade dessutom en blåblus.
Jag kan nästan ana mig till din förvåning när han nämnde priset, The Ocarinas.Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inläggDenna gök köpte jag 2008 på en loppis,Efter att ha konstaterat att det saknades lergökar så frågade jag försäljaren om de hade någon som jag missat. Fick svaret att de hade en lergök men den var så dyr så den hade de inte framme.Jag frågade om jag trots detta kunde få se på den och konstaterade då att jag var intresserad av att göra affär. Då sa försäljaren med bister min "vi måste ha 20 kronor". Och trots att vi västgötar är kända för att vara snåla så fick göken följa med hem helt oprutad.p-son
Comment
-
När man minst anar det dyker de upp, men det ingår ju i gökens beteendemönster.Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg[ATTACH]91724[/ATTACH][ATTACH]91725[/ATTACH]En liten rund osignerad gök dök plötsligt upp.
p-son
Comment
-
Tuppar
Så här på behörigt avstånd från påsken kommer några tuppar (eller höns?).
Först en prickig variant av Lena Sandberg-Törnberg, Landskrona. Den övergripande rubriken ("Övrigt svenskt") till trots klämmer jag till med två utländska tuppgökar en från Apulien i Italien och en från Lind i Skörping i Danmark.
Comment
-
Med tanke på det mångkulturella Sverige är naturligtvis utlänningar välkomna till göktråden och har så varit under hela tiden. Är DK-tuppen målad?Ursprungligen postat av Orlando Visa inläggSå här på behörigt avstånd från påsken kommer några tuppar (eller höns?).
Först en prickig variant av Lena Sandberg-Törnberg, Landskrona. Den övergripande rubriken ("Övrigt svenskt") till trots klämmer jag till med två utländska tuppgökar en från Apulien i Italien och en från Lind i Skörping i Danmark.p-son
Comment
-
Förtydligande
När jag läst din fråga, Polsson, upptäckte jag att de två sista bilderna kastats om i förhållande till texten.Ursprungligen postat av Polsson Visa inläggMed tanke på det mångkulturella Sverige är naturligtvis utlänningar välkomna till göktråden och har så varit under hela tiden. Är DK-tuppen målad?
Den bruna är dansk i vanlig lergodsglasyr medan den blå är italiensk och mycket riktigt målad.
Comment
-
Ursprungligen postat av Gideon Visa inläggDet är ett jubileum som heter duga, The Ocarinas!
Du har en stor och fin samling, och det ska bli kul att se vad mer som finns att låta om.
Att den här låter, är då ett som är säkert, även om det inte går att spela på. Visslar gör den visst, sa ju en Johanna och borde därmed få passera som saltglaserad fåglalåt, märkt TK.
Kanske en Taisto Kaasinen, med blott 5,4 cm i höjd.Ovanstående lergökar (egentligen visselpipor) är så lika varandra i formgivning, att det måste ha varit samme keramiker framme.Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inläggDenna gök köpte jag 2008 på en loppis,Efter att ha konstaterat att det saknades lergökar så frågade jag försäljaren om de hade någon som jag missat. Fick svaret att de hade en lergök men den var så dyr så den hade de inte framme.Jag frågade om jag trots detta kunde få se på den och konstaterade då att jag var intresserad av att göra affär. Då sa försäljaren med bister min "vi måste ha 20 kronor". Och trots att vi västgötar är kända för att vara snåla så fick göken följa med hem helt oprutad.
Comment
Comment