Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Törngrens i Falkenberg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Indianer

En vas med hänkel och dekorerad med två indianer. 20 cm hög.
    Märkt 60A eller 601 där ettan är skriven med lång "vänstervinge". Sådana ettor har jag sett skrivna av både tyskar och norrmän, vilket gjorde att jag funderade på Leif Ueland i kombination med teknik och motiv.
    Men jag tar det säkra och lägger vasen på Törngrenstråden....
    Bifogade filer

Comment

• Stengods

Denna vas av Erik Jakobsson har inte hittat rätt tråd förrän nu. Erik var anställd hos Törngrens 1945-1995, alltså femtio år.
      Bifogade filer
      Last edited by prylsnubben; 2012-02-16, 19:32.

Comment

• Än värre....

Förra inläggets Erik Jakobsson hade alltså femtio år på nacken, men Edvin Larsson är värre.
        Mellan 1885 och 1949 varade hans tjänstgöring hos Törngrens, alltså sextiofyra år. Tillsammans sträcker sig Larsson-Jakobssons obrutna anställning hos Törngrens mellan 1885 och 1995. Alltså ETTHUNDRATIO år i en obruten följd, say no more.
        Denna lilla oansenliga Edvinvas har lite skavanker, sprickor efter bränningen i botten, snedställd och lite skev fot etc. Lite skavanker, precis som Edvin Larsson själv, som man med fog kan säga gav sitt liv för krukmakaryrket.
        Bifogade filer

Comment

• I det lilla är vasen ändå någonting stort.
          Väldig charmig!

Kantbården påminner mycket om dekoren den lilla UE-vasen har runt foten.

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
            I det lilla är vasen ändå någonting stort.
            Väldig charmig!

Kantbården påminner mycket om dekoren den lilla UE-vasen har runt foten.
            http://precisensan.com/antikforum/sh...light=obbarius
            Har Du noterat att Falkenbergsringen går igen även på denna lilla, precis som på Ditt praktfat med den vackra EL-stämpeln, Gideon.

Comment

• Nu när Du säger det, så ser jag den.
              Edvin kanske gröpte ringar på allt, och spädde därmed på myten om Falkenbergsringen?
              Läckert.

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                Nu när Du säger det, så ser jag den.
                Edvin kanske gröpte ringar på allt, och spädde därmed på myten om Falkenbergsringen?
                Läckert.
                Han var "King of the Ring".

Comment

• Absolut.
                  Och han hade säkert besvärjelsen runt drejskivan:
                  "En ring att styra dem, en ring att se dem, en ring att fånga dem och till lergropen ge dem."

Comment

• För att citera Bengt H på en annan tråd: "Även om jag försöker begränsa mina keramikinköp, så får ......... följa med emellanåt". Här Edvin Larsson med 28 cm i diam.
                    Bifogade filer

Comment

• Ett litet stop som är riktigt "Edvinsk" i såväl färg som sgraffering, men signerad ST.
                      Den nätta höjden är 7 cm.

Click image for larger version

Name:	Törngren - sejdel 1.JPG
Views:	1
Size:	36,6 KB
ID:	531674

Name:	Törngren - sejdel 2.JPG
Size:	30,2 KB
ID:	531676

Name:	Törngren - sejdel 3.JPG
Size:	30,2 KB
ID:	531675

Comment

• Kvinnofiguren har stått på en hylla bakom några böcker och väntat i många år. Och så dök det plötsligt upp en passande man..... 10 cm höga.
                        Bifogade filer

Comment

• Jättetrevliga!
                          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

• Här kommer bilder på 2 små lerfat som jag köpte i höstas. De har dessutom legat i kattburen ett tag innan jag kom på att jag borde bära in dem (fråga mig inte varför jag la dem dit )

bonnie
                            Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av bonnie Visa inlägg
                              Här kommer bilder på 2 små lerfat som jag köpte i höstas. De har dessutom legat i kattburen ett tag innan jag kom på att jag borde bära in dem (fråga mig inte varför jag la dem dit )

bonnie
                              Fina fat.
                              Men är de så oglaserade på undersidan, som de ser ut att vara på bilderna?

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                                Kvinnofiguren har stått på en hylla bakom några böcker och väntat i många år. Och så dök det plötsligt upp en passande man..... 10 cm höga.
                                Mycket ovanliga!
                                Du är att gratulera, säger jag med en avundens rodnad på kinderna.

Comment

Working...
                                X