Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Törngrens i Falkenberg
Collapse
X
-
För min del, tror jag att de, just därför, är tidiga exemplar av Sven T.Ursprungligen postat av bonnie Visa inläggJa, de är oglaserade
vet inte varför 
Men Bengt Törngren borde verkligen sätta igång med att skriva vad han vet, och släkten sagt i minnesuppteckningar, i en bok - så att vi som samlare blir säkrare på vad vi har.
Minns bara simco´s peruanska exemplar från Göteborg.
Comment
-
Ursprungligen postat av Gideon Visa inläggFör min del, tror jag att de, just därför, är tidiga exemplar av Sven T.
Men Bengt Törngren borde verkligen sätta igång med att skriva vad han vet, och släkten sagt i minnesuppteckningar, i en bok - så att vi som samlare blir säkrare på vad vi har.
Minns bara simco´s peruanska exemplar från Göteborg.
Jag håller med!
Comment
-
Tack för vänliga och uppmuntrande ord!
Det jag tycker är ovanligt och välgjort är dekoren - de tunna ränderna på byxor och förkläde samt sjalens pyttesmå blommor både fram och bak.
På tal om pyttesmå så passar jag också på att visa fyra små flaskunderlägg eller kanske det heter coaster nu för tiden. 8 - 9,5 cm i diam.
Comment
-
Vattenlärka
Jag har på lergökstråden visat en vattenlärka, då med sign Sven Törngren men nu har jag hittat en med sign av Erik Jakobsson. Samma mönster med fläckar. http://precisensan.com/antikforum/sh...light=lerg%F6k
Comment
-
Så vänner,
Nyheter från Törngren´s och Falkenberg. Vännen Bengt Törngren har blivit pensionär men fortsätter att hålla den Törngrenska fanan högt, fortsätter i verkstaden!!
Lite information om saker vi språkat och ibland tvistat om.......
1. Signaturen GH, sid 9-10 i denna tråd. Gert Håkansson, jobbade i verkstaden i början på 50-talet, blev sedan metallarbetare. GH, gift med Gunvor Håkansson, densamme som gjorde de fina lampskärmarna ifrån Falkenberg. Gunvor var rullstolsbunden....
2. Kvinnlig dekoratör med krulligt hår...sid 3-4. Här fanns det bud på statist.....Kvinnan jobbade verkligen som dekoratör i verkstaden och hennes namn, Katy med ett vanligt-son namn. Katy fick problem med hälsan och slutade...det berättas att hon var en jävel på att vissla......
3. Sid 10, signaturen PS.M. Pedro Santa Miranda kom från Gran Canaria, jobbade något år i verkstaden, blev sedan konditor i Borås. Hans bror, Don Antonio blev vida berömd i Sverige för sina grisfester i Playa Ingles, Gran Canaria......
Till slut, visste ni att Dagny Zakrisson enligt BengT jobbade hos Törngrens i början av sin karriär?!
Som utsedd ST ansvarig (av Gideon) slutar här min rapport för denna gång.........Last edited by Andres; 2012-09-06, 22:52.
Comment
-
Helt utmärkta och viktiga ledtrådar, Andres!
1. Gert och Gunvor Håkansson är båda födda 1937, och bodde 1970, passande nog, på Konstnärsvägen i Falkenberg. De var således mycket unga i verkstaden.
2. Om bildsköna Katy var född 1928, så hette hon Larsson i efternamn.
3. 1970 hittar vi, helt riktigt, Bruno Pedro Santana Miranda i Borås, och han föddes 1929.
4. Att Dagny Z. började hos Törngrens, var nytt!
Har Du frågat Bengt om inte fler verkstadsbilder, förutom de som valdes till vykort, finns? Det vore roligt isåfall att få ta del av dem här.
Tack för att Du delgav oss!
Comment
-
Ovanlig Edvin Larsson?
Att man i Halland kan ropa in ett sådant mästerverk av Edvin Larsson för 200 kronor, förvånar mig stort. Skålen har en diameter på 20,5 och höjden 7 cm och har nästan alla krukmakartekniker man kan tänka sig: vågad kant, hemring, skraffering, engobe och över alltihopa blyglasyr blandad med kopparoxid. Har kollat genom hela tråden och kan konstatera att just en sådan skål med svarta löv/bär och tulpaner är inte visad tidigare. Hur många olika dekorer som den gode Edvin hade på dessa skålar, tycker jag är en inventeringsarbetsuppgift för någon hallandsbo.
p-son
Comment

Comment